“DIE FRAU OHNE SCHATTEN”

Die Frau ohne Schatten

Nicola Beller Carbone (Färberin), Oliver Zwarg (Barak), Erika Sunnegårdh (Kaiserin), Andrea Baker (Amme) en Jugendchor.

“Die Frau ohne Schatten”, opera van Richard Strauss op een libretto van Hugo von Hofmannsthal. Gecreëerd in de Wiener Staatsoper op 10 oktober 1919 en in de Semperoper te Dresden op 22 oktober 1919. Bijgewoonde herneming in het Hessisches Staatstheater te Wiesbaden op 29 september 2016.

Der Kaiser: Richard Furman
Die Kaiserin: Vida Mikneviciute
Die Färberin: Nicola Beller Carbone
Barak, der Färber: Oliver Zwarg
Die Amme: Andrea Baker
Der Geisterbote: Thomas de Vries

Chor & Jugendchor des Hessischen Staatstheaters Wiesbaden
Hessisches Staatsorchester Wiesbaden
Dirigent: Vassilis Christopoulos
Regie: Uwe Eric Laufenberg

Voor alle voorstellingen van „Die Frau ohne Schatten“ die wij de laatste decennia bijwoonden, stellen wij ons de vraag of er één regisseur bij was die wist (of zelfs maar besefte) dat dit in feite een sprookje is. Allemaal staarden ze zich blind op de symboliek van het werk en zochten er een beeldende interpretatie voor. Niet één regisseur bekommerde zich om de esthetiek van het werk of wilde er iets “mooi” van maken. Hebben zij ooit van Rudolf Hartmann gehoord?

De opvoering die wij in Wiesbaden bijwoonden vormde geen uitzondering en Eric Uwe Laufenberg etaleerde schaamteloos zijn “interpretatie” die wat bloot omvatte, Barak als een nogal brutale kerel afschilderde en de Färberin op het einde van de tweede akte even met een dikke buik liet rondlopen om amper vijf minuten daarna de Amme al met een baby te laten pronken. De ongeboren kinderen hadden hier zeker geen reden om te klagen!

Een enscenering die dwarszit willen wij er graag bijnemen als er op muzikaal vlak degelijk gepresteerd wordt, maar dat was in Wiesbaden helaas ook niet het geval.
In feite troffen wij het niet, want de rol van de keizerin was dubbel bezet met Erika Sunnegårdh, de luisterrijke Salome die wij amper enkele dagen ervoor in de Wiener Staatsoper hoorden, en Vida Mikneviciute die de rol in onze voorstelling zong. Met haar slank, gestroomlijnd koetswerk en de allures van een filmster zag zij er uit als een gedroomde keizerin, maar helaas klonk haar hoge sopraanstem kaal en blikkerig, afgezien van een paar mooie zachte piano’s.

Ook Barak stelde teleur en dat vinden wij bij een voorstelling van “Frosch” bijzonder pijnlijk. Barak is een spilfiguur in deze opera, trouwens de enige die in de bezetting met naam vermeld wordt, en zijn gemoedelijk karakter kan enkel tot uiting komen met een fluwelen bariton die in positieve zin zacht en zoetgevooisd is. De kernachtige, forse bariton Oliver Zwarg mist deze eigenschap. Zijn stem is meer schuurpapier dan honing.

De mezzosopraan Andrea Baker had zeker geen tekort aan stem, maar wist nauwelijks raad met het ongeloofwaardige karakter van de Amme en zag geen kans om boven het puur noten zingen uit te komen. Wij moeten toegeven dat wij de rol maar zelden mooi hoorden en wie ooit Martha Mödl in de rol heeft moeten ondergaan, kan daarna nog moeilijk echt teleurgesteld zijn.

De enige die in dit weinig aantrekkelijke ensemble wist te bekoren was Nicola Beller Carbone als Barak’s vrouw, een aangename, hoewel niet overweldigende dramatische sopraan die de rol intens beleefde en kennelijk haar hele persoonlijkheid achter het werk stelde.

De vele kleine rollen werden degelijk ingevuld, waarbij de sonore Geisterbote van Thomas De Vries en de lyrische jongeling van Aaron Cawley opvielen.

Het meeste plezier beleefden wij aan het prachtige orkestspel van het Hessisches Staatsorchester Wiesbaden onder leiding van Vassilis Christopoulos, met een summum aan subtiliteit en glans, zonder dat het ook maar een moment aan engagement en spanning mankeerde. Wij werden ook getroffen door de voortreffelijke individuele technische beheersing, zoals de violoncelsolo, en de perfecte ensembletechniek. Ook het koor en het kinderkoor van het Staatstheater klonken verbluffend goed.

Er zijn nog voorstellingen op 3, 8, 15 en 21/10/2016.

G.M. (Gepubliceerd op 4/10/2016)

 

DelenShare on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someone

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *