“LE MARCHAND DE VENISE”

Le marchand de Venise

Sarah Kuffner als Portia (Foto: Bettina Stöß)

 

Le marchand de Venise, opera van Reynaldo Hahn op een libretto van Miguel Zamacoïs, naar het toneelstuk van William Shakespeare. Gecreëerd in het Théâtre national de l’Opéra – Palais Garnier te Parijs op 25 maart 1935. Bijgewoonde première in het Theater Bielefeld op 28 april 2017.

Portia: Sarah Kuffner
Nérissa: Nohad Becker
Jessica: Nienke Otten
Shylock: Björn Waag
Bassanio: Frank Dolphin Wong
Antonio: Moon Soo Park
Gratiano: Mark Adler
Lorenzo/Der Prinz von Aragon: Lianghua Gong
Tubal/Der Prinz von Marokko: Yoshiaki Kimura
Die Maske: Melanie Kreuter
Der Doge von Venedig: Caio Monteiro

Bielefelder Opernchor & Bielefelder Philharmoniker
Dirigent: Pawel Poplawski
Regie: Klaus Hemmerle

Muzikaal:
Scenisch:

Reynaldo Hahn is een verwaarloosde componist. De lijst van werken die hij schreef voor het theater is indrukwekkend maar wij kennen van hem enkel de operette Ciboulette, waarvan wij ooit een opvoering bijwoonden in het Théâtre d’Operettes Folies-Bergère te Brussel (in 1969!). Zijn chansons worden nu nog het meest uitgevoerd, zoals “L’heure exquise”, “A chloris” en “Je me souviens”.
Operettes en muzikale komedies vormen het hoofdbestanddeel van zijn oeuvre, maar hij schreef dus ook opera’s: Fête triomphale (1919) en deze Marchand de Venise.

De inhoud is deze van Shakespeare’s toneelstuk. Lees hier de inhoud. Shakespeare geeft ons in dit komisch toneelstuk een voorproefje van wat vier eeuwen later een “gerechtelijke procedurefout” zal genoemd worden. Door een list van advocaten wordt het gerecht gemanipuleerd en tot zwijgen gedoemd en kunnen criminelen verder vrijuit hun gang gaan. In België is de procedurefout een courant nieuwsitem, uiteraard enkel voor wie zich een dure advocaat kan permitteren.

Net als in de komedie van Shakespeare combineert Reynaldo Hahn een vrolijk, bijna operette-achtig liefdesverhaal met de diepe tragiek en verachting van de wraakzuchtige Shylock. Carnavalesk Venetiaanse stemmingen en naïeve liefdesduetten contrasteren met de wanhoop van de protagonisten Shylock en Antonio, die tegenover elkaar in hun koppige bitterheid verstarren.

Een goed toneelstuk vormt niet sowieso de basis voor een goede opera. Toneel is zuiver tekst, een opera moet het vooral van de muziek hebben.

Daarom zijn de beste opera’s die gebaseerd zijn op toneelstukken, deze waar fel gesnoeid is in de tekst en in de bijkomende personages. Verdi’s Macbeth, Otello, Falstaff en Puccini’s Tosca zijn goede voorbeelden.
Dat had in deze Marchand de Venise ook gekund, zeker in de lange dialogen van de eerste akte. De operette componist stak gelukkig hoe langer hoe meer zijn neus op en naar het einde toe werden wij getrakteerd op een serie mooie aria’s, duetten, ensembles en shownummertjes.

De bezetting van de voorstelling in Bielefeld was wat wisselvallig: de heldere, lyrische sopraanstem van Sarah Kuffner was ideaal voor de rol van Portia en ook de baritons Fran Dolphin Wong als Bassanio en Moon Soo Park als Antonio waren opvallend goed.
Bjorn Waag was echter een teleurstellende Shylock, een sonore, wat nasale bariton die het moest hebben van de vele decibels en van zijn theatrale verschijning.
Bijzonder geslaagd waren Amark Adler en Lianghua Gong in de kleinere rollen van Gratiano en Lorenzo, twee lichte tenors die met Franse élégance zongen.

Koor en orkest o.l.v. Pawel Poplawski zorgden voor een uitstekend gevarieerde begeleiding.

De enscenering van Klaus Hemmerle had weinig sfeer. Aanvankelijk droegen de personages historische kostuums, maar naargelang het verloop van de actie werden deze vervangen door een hedendaagse klederdracht. De roterende decorbouw met buizen die aan de stellage van een tribune of van een gebouw deden denken, waren efficiënt voor vlotte scènewisselingen maar weinig stemmig.

Een meesterwerk zouden wij deze opera van Reynaldo Hahn niet durven noemen, maar toch wel de moeite waard om er kennis mee te maken. Een rariteit is het alleszins en wie er een voorstelling wil van bijwonen kan nog terecht in het Theater te Bielefeld op 7, 21/5, 1, 15/6 en 7/7/2017.

G.M. (Gepubliceerd op 1/5/2017)

DelenShare on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someone

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *