“SAN PAOLO”

San Paolo

Jan Friedrich Eggers als Paolo (Foto: Jörg Landsberg)

San Paolo, muziektheater van Sidney Corbett op een tekst van Ralf Waldschmidt naar Pier Paolo Pasolini. Wereldcreatie in het Theater Osnabrück op 11 mei 2018. Bijgewoonde voorstelling op 30 mei 2018. Gezongen in het Italiaans met Duitse boventiteling.

Paolo: Jan Friedrich Eggers
Stefano / Timoteo: Daniel Wagner
Una voce: Lina Liu
Anania / Barnaba: Genadijus Bergorulko
Un uomo anziano: Klaus Fischer
Pietro: Rhys Jenkins

Opernchor und Kinderchor des Theaters Osnabrück
Osnabrücker Symphonieorchester
Dirigent: Daniel Inbal
Regie: Alexander May

Muzikaal:
Scenisch:

Sidney Corbett, de in 1960 in Chicago geboren componist, is in Osnabrück geen onbekende: in 2013 vond in het Theater Osnabrück de creatie plaats van Corbetts opera Das große Heft. San Paolo is de tweede Uraufführung, een opdrachtwerk waar de historische figuur van Apostel Paulus in het middelpunt staat.

Pier Paolo Pasolini (1922-1975) is een van de belangrijkste Europese kunstenaars en intellectuelen van de decennia na de Tweede Wereldoorlog. Toen hij in 1975 werd vermoord in Ostia onder nog onopgehelderde omstandigheden, liet hij een uitgebreid oeuvre na als filmregisseur, auteur van poëzie, romans en toneelstukken. Gedurende vele jaren plande Pasolini een nooit gerealiseerd filmproject over St. Paulus als tegenhanger van een van zijn beroemdste films: Il Vangelo secondo Matteo (1964). Het levensverhaal van apostel Paulus zou naar het midden van de 20e eeuw verzet worden en zijn mystieke leer zou zowel humanistisch als politiek een stempel drukken op het verloop van de hedendaagse geschiedenis.

Wat Pasolini niet meer als film kon realiseren, wordt ons nu als een opera gepresenteerd. De tekst is niet meer dan een opeenvolging van citaten uit de Bijbel, die samenlopen met beelden en gebeurtenissen van 1941 tot 1968. Dit gewild anachronisme zou misschien een aha-erlebnis geweest zijn in de jaren zeventig van de vorige eeuw, maar Anno MMXVIII is het dagelijkse kost voor elke operaliefhebber. Om maar bij de Bijbel verhaaltjes te blijven: hoe dikwijls zagen wij Salome van Richard Strauss met soldaten uit de tijd van Mussolini? Mozes van Rossini met Kalasjnikovs en een Israëlische tank?

De lijst is oneindig: Nabucco, Samson et Dalila… allemaal naar andere tijden verplaatst, allemaal met obligate vuurwapens! De cinematografische ingeving van Pasolini is uitgegroeid tot een regelrechte regie-epidemie!
Mocht Pasolini de film toch voltooid hebben, zou deze nu hopeloos démodé zijn.

Vocaal en orkestraal heeft de opera ook niet veel te bieden: geen greintje lyrisme, geen melodie en harmonisch eentonig. Het Italiaans is bovendien een taal die zich bijzonder moeilijk leent voor Sprechgesang. Nochtans mogen wij niet klagen over de kwaliteit van de stemmen: Jan Friedrich Eggers is een hoge, donkere, wat droge bariton, bijzonder expressief en overtuigend in de rol van San Paolo. De tenor Daniel Wagner was een welluidende Timotheus en Genadijus Bergorulko viel als Ananias/Barnabas op door zijn volle, warme basstem. Lina Liu, de prima-donna van het gezelschap, die wij vorig speeljaar te Osnabrück hoorden als een zeer verdienstelijke Lianora in Das Lied der Nacht van Hans Gal, was hier een goddelijke stem. Alle zangers zongen te luid – ook een ziekte in Duitse theaters. Daniel Inbal dirigeerde met veel overgave, blijkbaar gelooft hij in de muzikale kracht van het werk.

De korte duur is de grootste verdienste van deze opera: anderhalf uur zonder pauze!

Jammer toch dat operagezelschappen aanhoudend hun tijd, energie en budget blijven verkwisten aan dit soort creaties – vaak doodgeboren kinderen –  terwijl veel mooie, waardevolle opera’s onder het stof op een opvoering liggen te wachten.
Het Theater Osnabrück neemt volgend speeljaar alleszins een flinke revanche voor deze zwakke San Paolo door Guercoeur van Albéric Magnard te programmeren (Hopelijk zonder Kalasjnikovs!). Première op 15 juni 2019: een datum om in uw agenda te schrijven!

Er zijn nog voorstellingen op 1, 5 en 20/6/2018.

G.M. (Gepubliceerd op 1/6/2018)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.