DRIE KORTE OPERA’S VAN ERNST KRENEK

Drie opera's van Krenek

Das geheime Königreich. Davide Damiani (Der König) (Foto: Barbara Aumüller)

 

Der Diktator, tragische opera, Schwergewicht oder die Ehre der Nation, burleske operette en Das geheime Königreich, sprookjesopera van Ernst Krenek op teksten van de componist. Alle drie gecreëerd in het Staatstheater te Wiesbaden op 6. Mei 1928. Bijgewoonde première in de Oper Frankfurt op 30 april 2017.

Der Diktator

Der Diktator: Davide Damiani
Charlotte, seine Frau: Juanita Lascarro
Der Offizier: Vincent Wolfsteiner
Maria, seine Frau: Sara Jakubiak

Schwergewicht oder die Ehre der Nation

Adam Ochsenschwanz: Simon Bailey
Evelyne, seine Frau: Barbara Zechmeister
Gaston, ein Tanzmeister: Michael Porter
Professor Himmelhuber: Ludwig Mittelhammer
Anna Maria, seine Tochter: Nina Tarandek
Journalist / Regierungsrat: Michael McCown

Das geheime Königreich

Der König: Davide Damiani
Die Königin: Ambur Braid
Der Narr: Sebastian Geyer
Der Rebell: Peter Marsh
1.singende Dame: Alison King
2.singende Dame: Julia Dawson
3.singende Dame: Judita Nagyová
Erster Revolutionär: Michael McCown
Zweiter Revolutionär: Dogus Güney
Ein Wächter: Michael Porter

Chor der Oper Frankfurt
Frankfurter Opern- und Museumsorchester,
Dirigent: Lothar Zagrosek
Regie: David Hermann

Muzikaal:
Scenisch:

Een pekzwarte neger met een Davidster op zijn jas die Saxofoon speelt: de affiche voor de tentoonstelling “Entartete Musik” te Düsseldorf in 1938 is wereldwijd gekend. Maar echt origineel was die plakkaat niet. Het was slechts een aanpassing van de affiche voor Jonny spielt auf, de opera van Ernst Krenek die amper tien jaar vroeger zoveel succes had dat hij gedurende het speeljaar 1927/28 niet minder dan 421 opvoeringen kende in maar liefst 45 steden. Ernst Krenek was een componist die het Olympus bereikt had en gesterkt door deze kaskraker schreef hij meteen deze drie korte opera’s die amper een jaar erna in Wiesbaden in première gingen waar zij door een enthousiast publiek bejubeld werden.

Der Diktator is een tragische opera met een tintje Verisme, Das Schwergewicht een burleske “operette”met modedansen uit die tijd en Das geheime Königreich een kleurrijke sprookjesopera in de stijl van Schreker. Ondanks deze verschillende stijlbeschrijvingen, liggen de werken zuiver muzikaal niet zo ver uit elkaar en het was dan ook geen slecht idee van regisseur David Hermann de drie korte opera’s tot een samenhangend geheel aan te passen.
Zo zien we in het eerste deel de dictator als een absolute heerser die geen greintje invoelvermogen heeft voor zijn onderdanen, in het tweede deel bezoekt hij een theatervoorstelling en in het derde deel is hij gepromoveerd tot koning. Zijn gezag is nu ondermijnd door rebellen en zelfs door zijn eigen machtsbeluste vrouw. Zijn enige toeverlaat is zijn nar.

De rollen van de dictator en van de koning werden vertolkt door Davide Damiani, een forse welluidende bariton, een volle warme stem met de juiste dramatische expressie. Hij werd omringd door een al even sterke bezetting: Juanito Lascarro, Vincent Wolfsteiner en Sara Jakubiak waren in het eerste deel een lust om naar te luisteren.
In het tweede deel was vooral de bariton Simon Bailey als de atletische Adam Ochsenschwanz de blikvanger en in het derde deel werden wij getrakteerd op een serie hoge, soepele nootjes door de coloratuursopraan Ambur Braid in de rol van de koningin. De bariton Sebastian Geyer straalde hier als nar meer gezag uit dan de koning, een mooie stem met een uitstekende techniek en gemakkelijke hoogte.

Al dat moois werd met veel brio begeleid door het Frankfurter Opern- und Museumorchester o.l.v. Lothar Zagrosek. Het leidt geen twijfel dat hij hier de juiste man op de juiste plaats was. Zijn aandeel aan de wederontdekkingen en opvoeringen van opera’s uit het eerste deel van de twintigste eeuw is overweldigend. Wij denken niet enkel aan Krenek, maar ook aan Walter Braunfels, Berthold Goldschmidt, Hans Krasa en de vele anderen die door het Nationaalsocialisme in hun carrière gedwarsboomd werden en daarna ten onrechte in de vergetelheid zijn gesukkeld.

De opvoering in Frankfurt van deze drie korte opera’s is alleszins een topper en wij kunnen een bezoek zeker aanbevelen. Er zijn nog voorstellingen op 5, 7, 12, 14, 18 en 21/5/2017.

G.M. (Gepubliceerd op 4/5/2017)

DelenShare on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someone

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *