“DIDO AND AENEAS” & “ACIS AND GALATEA”

Dido and Aeneas

Claire Williams als Dido. (Foto: The Ministry of Operatic Affairs)

“Dido and Aeneas”, opera van Henry Purcell op een libretto van Nahum Tate. Voor het eerst opgevoerd in de Josias Priest’s girls’ school in Londen, einde 1689. “Acis and Galatea”, pastorale opera van Georg Friedrich Händel op een tekst van John Gay. Eerste opvoering van deze versie te Londen in 1718.
Productie van The Ministry of Operatic Affairs. Bijgewoonde opvoering in de Blauwe Zaal van deSingel te Antwerpen op 17 december 2016.

Dido: Claire Williams
Belinda/Galatea: Liesbeth Devos
2nd Woman/Damon: Griet De Geyter
Aeneas/Polyphemus: Alex Ashworth
Sorceress-Sailor-Spirit/Acis: Benedict Hymas

Octopus Kamerkoor
Le Concert d’Anvers

Muzikale leiding: Bart Van Reyn
Concept en regie: Korneel Hamers

Muzikaal:
Scenisch:

“The Ministry of Operatic Affairs” is een jong, reizend opera-ensemble. Het is pas de vierde productie waarmee ze zich in Vlaanderen profileren (één per jaar) naast de grotere, rijk gesubsidieerde operagezelschappen. Dat is natuurlijk geen dankbare opgave, temeer omdat ze het zichzelf moeilijk maken door opera’s uit te kiezen die bijzonder hoge eisen stellen aan de zangers en die bovendien geregeld opgevoerd worden door de locale operahuizen. Hoe kun je concurreren met “Don Giovanni” en “Cosi fan tutte”, klassiekers die elke operaliefhebber met de beste zangers in de oren zit?

“Het opduiken van deze twee barokke parels”, zoals “The Ministry” het zelf uitdrukt, beantwoordt volgens ons meer aan de doelstelling die het ensemble zou moeten nastreven: het publiek kennis laten maken met werken die muzikaal de moeite lonen en die door de gevestigde operahuizen verwaarloosd worden. Ontelbaar zijn de opera’s die sinds jaar en dag op een opvoering wachten!

Het ensemble beschikt over twee aantrekkelijke troefkaarten: het orkest “Le concert d’Anvers” en het “Octopus Kamerkoor”. Onder de dynamische leiding van Bart van Reyn klonk het orkest energiek en temperamentvol in het exuberante werkje van Purcell, lyrisch en subtiel voor het landelijke, melodisch rijkere opus van Händel. Een grote gaafheid kenmerkte de koorzang en de precisie en klankschoonheid van dit amper twintig man/vrouw sterke ensemble behoorde tot het beste wat de avond te bieden had.

Beide werken werden als één geheel gepresenteerd. Belinda is in de eerste opera niet de loyale, toegewijde dienster van Dido maar een venijnige intrigante die Aeneas weglokt en die daarna als Galatea haar verdiende straf krijgt. De tenor (Sorcerer, Spirit) ondergaat eenzelfde onfortuinlijk lot als Acis, terwijl de bedrogen Aeneas terecht wraak neemt als Polyphemus. Dat is natuurlijk de geforceerde visie van regisseur Korneel Hamers, want in feite hebben beide werken zowel muzikaal als qua gegeven niet de minste affiniteit met elkaar. De enscenering was verder bijzonder vlot en efficiënt, zoals het bij een reizend gezelschap hoort, maar zonder een greintje gevoel voor esthetiek. Plastic gegolfde panelen, bedden in witte schuimrubber, een koor met witblauw gestreepte T-shirts, Dido in haar te spannende, bijna lachwekkende onderjurk: je kunt het allemaal niet sfeerlozer voorstellen.

De prestaties van de solisten waren wisselvalling. Claire Williams was, ondanks haar warme mezzosopraanstem, geen bekoorlijke Dido en de aangrijpende klaagzang “Remember me” ging bijna ongemerkt voorbij. Benedict Hymas heeft een goed geschoolde tenorstem, maar verder heeft hij aan alles een tekort: een tekort aan uitstraling en resonantie, een tekort aan souplesse, een tekort aan hoogte. Het was al merkbaar bij zijn eerste inzet “Appear! Appear at my call” dat klonk alsof hij een kelner aanriep om een tas thee te bestellen. Voor de aria’s van Händel was de stem helemaal ontoereikend.

Alex Ashworth heeft een sonore basstem die weinig bekoorlijk klonk in de rol van Aeneas, maar wel optimaal was voor Polyphemus. De meest homogene prestatie voor beide werken kwam van Liesbeth Devos, wiens heldere sopraanstem geschikt was voor zowel Belinda als Galatea. Griet de Geyter en Esther Kouwenhoven namen verdienstelijk verschillende kleine rollen voor hun rekening.

De zaal was zo goed als uitverkocht en bij het slot mocht het ganse ensemble een vleiend applaus in ontvangst nemen.

Wij kijken uit naar de volgende productie!

G.M. (Gepubliceerd op 19/12/2016)

DelenShare on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someone

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *