“TOSCA”

“Tosca”, opera van Giacomo Puccini op een libretto van Luigi Illica en Giuseppe Giacosa. Gecreëerd in het Teatro Costanzi te Rome op 14 januari 1900. Première van deze productie in het Nationaltheater te Mannheim op 23 december 1994. Bijgewoonde voorstelling op 30 september 2016.

Tosca

Galina Shesterneva als Tosca met Cavaradossi (Foto: Hans Jörg Michel)

Tosca

Galina Shesterneva als Tosca (Foto: Hans Jörg Michel)

Irakli Kakhidze

Irakli Kakhidze

Jorge Lagunes

Jorge Lagunes (Foto: Yadin Xolalpa)

Floria Tosca: Galina Shesterneva
Mario Cavaradossi: Irakli Kakhidze
Scarpia: Jorge Lagunes
Cesare Angelotti: John In Eichen
Il sagrestano: Joachim Goltz
Spoletta: Uwe Eikötter
Sciarrone: Junchul Ye
Orchester und Chor des Nationaltheater Mannheim
Dirigent: Benjamin Reiners
Regie: Renate Ackermann

Met drie goede zangers in de hoofdrollen is “Tosca” onverwoestbaar! Of zo dachten wij tenminste. Tot wij deze voorstelling bijwoonden en moesten vaststellen dat een dirigent die tegen de vaart van de muziek in de tempi afremt, een voorstelling kan ruïneren. “Tosca” is op orkestraal vlak nochtans niet veeleisend: wij hebben meermaals voorstellingen bijgewoond met derderangs orkesten die toch wisten te boeien. Het Nationaltheater-Orchester en Chor zijn zeker niet derderangs en het was dan ook frustrerend dat de jonge dirigent Benjamin Reiners er zo’n extreem lage tempi op nahield dat de muziek in de tweede en de derde aktes als een pudding in elkaar zakte. Zo was het spannende thema/motief in de tweede akte, terwijl Scarpia de vrijgeleide voor Cavaradossi schrijft en Tosca met de gedachte speelt om hem dood te steken, amper herkenbaar. De inleiding van de derde akte was zo tergend traag, dat wij dachten dat de dirigent in slaap gevallen was.
Nochtans was de avond goed ingezet, met een krachtige en coherente inleiding. Dat het orkest vaak te hard speelde is meer regel dan uitzondering in Duitsland en het was dan ook te verwachten dat de finale van de eerste akte het hoogtepunt van de avond werd.

Voor de zangers waren de trage tempi ook niet gemakkelijk, zeker voor de tenor die in “E lucevan le stelle” aan een normaal tempo al bijzonder lange klankbogen moet aanhouden. Wij hebben dan ook niets dan lof voor de (voor ons) vrijwel onbekende tenor Irakli Kakhidze, die een puur lyrisch tenorgeluid liet horen met een aangenaam, strak legato en een fraaie hoogte.

Galina Shesterneva was een charmante Tosca met een slank timbre en een voortreffelijke hoogte. Iets meer souplesse was welkom geweest, zeker in “Vissi d’arte, vissi d’amore”, een aria die ons natuurlijk in de oren zit met de allergrootste diva’s. In feite is het unfair tegenover en ondankbaar voor 99 % van de zangers om de vergelijking te moeten doorstaan met hun beroemde collega’s waarvan de beste soms al lang niet meer van deze wereld zijn.

Jorge Lagunes zag er meer uit als een Figaro dan als een Scarpia. Hij miste de krachtige uitstraling in de finale van de eerste akte en het ontbrak hem aan venijn in de tweede akte. De man is kennelijk in de verkeerde opera terecht gekomen, want zijn mooie, romige baritonstem is zeker geschikt voor de grote rollen van het Italiaanse repertoire, die hij trouwens veelvuldig zingt in Mannheim waar hij zowat de huisbariton is.

De kleine rollen werden degelijk bezet, zelfs met stemmen die te krachtig waren voor wat zij te zingen hadden, zoals John In Eichen als Angelotti en Joachim Goltz als de koster.

De enscenering van Renate Ackermann was volkomen sfeerloos. Een grote kale ruimte moest in de eerste akte de Sant’Andrea della Valle kerk suggereren en daar was wel wat inbeelding voor nodig. Het Palazzo Farnese was in de tweede akte al even kil en amper bemeubeld en de Engelenburcht in de laatste akte was helemaal een lege onherkenbare ruimte. Tosca had zelfs geen muur om af te springen en zij wandelde bij het slot dan ook gewoonweg de coulissen in.

Er zijn nog voorstellingen op 15/10, 12 en 27/11/2016.

G.M. (Gepubliceerd op 4/10/2016)

 

DelenShare on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someone

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *