“LA CAMBIALE DI MATRIMONIO”

La cambiale di matrimonio

Matija Meić als Tobias Mill. (Foto: Patrick Pfeiffer für RIW)

La cambiale di matrimonio, farsa comica van Gioachino Rossini op een libretto van Gaetano Rossi, gebaseerd op het toneelstuk van Camillo Federici (1791) en een vroeger libretto van Giuseppe Checcherini voor Carlo Coccia’s opera Il matrimonio per lettera di cambio (1807). Voor het eerst opgevoerd op  3 november 1810 in het Teatro San Moisè te Venetië. Productie van “Rossini in Wildbad” in het Kurtheater te Wildbad op 27 juli 2018.

Tobias Mill: Matija Meic
Fanni: Eleonora Bellocci
Eduardo Milfort: Xiang Xu
Slook: Roberto Maietta
Norton: Javier Povedano
Clarina: Maria Rita Combattelli

Virtuosi Brunenses
Dirigent: Jacopo Brusa
Regie: Lorenzo Regazzo

Muzikaal:
Scenisch:

La cambiale di matrimonio is het eerste theaterwerk van Rossini dat opgevoerd werd (hij schreef Demetrio e Polibio eerder maar die opera ging pas in 1812 in première) en verraadt al enkele eigenschappen die later zijn handelsmerk zouden worden: de partituur werd op enkele dagen geschreven en bepaalde stukken komen uit vroegere composities. Muziek uit La cambiale zou later herbruikt worden met als beste voorbeeld het duet “Dunque io son” dat later zou terugkeren in Il barbiere di Siviglia. En hoewel de opera vandaag nauwelijks nog opgevoerd wordt is de ouverture nog wel eens te horen tijdens concerten. Verwijzingen in de partituur naar componisten als Mayr of Paisiello, erg in trek in die tijd maar nu vergeten, zijn voor de moderne luisteraar uiteraard onherkenbaar. Hoe dan ook, het is het soort werk waarbij je het verstand op nul kan zetten en ongebreideld genieten van sprankelende muziek.

Rossini is steeds op zijn best in dit soort van kleine farcen en Bad Wildbad beschikt over een grote troef om ze op te voeren: het Kurtheater is een klein theater met een 150 zitplaatsen en is dus uitermate geschikt om kleinschalige werken op te voeren. De kleine dimensie zorgt er ook voor dat het orkest beperkt gehouden wordt en ook solisten met kleinere stemmen aan bod kunnen komen. Erg genietbaar ook al overstijgen de ensceneringen zelden het niveau van een schoolvoorstelling.

Dat laatste was echter helemaal niet het geval voor deze La cambiale di matrimonio, wel in tegendeel. Regisseur Lorenzo Regazzo, zelf een gewaardeerd zanger, introduceerde een nieuw personage in de opera: een regisseur die La cambiale di matrominio aan het ensceneren is. Al tijdens de ouverture is het duidelijk waar Regazzo naartoe wil: zijn regisseur leest gretig een “Handleiding voor de moderne regie” en wanneer Norton opkomt met een stinkende afvalcontainer geniet de regisseur met grote teugen van de geur. Uiteraard vindt hij tussen het afval een deel attributen zoals een afgehakte varkenskop, die hij later in zijn enscenering kan gebruiken. Satire op zijn best, in een opeenvolging van gags wordt “de moderne regisseur” een kleedje gepast. Ondertussen waakt Regazzo er over dat de aanwezigheid van zijn personage het tempo van de muziek, o zo belangrijk bij Rossini, niet breekt.

Dirigent Jacopo Brusa heeft zijn debuut in Wildbad niet gemist. Onder zijn leiding spelen de Virtuosi Brunenses bezield en bevlogen en worden de groep nog jonge solisten optimaal ondersteund. De Kroatische bariton Matija Meic is zeker geen nieuweling en heeft vocale middelen te over voor de rol van Tobias Mill al gaat hij af en toe wat ongenuanceerd te werk. Zijn tegenspeler Slook wordt met veel vocale en muzikale persoonlijkheid vertolkt door de Italiaanse bariton Roberto Maietta terwijl zijn landgenote de sopraan Eleonora Bellocci een technisch vrijwel perfecte maar wat metalige Fanni zingt. Javier Povedano en Maria Rita Combatelli halen het maximum uit hun eerder episodische rollen.

Nodeloos te zeggen dat we veel plezier beleefden aan deze levendige productie ook al omdat we zelf vaak bedenkingen hebben bij moderne ensceneringen. Maar alleszins niet bij wat Lorenzo Regazzo van deze productie wist te maken.

Het was de laatste voorstelling van drie.

H.D. (Gepubliceerd op 31/7/2018)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.