NABUCCO: SUBLIEME ABIGAILLE VAN ANNA PIROZZI

Nabucco

Mur des Lamentations – Jérusalem. (Photo © Mat Jacob./.Tendance Floue)

Nabucco, opera van Giuseppe Verdi op een ibretto van Temistocle Solera, naar Nabuchodonosor (1836), drama van Auguste Anicet-Bourgeois en Francis Cornu. Voor het eerst opgevoerd op 9 maart 1842 in het Teatro alla Scala in Milaan. Concertante uitvoering in het Théâtre des Champs-Elysées te Pariis op 9 november 2018.

Nabucco: Amartuvshin Enkhbat
Abigaïlle: Anna Pirozzi
Ismaël: Massimo Giordano
Zaccaria: Riccardo Zanellato
Fenena: Enkelejda Shkoza
Le Grand Prêtre de Belos: Martin Hässler
Abdallo: Grégoire Mour
Anna: Erika Baikoff

Orchestre de l’Opéra national de Lyon
Chœurs de l’Opéra national de Lyon
Dirigent: Daniele Rustioni

 

Hoewel Nabucco een van de populairste opera’s van Verdi is, maakt dit werk helaas geen deel uit van het gebruikelijke repertoire van de Parijse theaters. De concertante uitvoering in het Théâtre des Champs-Elysées is een fraai eerbetoon aan de rijkdom van deze partituur, die vertelt over het lijden van de Joden tijdens het bewind van de tirannieke Babylonische koning Nebukadnezar, over de conflicten tussen de twee dochters van de koning, de ene door liefde bekeerd tot het jodendom, de andere die de macht van haar vader begeert. Na met waanzin te zijn geslagen, zal Nabucco / Nebukadnezar vrede brengen als hij zich bekeert tot het jodendom.

Vanaf de eerste noten waren wij in de ban van de dynamische dirigent van het Orkest van de Nationale Opera van Lyon, Daniele Rustioni. Al tijdens de ouverture genoten wij van de virtuositeit der instrumentalisten, de intensiteit waarmee gemusiceerd wordt en de orkestrale kracht. Daniele Rustioni dirigeerde met uiterste precisie en veel gevoel voor ritme. De details van de orkestratie kwamen schitterend uit de verf.

De Mongoolse bariton Amartuvshin Enkhbat, die de zieke Leo Nucci verving, maakte indruk door zijn imposante verschijning en zijn fraai verzorgde zang.

Zijn stem resoneert als een klok en heeft de juiste dosis bite. In de eerste akte is Enkhbat zeer overtuigend als de heerser Nabucco, maar even overtuigend is hij als de tedere en kwetsbare vader uit in de derde akte. Amartuvshin Enkhbat is pas 32 jaar oud; een grote belofte voor de toekomst!

Anna Pirozzi is subliem in de rol van koningsdochter Abigaille, die uiteindelijk de dochter van een slavin blijkt te zijn. Pirozzi’s bezielde invulling van haar rol was ronduit sensationeel. Haar entree is ijskoud, maar zij is ook angstaanjagend, ontembaar en ontroerend. Haar aria in het tweede bedrijf, gedeeltelijk a capella, is een juweeltje. Pirozzi weet alle tegenstrijdige gevoelens van de sleutelfiguur in deze opera perfect uit te drukken, van woede tot bedrog en van waanzin tot wroeging.

De Fenena van Enkelejda Shkoza is veel minder genuanceerd. De Albanese zangeres heeft desalniettemin een stem die mooi en krachtig genoeg is om gunstig op te vallen tijdens het septet met koor (“immense Jehovah”). Wij waren onder de indruk van de onmiskenbare charme en de genereuze stem van tenor Massimo Giordano, in de rol van Ismaël. Bij Riccardo Zanellato, die de rol van Zaccaria degelijk invult, misten wij toch wat uitstraling.

Het koor, het onderdrukte Joodse volk, heeft een belangrijke rol in deze opera. Het zong indrukwekkend, vanaf de eerste akte als, begeleid door harpen, alleen de sopranen zingen, tot het overbekende “Va Pensiero” in de vierde akte. Het koor van de Opéra National de Lyon vertoont een grote homogeniteit en het aanhoudende pianissimo waarmee het koor besluit, bracht het publiek in vervoering.

We raden iedereen sterk aan om naar de herhaling van dit concert te luisteren op France Musique, zondag 18 november om 20.00 uur, en hopen dat er in de nabije toekomst een scenische versie van deze prachtige opera in Parijs wordt opgevoerd.

Max Yvetot (Gepubliceerd op 13/11/2018)

1 Comment

  1. Ad Middendorp schreef:

    Và Pensiero, eindelijk op bekend terrein. Prachtig!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.