“SOLARIS”

“Solaris”, kameropera van Michael Obst (muziek en libretto) gebaseerd op de gelijknamige roman van Stanislaw Lem. Gecreëerd te München, Biennale für neues Musiktheater, op 4 december 1996. Première van deze productie in het BlackBox zaaltje van het  Landestheater te Linz (Musiktheater) op 17 september 2016. Bijgewoonde voorstelling op 20 september 2016.

Harey: Julia Grüter
Kelvin, Justus Seeger
Snaut: Michael Wagner
Berton & Gibarian: Rastislav Lalinsky
Sartorius: Christian Manuel Oliveira

Bruckner Orchester Linz
Dirigent: Daniel Linton-France
Regie: Hermann Schneider

Solaris

Justus Seeger, als Kelvin en Julia Grüter als Haray. (Foto © Yasmina Haddad)

Solaris

Michael Wagner als Snaut, Justus Seeger als Kelvin, Christian Manuel Oliveira als Sartorius en Julia Grüter als Harey. (Foto © Yasmina Haddad)

Solaris

Justus Seeger als Kelvin. (Foto © Yasmina Haddad)

Solaris is geen planeet zoals een andere. Ze draait rond twee zonnen, een rode en een blauwe.

Het bestaan van Solaris intrigeert de wetenschappers die vanuit een ruimtestation onderzoek verrichten. Kelvin wordt er naartoe gestuurd om zich bij andere wetenschappers te voegen. Al vanaf zijn aankomst wordt Kelvin geïntrigeerd door het gedrag van de fysicus Sartorius en de cyberneticus Snaut die geterroriseerd schijnen door het bezoek van een vreemde vrouw, Harey. Deze vrouw was tien jaar daarvoor de geliefde van Kelvin en pleegde toen zelfmoord. Nochtans is zij er terug en Kelvin wordt meteen weer op haar verliefd, ondanks het mysterie dat haar aanwezigheid omhult. Waar komt zij vandaan? Haar bloed vertoont geen enkele atomische structuur en bestaat uitsluitend uit “neuronen”, waaruit de wetenschappers concluderen dat zij gefabriceerd is. Zij kregen trouwens nog andere bezoekers over de vloer, die zij F-schepsels noemen.

Wij zijn tamelijk vertrouwd met het werk. Wij waren destijds wel niet aanwezig bij de creatie in München, maar de opera werd in 1997 door Arte op TV uitgezonden en wij maakten er een opname van die wij meermaals beluisterden. De VCR-cassette hebben wij zelfs onlangs omgezet naar een DVD-Video.

Nochtans was de opvoering in Linz een regelrechte verrassing. Na een korte inleiding werd het publiek naar het zaaltje geloodst waar voor de gelegenheid een groot cilindervormig decor was opgebouwd. Wij bevonden ons als het ware in een ruimtestation. Open uitsparingen in dit decor lieten ons de verschillende modules van de bemanning zien: de commandokamer, een slaapvertrek, een keuken – alles even vuil en onderkomen – en de sluisdeur waardoor Kelvin het ruimtestation binnenkomt. Het publiek zat op draaistoelen in het midden van de cilinder. Naargelang de module waar de actie zich afspeelde draaide het publiek zijn stoel in de juiste richting. Dat werkte uitstekend en het eerste halfuur was het zelfs prettig, maar daarna werd het “van het goede te veel” en na de bijna twee uur durende opera was het publiek letterlijk gek gedraaid.

De partituur is een combinatie van elektronische geluiden en repetitieve muziek en past uitstekend bij het gegeven. Het orkest bevond zich achter de wand van de cilinder en werd allround versterkt wat een bijzonder realistische sfeer creëerde.

Er werd ook mooi gezongen, vooral door de bariton Justus Seeger als Kelvin, het hoofdpersonage, en de smeuïge bas Michael Wagner als Snaut, de man in de commandokamer. Wij waren minder opgetogen met de sopraan Julia Gruter als Harey die de repetitieve noten die zij de ganse avond moest zingen, niet steeds even zuiver en ongeforceerd kon weergeven.

Tussen de verschillende scènes werden tamelijk lange rustpauzes ingelast, wat gelegenheid gaf voor wat rook- en lichteffecten, maar dat kwam de actie niet ten goede. De opera duurt op zichzelf al lang genoeg en de plastic draaistoelen boden nu eenmaal niet het comfort om pijnloos Wagneriaanse duurtijden te trotseren.

Al bij al toch wel een bijzondere ervaring en een buitenbeentje dat ons zal bijblijven voor de niet alledaagse enscenering.

Er zijn nog voorstellingen op 23, 29/9, 8, 13, 19 en 28/10/2016.

G.M. (Gepubliceerd op 21/9/2016)

DelenShare on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someone

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *