“EDUARDO E CRISTINA”

Eduardo e Cristina

Eduardo e Cristina (Foto: Andreas Kühn)

Eduardo e Cristina, opera van Gioacchino Rossini op een libretto van Giovanni Schmidt dat oorspronkelijk voor een opera van Stefano Pavesi geschreven werd, bewerkt voor de opera van Rossini door Andrea Leone Tottola en Gherardo Bevilacqua-Aldobrandini. Première van deze productie door “Rossini in Wildbad” in de Trinkhalle te Wildbad op 16 juli2017. Bijgewoonde concertante uitvoering op 21 juli 2017.

Silvia dalla Benetta

Silvia dalla Benetta

Kenneth Tarver

Kenneth Tarver

Laura Poverelli

Laura Polverelli

Carlo: Kenneth Tarver (Tenor)
Cristina: Silvia Dalla Benetta (Sopraan)
Eduardo: Laura Polverelli (Mezzo)
Giacomo: Baurzhan Anderzhanov (Bas)
Atlei: Xiang Xu (Tenor)

Camerata Bach Chor Poznan
Virtuosi Brunenses

Dirigent: Gianluigi Gelmetti

 

Voor het Venetiaanse Teatro San Benedetto, dat anno 2017 gedegradeerd is tot „Cinema Rossini“, schreef de componist in 1819, op het hoogtepunt van zijn roem, deze kaskraker die in feite niet meer was dan een pasticcio, een samenraapsel van aria’s en ensembles uit vorige opera’s, vooral Adelaide di Borgogna (1819), de bij de première geflopte Ermione (1819) en Ricciardo e Zoraide (1818), aangevuld met enkele nieuwe nummers.

De opera beleefde zijn eerste moderne uitvoering in Bad Wildbad in 1997 met de hulp van het Deutsche Rossini Gesellschaft. Met deze concertante uitvoering wil het festival, na twintig jaar, opnieuw de aandacht vestigen op de hoge muzikale kwaliteiten van het werk.

Van een opera die zo zelden opgevoerd wordt, hadden wij liefst een scenische voorstelling gezien of toch op zijn minst semiscenisch. Er werd echter geopteerd voor een streng sobere concertante uitvoering. Alle solisten en het het koor stonden stokstijf met de neus in de partituur en van iets of wat acteren was al helemaal geen sprake.

De uitvoering moest het dus 100 % van de muziek hebben en daarvoor werd in Wildbad toch wel een opmerkelijk ensemble samengebracht. Waar wij voor Maometto II, de dag ervoor, een schaar jonge zangers aantroffen, werd voor Eduardo e Cristina geopteerd voor een cast die in de belcanto-wereld haar pluimen al verdiend heeft.

De Italiaanse sopraan Silvia Dalla Benetta was een verrukkelijke Cristina. Met haar steeds beheerste en precies gevoerde stem, haar differentiatiekunst en haar intelligente voordracht imponeerde de zangeres al direct. Ook de mezzosopraan Laura Polverelli, eveneens een Italiaanse, is gezegend met prachtige stemmiddelen en was met haar kernachtige, slanke timbre en haar voortreffelijke hoogte een ideale Eduardo. Het tweetal was bovendien voortreffelijk op elkaar afgestemd en de stemmen kleuren mooi bij elkaar. Zij gaven hun partij de nodige dramatische lading en hun duetten leverde prachtig belcanto op.

Kenneth Tarver kennen wij van vroegere voorstellingen in Wildbad: het is een betrouwbare tenor met stijl die met de jaren nog niets aan soepelheid en zeggingskracht verloren heeft, maar de rol van Carlo, de vader van Cristina, is een vrij kleurloze, wat passieve figuur die hij kennelijk niet wist te karakteriseren.

Baurzhan Anderzhanov gaf gestalte aan Giacomo, de hartvreter die Cristana en Eduardo het leven zuur maakt. Ook hij is een wat onverschillige figuur die muzikaal weinig geprofileerd is. De warme, nooit geforceerde basstem klonk ons bijzonder aangenaam, iets te romig en te gemoedelijk voor zo’n valsaard. Wij willen hem in een meer omvangrijke en sterker getekende rol horen alvorens hem een etiket op de borst te kleven. Xian Xu had de ideale heldere tenorstem voor Atlei, in feite niet meer dan een recitant.

Het koor was beter op dreef dan de dag ervoor en het orkest was bij Gianluigi Gelmetti in meer dan veilige handen. De in 1945 te Rome geboren dirigent heeft met de jaren nog niets van zijn enthousiaste dirigeerkunst verloren. De lyrische delen klonken fraai verzorgd en ook de stuwende ritmiek ontbrak niet.

Een avond van puur belcanto genot!

G .M. (Gepublicceerd op 22/07/2017)

DelenShare on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someone

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *