L’ELISIR D’AMORE: EEN PERFECT ELIXIR

L'Elisir d'Amore

Gabriele Viviani (Il Dottor Dulcamara), Étienne Dupuis (Belcore), Vittorio Grigolo (Nemorino) & Lisette Oropesa (Adina) (Photo: Guergana Damianova / OnP)

 

L’Elisir d’Amore, opera van Gaetano Donizetti op een libretto van Felice Romani gebaseerd op een libretto van Eugène Scribe voor Le philtre (1831) van Daniel François Esprit Auber. Voor het eerst opgevoerd op 12 mei 1832 in het Teatro della Canobbiana in Milaan. Première door L’Opéra national de Paris in l’Opéra-Bastille op 25 october 2018.

Adina: Lisette Oropesa
Nemorino: Vittorio Grigolo
Belcore: Étienne Dupuis
Il Dottor Dulcamara: Gabriele Viviani
Giannetta: Adriana Gonzalez

Dirigent: Giacomo Sagripanti
Regie: Laurent Pelly

Muzikaal:
Scenisch:

L’Elisir d’amore keert terug naar de Opera van Parijs. De cast is van zeer hoog niveau en de regie van Laurent Pelly is intelligent en bijzonder elegant. Trouw aan de plaats waar de actie verondersteld wordt plaats te vinden, plaatst de regisseur de personages in een Italiaans platteland, waar een agrarische samenleving wordt misleid door kwakzalver Dulcamara, die een scala aan elixers verkoopt. Rondzwervende dan wel op hooibalen in slaap vallende boeren bepalen het toneelbeeld. Een fraai plaatje van het Italiaanse platteland, ongetwijfeld geïnspireerd door de films van Dino Risi, waarin hoogspanningsmasten als het ware tussen het koren groeien, waar spontane feesten plaatsvinden en waarin de vrachtwagens van dorp tot dorp reizen.

De Nemorino van Vittorio Grigolo past uitstekend in dit typisch Italiaanse landschap. Zijn spel is om van te smullen als hij in het eerste bedrijf de bromfiets van Adina probeert te stoppen om haar zijn liefde te verklaren, of wanneer hij achteloos opschept nadat hij het illustere liefdeselixer bemachtigd heeft. Zijn krachtige stem komt probleemloos boven het koor en het orkest uit en hij heeft uiteindelijk meer body dan de protserige soldaat Belcore, die uiteindelijk wordt afgewezen. Er klinkt soms iets korrelig in zijn stem, maar die kleine onvolkomenheid maakt hem des te menselijker. Zijn uitbeelding van een romantische sul is zeer humoristisch en past geheel in het regieconcept.

Lisette Oropesa, die een paar dagen ervoor triomfeerde als Marguerite de Valois in Meyerbeers Les Huguenots, verruilde moeiteloos de sieraden van een koningin voor de lompen van een boerin. Haar kracht ligt in de souplesse van haar coloraturen en de helderheid van haar stem. Zij is minder vurig dan Vittorio Grigolo, maar zij acteert minstens zo overtuigend. Hun stemmen kleuren heel aangenaam bij elkaar, niet alleen in de eerste akte als Adina zich de liefdesbetuiging van Belcore laat welgevallen en zelfs een bruiloft voorstelt om Nemorino te tergen, maar ook in de derde acte als zij op haar beslissing terugkomt en aan Belcore bekent dat het Nemorino is die zij liefheeft.

Met zijn wat gesluierde stem en geringe resonantie komt Etienne Dupuis (Belcore) bij de vergelijking met Grigolo Nemorino niet als winnaar uit de bus. Gabriele Viviani, die alles uit de kast haalt in de zeer Rossiniaanse rol van Dr. Dulcamara, maakt wél een onuitwisbare indruk. Met zijn versleten roze maatpak heeft hij in de 2e akte, als hij de arme Nemorino om de tuin leidt, wel iets weg van Mefistofeles. Door deze nadrukkelijke buffo-aanpak heeft het orkest niet al te veel gelegenheid om te schitteren en zich te profileren. Na de korte, pittige ouverture glijdt het orkest wat naar de achtergrond om ruimte te bieden aan de fraaie vocale prestaties totdat het mag uitpakken met de orkestrale inleiding van het langverwachte “Una furtiva lagrima.”

Deze productie van L’Elisir d’amore, gedragen door twee uitstekende zangers, met een aantrekkelijke en efficiënte enscenering is een weergaloos succes. Degene voor wie deze Elisir zijn allereerste opera is, loopt een ernstig risico op een levenslange verslaving.

Er zijn nog voorstellingen tot 25/11/2018.

Max Yvetot / Olivier Keegel (Gepubliceerd op 30/10/2018)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.