EEN MONOLITHISCHE DIDO AND AENEAS

Dido an d Aeneas

Chantal Santon Jeffery (Dido) (Foto: Anne Sophie Soudoplatoff – cmjn)

Dido and Aeneas, opera van Henry Purcell op een libretto van Nahum Tate, eerste opvoering 1689, Boarding School for Girls, Londen. Bijgewoonde voorstelling Athénée – Théâtre Louis Jouvet Parijs, 28 september 2018.

Didon, Vénus, Magicienne: Chantal Santon Jeffery (sopraan)
Énée, Phoebus, l’Esprit, le Marin: Yoann Dubruque (bariton)
Belinda, 2 Néréide, 1 Sorcière: Daphné Touchais (sopraan)
Seconde Dame, 1 Néréide, 2 Sorcière: Chloé de Backer (mezzo-sopraan)

Ensemble Diderot
Muzikale leidng: Johannes Pramsohler
Regie: Benoît Bénichou

Muziek:
Regie:

Het Théâtre de l’Athénée heeft voor september en oktober drie werken gepland, die geschreven of geïnspireerd zijn door Henry Purcell. Dit “retrospectief” begint met Dido en Aeneas, een gecondenseerde versie (we zijn nog ver van de romantiek van Hector Berlioz als hij hetzelfde verhaal vertelt in Les Troyens) over de kortstondige liefde van Aeneas, de leider van de Trojanen die gevlucht is na de val van Troje, en Dido, koningin van Carthago. Hun liefde wordt ondermijnd wanneer vijandig gezinde heksen zich als goden voordoen en Aeneas aansporen naar Italië te vertrekken om het Romeinse rijk te stichten; Dido zal uit liefde sterven.

De moderne enscenering is sober. Panelen van wit gaas suggereren de setting: het paleis van Dido, een vaartuig… De zangers zijn uitgedost in uiteenlopende stijlen, alles zwart of wit, behalve Dido, die een mooi rood kleed draagt. De alomtegenwoordigheid van het koor maakt de voorstelling wat hectisch, parallel aan de emotionele maelström die Dido zelf kwelt. Het jeugdige enthousiasme van het uitstekende koor ontneemt het werk enigszins zijn droevige zwaartekracht. Het kleine orkest van het ensemble Diderot, bestaande uit zeven violen, twee altviolen, twee cello’s en een klavecimbel, lijdt eveneens onder overmatig enthousiasme. Dit bescheiden orkest zou bij uitstek geschikt zijn geweest om het intieme karakter van het werk tot uitdrukking te brengen. Het volume van de violen is zodanig dat de andere instrumenten erin verdrinken; we hadden graag meer gehoord van de donkere accenten van de cello’s.

Vier zangers voeren alle rollen van de opera uit. Daphne Touchais, beurtelings Belinda, een nereïde of een heks, heeft daar geen enkel probleem mee. Een flexibele stem, een snelle frasering en een lange adem maken dat zij deze personages met overtuiging vertolkt. Haar fraaie stemgeluid maakt haar als het ware ontroerender dan Dido, en een schrijnender klinkende heks dan Touchais moet nog gevonden worden. Chantal Santon Jeffery lijkt zich te hebben geconcentreerd op haar laatste lamento “Remember me”, het hoogtepunt van de opera. Maar haar stem is in de eerste aria’s en ensembles te veel gefocust op de hoge noten, waardoor ze de diepzinnigheid en de nuances van de mysterieuze koningin van Carthago mist.  De vergelijking met Daphne Touchais, wier stem veel warmer is, kan zij niet doorstaan.

Yoann Dubruque, die alle mannelijke figuren voor zijn rekening neemt, is een strijdlustige Aeneas, die elke aria zeer kordaat inzet. Zijn timbre is droog, iets metalliek en het is jammer dat zijn liefde of zijn twijfels niet wat gevoeliger over het voetlicht worden gebracht. Chloé de Backer neemt de kleinere rollen voor haar rekening en onderscheidt zich positief in de duetten met Daphne Touchais. Ze lijkt iets te bescheiden om haar fraaie mezzo wat nadrukkelijke over het voetlicht te brengen.

Dido and Aeneas in het Théâtre de l’Athénée is een sympathieke voorstelling, met een klein orkest en een eenvoudige enscenering – ondanks de wat compacte klank van het orkest en de staccato interpretatie van een aantal zangers die voor puristische toehoorders wellicht minder op prijs gesteld worden.

De laatste uitvoering van Dido en Aeneas was op 30 september. King Arthur wordt opgevoerd van 3 tot 7 oktober en Queen Mary van 10 tot 13 oktober 2018.

Max Yvetot/Olivier Keegel (gepubliceerd 1 oktober 2018)

 

Foto’s: Anne Sophie Soudoplatoff – cmjn. & Othello Vilgard – cmjn.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.