ANNUS HORRIBILIS 2018-2019 BIJ DE NEDERLANDSE OPERA

Muziektheater Amsterdam

Pierre Audi

Zouden er veel operahuizen zijn die een seizoen lang geen enkele Verdi, Donizetti of Bellini programmeren? Onlangs werd het nieuwe seizoen van de Nederlandse Nationale Opera gepresenteerd, een hautaine klap in het gezicht van de operaliefhebber, het voorlaatste seizoen dat door Pierre Audi, die al 30 jaar aan het Amsterdamse pluche gekleefd zit, geprogrammeerd is. Liefhebbers van belcanto en verismo ondernemen reeds een massale run op operakaarten in Luik. Een programma dus zonder Bellini, Mascagni, Leoncavallo, Cilea, Verdi, Donizetti, Giordano en meer van dat soort tweederangs componisten. Puccini krijgt een trap na met een 16 jaar oude productie van de oerlelijke Wilson-Butterfly, verreweg de grootste belediging die Puccini en Puccini-liefhebbers ooit is aangedaan. Verder is er de 3017e Barbiere di Seviglia en een geënsceneerde Juditha Triumphans van Vivaldi. Wagner en Mozart worden elk seizoen blind geprogrammeerd, en hiervoor is voor de zoveelste keer de zes jaar oude Die Zauberflöte in de regie van Simon McBurney van stal gehaald. Er is een Tannhaüser in de regie van Christoph Loy, bij wie het zoals bekend kan vriezen en dooien.  De nieuwe producties: Jenůfa van Janáček wordt geregisseerd door de schabouwelijke Katie Mitchell. Wanneer worden we eens van haar verlost?

 

Verder Oedipe van Enescu, helaas tot ons gebracht door La Fura dels Baus. Porgy and Bess van Gershwin is de enige productie waarnaar ik uitzie. Dan nog enkele onvervalste wie-zit-erop-te wachten producties, zoals Fin de partie van György Kurtág, Caruso a Cuba van Micha Hamels en Girls of the Golden West van John Adams. Het lijkt erop dat er flink bezuinigd is naar de aanloop van het geldverslindende Wahnsinns-Projekt Aus Licht van Stockhausen, dat voor een luttele 315 (driehonderd en vijftien) euro per persoon  te bezoeken is.

Het tijdperk Audi loopt ten einde, en men zal zich nog weleens achter de oren krabben over de “verdiensten” van zijn 30-jarige alleenheerschappij.  In Amsterdam bestond eens, ooit, een operatraditie. Opera was een volkskunst en beleefde als zodanig hoogtijdagen in het Amsterdamse Carré (voor de oorlog) en de Stadsschouwburg. Met de komst van Het Muziektheater in 1986 heeft men verzuimd gebruik te maken van deze operatraditie die voor het oprapen lag, maar heeft men erop ingezet om DNO “internationaal op de kaart te zetten”, lees: zich in te kopen in de internationale jetset. Dit trok een heel ander publiek, het zgn. “moderne theaterpubliek”, dat net als Pierre Audi bij zijn aanstelling van toeten noch blazen wist als het om opera ging, en slaafs alle regisseurshumbug voor zoete koek slikte om toch maar vooral over te komen als modern, grensverleggend, verrassend, confronterend en noem de hele mantra van het treurige regisseursdieventaaltje maar op. Het oude (en trouwe) publiek keerde zich teleurgesteld af – zij hadden nog nooit van een “concept” gehoord en wat ze ervan gezien hadden, deed hen absoluut niet naar meer verlangen.

Eens werd de terechte vraag “Waar blijven de Italiaanse opera’s nou” hautain afgescheept met de opmerking dat dat er niet inzat omdat er nu eenmaal een Duitse chef-dirigent aan het roer stond. Halvegaren!

In het seizoen 2018-2019 staat zoals gezegd (maar niet hardop) alles in het teken van Stockhausens peperdure Aus Licht, waar geen operaliefhebber (en geen zinnig mens) om gevraagd heeft. Het voorprogramma is een zooitje ongeregeld, waar een paar aardige dingen tussen zitten, maar dat het ook presteert met de zoveelste Barbier en een versleten anti-Puccini productie op de proppen te komen. Geen Verdi, geen Donizetti, geen Bellini, het blijft moeilijk te bevatten. En uiteraard geen verismo, want daar zijn liefhebbers voor, en daar kunnen we niet aan beginnen.

Het seizoen 2018-2019 is niet meer of minder dan een regelrechte schande en keert zich wederom af van de opera-essentialia; op deze wijze wordt er een hele generatie operabezoekers gekweekt die nog nooit een libretto-getrouwe uitvoering heeft bijgewoond, die geen idee heeft van een operastroming als het verismo en die de opera bezoekt als een periodieke verplichting om het cultureel-moderne ik op peil te houden. Wij betalen een hoge prijs voor 30 jaar internationaal snobisme en perfide ondeskundigheid.

Olivier Keegel (Gepubliceerd op 22/2/2018)

34 Comments

  1. Hanz Christian schreef:

    “Geen Verdi, geen Donizetti, geen Bellini, het blijft moeilijk te bevatten.”

    De wat oudere wat gezette vrijgezelle heer trok in de slecht verwarmde keuken een anderhalve literblik tomatensoep open en goot die in de lege uiensoep-pan van gister. Dat bijt mekaar niet, vond hij. En terwijl al roerende probeerde te tellen hoeveel balletjes er in de soep zouden zitten kon hij het niet vermijden hoofdschuddend zijn misnoegen te prevelen: “geen Verdi, geen Donizetti, geen Bellini.. Waar zijn ze in hemelsnaam mee bezig!?” Probeerden ze oprechte liefhebbers als hij, die toch altijd zo stipt en goedgekleed naar de voorstellingen kwam, langzaam maar zeker te verjagen?

    Het aantal balletjes was ook al niet meer wat het geweest was. De opwarmende soep liet het keukenraam beslaan en de enkele ruit hield het geluid van eksters ruziënd rond de vuilcontainers maar nauwelijks tegen.

    ‘Een programma dus zonder Bellini, Mascagni, Leoncavallo, Cilea, Verdi, Donizetti, Giordano en meer van dat soort tweederangs componisten.’ Ja, dàt zou hij schrijven! Dan wisten ze in de directiekantoren meteen hoe hij er over dacht. Het zou ze nog berouwen. In de paar seconden dat hij vergat te roeren blubberde een aanzienlijke spetter soep op zijn beige vest-trui.

    Ook dat nog.

  2. Richard schreef:

    Inderdaad, een totaal uit het lood geslagen programmering, alles ter wille van het slechts door een handjevol gewenste “Aus Licht”. Goede beschouwing, ook historisch. (Bovenstaande, onmachtige reactie enigszins pijnlijk, voor de auteur dan. Derderangs Carmiggelt-imitatie, en tenenkrommend irrelevant. Don’t give up your day job.)

  3. Stefan Caprasse schreef:

    @Hanz Christian: over de vergezochte ironie van deze commentaar zal ik maar niet verder mijn hoofd breken…

    Verder ben ik het wel grotendeels eens met de kritiek op het nieuwe seizoen. Ik zou er nog aan toevoegen: geen Britten, geen Richard Strauss en ZEKER geen Korngold of Schrecker…

    Over een paar werken ben ik dan weer WEL tevreden:

    Jenufa (het werk zelf dan toch tenminste…)

    Oedipe: Prachtig werk, wie de opname met José van Dam nog niet bezit: kopen!
    Wat die produktie van de Fura dels Baus betreft (ik zag ze al eens in de Brusselse Munt):
    ; Daar is niets mis mee, integendeel, er zijn zelfs een aantal (heel) mooie beelden.
    Enkele minder goede ideeen uitgesloten, is ze meer dan de moeite van het zien waard.

    Tannhaüser: Al is het inderdaad waar dat Christoph Loy prachtig OF vreselijk kan zijn…
    &
    Pélleas: En hier heb ik, zeker na zijn ‘Dialogues des Carmelites’ (en ‘Les Huguenots’ en ‘Hamlet’)
    het volste vertrouwen in Olivier Py!

    Laten we ons concentreren op het 1/4 volle glas in plaats van het 3/4 lege…

  4. Jan de Jong schreef:

    Jammer, heer Olivier, dat u zo voorspelbaar reageert met immer weer hetzelfde liedje. De heilige staat van verontwaardiging is inmiddels verworden tot een verslaving. Het motto “overdrijven is ook een kunst” past ook niet op dit groteske betoog over het nieuwe seizoen. De variatie en nuancering die u niet wilt zien in de Amsterdamse programmering, zijn ook in het betoog ver te zoeken. En dat terwijl het programma zeer gevarieerd is met drie Duitse, drie Italiaanse, een Franse, een Hongaarse, twee Amerikaanse, een Tsjechische, een Roemeense en een Ierse opera. De werken zijn bovendien gespreid over een periode van de 18de tot en met de 21ste eeuw en van bekende klassiekers tot onbekendere werken. Voor het eerst sinds jaren heb ik gekozen voor een serie met alle producties, al zou ik liever niet de Barbier en Die Zauberflöte direct na elkaar hebben gehad.

    Hoezeer de anti-DNO-verslaving onze opera-Belg verblindt, blijkt wel uit de misplaatste nostalgie over de plaats van de opera in de jaren ’80. De vooroorlogse rol van opera was door de opkomst van de radio en de popmuziek in 1986 allang vergaan, zoals Herman van Veen al in 1984 bezong – afgezien van een enkele enclave. Er lag helemaal geen operatraditie voor het oprapen. Als ik het verschil in kwaliteit (muzikaal en dramatisch) zie tussen 1985 en nu, dan is dat verschil enorm en wel in positieve zin. Dankzij de Nationale Opera (en dat is nog steeds niet alleen Audi, al is zijn rol onmiskenbaar groot) heeft Amsterdam een prachtige operatraditie.

    Ik heb geen enkel bezwaar tegen een verismo- of belcanto-opera op zijn tijd, maar dat de vraag naar belcanto en verismo in Nederland niet zo groot is, blijkt ook uit het feit dat rondtoerende operagezelschappen het ook niet op hun repertoire zetten. Met enkele stormpjes in halfgevulde glaasjes water blijven de naar verluidt talloze verismo-liefhebbers passief aan de kant staan schreeuwen of dienen een elitaire numerus fixus-petitie in, terwijl er tegenwoordig veel meer mogelijkheden zijn om buiten de gevestigde instellingen iets tot stand te brengen. Waarom gebeurt dat niet? Het levendige muziektheaterlandschap in Nederland kent genoeg voorbeelden van mooie initiatieven. En troost u: als DNO belcanto of verismo zou programmeren, dan weet u nu al dat de uitvoering de grootste belediging ooit tegen het betreffende werk zal zijn. Mooi dat DNO u dat bespaart.

    Ook ik ben het niet altijd eens met de artistieke keuzes van DNO. Maar er wordt opera gemaakt op hoog niveau en er valt veel te genieten en beleven. Voor een deel van het repertoire bieden Luik of het Rurhgebiet soms aanvulling, maar ik ben dankbaar dat ik zo vaak op dit niveau operavoorstellingen kan bijwonen. Alleen in een paar grote metropolen hebben operaliefhebbers het beter getroffen.

  5. Elfriede Nolte schreef:

    Allereerst: kunnen we dat oermelige, en al 1000 keer gehoorde “heer Olivier” een keer achterweg laten? Als je het van dat soort “ironie” moet hebben… da’s bijna nog zieliger dan de pijnlijk mislukte poging tot humor waarmee deze reacties openen. Ten aanzien van “heer Jan” merk ik op dat Keegel niet tegen een gebrek aan variatie ageert, maar tegen het ontbreken van Belcanto en Verismo, het ontbreken van Verdi, Donizetti…. . Meneer De Jong heeft het helaas bij het verkeerde eind wat betreft de operatraditie die wel degelijk én aanwezig was én voor het grijpen lag. Men informere zich.

  6. fred schreef:

    Ik vind dit globaal genomen een seizoen vol met publiek-gif; m.a.w. een schijtseizoen van jewelste. Een seizoen dat alleen kan met de goedkeuring van een ‘board of directors’ die onbekwaam zijn. Het enige wat ik zou willen zien is Porgy and bess en misschien de enesco oedipus, al de rest heb ik talloze keren gezien en dat modern spul en die vreselijke overroepen stiockhausen kan ik missen zoals de griep.
    Laat diegenen (de azijnvreters )die het zo goed vinden (staat netjes intellectueel weet je wel) dan maar VEEL kaartjes kopen want het zal nodig zijn.
    Voor deze ene keer dus volledig eens met de heer Keegel en mijnheer de Jong bralt maar wat aan…just my two cents.
    Geef mij maar de bajazzo van herman van veen, die tijd komt waarschijnlijk nooit meer terug weet ik ook wel maar da’s nog geen reden om de horde barbaren van de verheven kunst leuk te vinden. Fuck them!
    ik concentreer me dus op her 3/4 lege glas

  7. Dragica schreef:

    Elena Stikhina in Madama Butterfly. Daar kijk ik wel naar uit. Prachtige stem!

  8. Hanz Christian schreef:

    Reactie De Nationale Opera, na het schrappen van Keegelvan de genodigden-lijst door Sandra Eikelenboom:

    “Het gaat niet om dit ene artikel, het is een combinatie van meerdere artikelen van zijn hand. Uiteindelijk vonden wij het over een grens gaan van, wat ons betreft, journalistiek aanvaardbaar is. Hij mag natuurlijk altijd zijn mening verkondigen. Maar het gaat om de manier waarop je dat doet. En dat is het issue.

    “Wij laten altijd journalisten binnen, en recensenten, die gewoon professioneel zijn en gewoon journalistiek schrijven over wat we hier doen. Wat we gezien hebben bij Keegel is dat hij op de man speelt. Zijn stukken zijn vaak vilein en onder de gordel en zijn laatste stuk zat ook nog vol twijfelachtige aannames. Dit begon gewoon steeds persoonlijker te worden.

    “We nemen hem als journalist niet serieus. We kunnen het niet verantwoorden om hem vrijkaarten te geven. Als gesubsidieerde instelling moeten wij al onze vrijkaarten verantwoorden. Er zijn natuurlijk diverse kritische recensenten die van harte welkom blijven. We juichen het alleen maar toe als mensen kritisch zijn, dat houdt ons ook scherp. Natuurlijk mag hij schrijven wat hij wil. We plegen dus geen censuur, we geven alleen geen vrijkaarten meer. ”

    • Ray Williamson schreef:

      De Natonale Opera gaat Keegel de faciliteiten die des recensents zijn, onthouden. Deze verbanning is nadrukkelijk WEL naar aanleiding van het artikel in Het Parool, waarin Keegel het nieuwe seizoen bespreekt. Dat staat ook in de “ontslagbrief”, te lezen in Het Parool van 15 maart. De onbewezen rest is er naderhand bij verzonnen. Keegel is sinds 2014 Opera Gazet correspondent voor de voorstellingen van DNO, en er is in al die jaen nog nooit één woord van kritiek vanuit DNO richting Keegel of Opera Gazet geuit. Het is niet aan DNO om e bepalen wat journalistiek “gewoon profesioneel” is. Door kenners, musici en zangers, wordt Keegel in ieder geval inhoudelijk in brede kring geprezen.

      Indien enig schrijfsel niet door de beugel zou kunnen, staat de weg naar de Raad voor de Journalistiek of naar de rechter open. Een recensent toegang ontzeggen tot persbijeenkomsten, essentieel voor het schrijven van een recensie, is wel degelijk censuur. Men belmemert de journalist immers in zijn vrije nieuwsgaring. Het is volstrekt idioot dat DNO, na Keegel 4 jaar lang probleemloos met alle egards als recensent ontvangen te hebben, nu na het opiniestuk in Het Parool hem als journalist “niet serieus te nemen”. DNO slaat een pleefiguur.

    • Olivier Keegel schreef:

      Ik begrijp dat je, na je pijnlijke en teenkrommende deconfiture van je poging tot satire, naar een medicijn zoekt. Dus dan maar DNO geciteerd. Dat is inderdaad een stuk veiliger dan de eigen povere gedachten aan den volke te onthullen. Misschien is het ook een goed idee eens met iemand te gaan praten over mijn rode lap waar jouw cerebrale stier blijkbaar ernstig van ontregeld raakt.

  9. Anna Minis schreef:

    Geen vrijkaartjes meer, heer Keegel! Ik ben het niet eens met u, en ik deel zeker ook uw voorkeur voor het Verisme niet, maar de houding van DNO vind ik ronduit onsportief. Het is waar dat uw humor aan de vileine kant is, maar het is niet waar dat u op de man speelt. Kritiek houdt hen scherp? kom nou. Ze accepteren alleen waarderende kritiek en wie die niet geeft is in hun beleving een slechte journalist. Een zwaktebod.
    Nou ja, heer Keegel, u zult er wel niet wakker van liggen. Het valt me trouwens nog mee dat u er tegen betaling nog naar binnen mag!

  10. Kersten van den Berg schreef:

    Dacht aan 1 april maar vervolgens aan het geval M. Duijnstee van Opera Nederland. Sorry, zeer geachte DNO, maar ik vind het een paskwil, u onwaardig.

  11. Kersten van den Berg schreef:

    (Excuus. Mijn bovenstaande reactie had ik moeten aanklikken op de door Hanz Christian geciteerde Reactie De Nationale Opera.)

  12. Ray Williamson schreef:

    De Natonale Opera gaat Keegel de faciliteiten die des recensents zijn, onthouden. Deze verbanning is nadrukkelijk WEL naar aanleiding van het artikel in Het Parool, waarin Keegel het nieuwe seizoen bespreekt. Dat staat ook in de “ontslagbrief”, te lezen in Het Parool van 15 maart. De onbewezen rest is er naderhand bij verzonnen. Keegel is sinds 2014 Opera Gazet correspondent voor de voorstellingen van DNO, en er is in al die jaen nog nooit één woord van kritiek vanuit DNO richting Keegel of Opera Gazet geuit. Het is niet aan DNO om e bepalen wat journalistiek “gewoon profesioneel” is. Door kenners, musici en zangers, wordt Keegel in ieder geval inhoudelijk in brede kring geprezen.

    Indien enig schrijfsel niet door de beugel zou kunnen, staat de weg naar de Raad voor de Journalistiek of naar de rechter open. Een recensent toegang ontzeggen tot persbijeenkomsten, essentieel voor het schrijven van een recensie, is wel degelijk censuur. Men belmemert de journalist immers in zijn vrije nieuwsgaring. Het is volstrekt idioot dat DNO, na Keegel 4 jaar lang probleemloos met alle egards als recensent ontvangen te hebben, nu na het opiniestuk in Het Parool hem als journalist “niet serieus te nemen”. DNO slaat een pleefiguur.

  13. Ray Williamson schreef:

    De Natonale Opera gaat Keegel de faciliteiten die des recensents zijn, stopzetten. Deze verbanning is nadrukkelijk WEL naar aanleiding van het artikel in Het Parool, waarin Keegel het nieuwe seizoen bespreekt. Dat staat ook in de “ontslagbrief” te lezen, gepubliceerd in Het Parool van 15 maart. De onbewezen rest is er naderhand bij verzonnen. Keegel is sinds 2014 Opera Gazet correspondent voor de voorstellingen van DNO, en er is in al die jaren nog nooit één woord van kritiek vanuit DNO richting Keegel of Opera Gazet geuit. Het is niet aan DNO om te bepalen wat journalistiek “gewoon profesioneel” is. Door kenners, musici en zangers, wordt Keegel in ieder geval inhoudelijk in brede kring geprezen, hoezeer zij het ook vaak met hem oneens zijn. Erik Voermans van Het Parool bijvoorbeeld.

    Indien enig schrijfsel niet door de beugel zou kunnen, staat de weg naar de Raad voor de Journalistiek of naar de rechter open. Een recensent toegang ontzeggen tot persbijeenkomsten, essentieel voor het schrijven van een recensie, is wel degelijk censuur. Men belemmert de journalist immers in zijn vrije nieuwsgaring. Het is volstrekt idioot dat DNO, na Keegel 4 jaar lang probleemloos met alle egards als recensent ontvangen te hebben, nu na het opiniestuk in Het Parool hem als journalist ineens als een donderslag bij heldere hemel “niet serieus te nemen”. DNO slaat een pleefiguur.

  14. fred schreef:

    tsja dan maar kaartjes kopen zoals de meugte waarvoor de heer Kegel schrijft. Trouwens persoonlijk vind ik sowieso dat er aan “websites” geen vrijkaarten moeten worden gegeven. Er is hier trouwens al een wildgroei van. Neen enkel de geschreven pers en hun geacrediteerde journalisten of muziekrecensenten (met qualificaties) hebben hier recht op. De laatste tijd begint iedereen zijn iegen websiteje of blog om aan gratis kaartjes te komen. dit kan ook niet blijven duren en zeker al niet TWEE vrijkaarten waar de heren of dames dan aanspraak opmaken.
    En nu de heer Keegel lekker zelf zijn kaartje moet betalen (of zijn website baasjes) kan ie nog des te kritischer zijn toch??…alleen maar voordelen aan

  15. Maria schreef:

    Kinderachtig gedrag van DNO, Maar hoe verhelderend dit alles als het gaat om de afsluiting van de reactiemogelijkheid op Place de l’Opera, ondanks alle ontkenningen terzake van de hoofdredactie.Ik lees de stukken van dhr Keegel graag, ook al ben ik het er lang niet altijd mee eens. Ze zijn goed geschreven, zeer informatief en met een beetje vileine humor en het is toch bepaald geen ‘brand maar af, maakt niet uit hoe’. Al moet ik zeggen: de bespreking van het nieuwe seizoen was voor mijn gevoel wel wat kort door de bocht. Maar dat is toch geen reden om iemand zo te behandelen… Nee, dikke min voor DNO. Al kan ze dat daar waarschijnlijk niets schelen. Ik heb ook wel eens het gevoel dat het publiek bij DNO een toevallig neveneffect is, en niet zo relevant bij de bedrijfsvoering.

  16. Pieter K. de Haan schreef:

    Tja, je kon er min of meer op wachten. Nadat dat een aantal jaren geleden Marc Duijnstee van Opera Nederland al was overkomen, was nu Olivier Keegel aan de beurt; om – vanwege het gezelschap onwelgevallige recensies en commentaren – geen vrijkaarten meer te ontvangen voor operaprermières van DNO. Dat past helemaal bij de door mij al eerder op Place de l’Opera – toen dat nog niet onmogelijk was gemaakt – geuite verdenking van beïnvloeding van de redactie door DNO waar het betreft de mogelijkheid om op die site commentaar te leveren op bv. het nieuwe seizoensprogramma van het gezelschap. Waarom zou Paul Korenhof trouwens – althans op http://www.opusklassiek.nl – zijn bespreking van het DNO-programma in de vorm van een “Open brief aan Olivier Keegel” hebben gegoten? Volgens DNO is iedereen natuurlijk vrij om te schrijven wat hij of zij wil, maar niet per definitie met gebruikmaking van vrijkaarten en hij of zij moet maar zien dat nog ergens geplaatst te krijgen. Alleen nog bij onze zuiderburen, schat ik.

  17. Fred schreef:

    deze opusklassiek sit eis d emeest waanzinnige onoverzichtelijke site die d’r is, NIKS kan je d’r op terugvinden, dus mijn graal toch naar korenhof’s schrijfsel over de dno is onvindbaar voor mijn amateuristische search engine ogen.
    Kan je de exacte link niet eens doorsturen?

    • Kersten van den Berg schreef:

      Fred, ik heb het bewuste artikel gevonden door op Google in te tikken: paul korenhof open brief aan olivier kegel.

      • Anna Minis schreef:

        Dat heb ik geprobeerd, maar volgens mijn computer kan Safari geen veilige verbinding maken.
        ook niet met ”opus klassiek”.

      • Kersten van den Berg schreef:

        Na een nachtje slapen lukte het me zomaar via http://www.opusklassiek.nl de officiële weg te bewandelen.
        Klik daar achtereenvolgens op m u z i e k en o p e r a e n o p e r e t t e.
        A l g e m e e n ongemoeid laten, doorscrollen naar O p e r a l i v e ! alwaar op plaats 7 en 8
        de Open Brieven aan resp. Audi en Keegel zich laten openen.

    • Maria schreef:

      https://www.opusklassiek.nl/opera_operette/keegel_brief01.htm Dit is de link. Ik hoop dat dit werkt. Overigens ben ik het in dit geval met Fred eens: de site opusklassiek.nl is niet erg gebruikersvriendelijk.

      • Anna Minis schreef:

        Beste Kersten en Maria, het lukt mij op geen enkele manier. Ik krijg telkens het bericht ”geen beveiligde verbinding.” Computer says no !

        Toch bedankt voor de hulp.

        • Kersten van den Berg schreef:

          Als het u normaal wél lukt verbinding met Opus Klassiek te krijgen moet er iets met uw computer aan de hand zijn, lijkt mij
          als vrij grote digibeet. Allez, wie uwer kan Anna even vertellen wat er aan schort?

          • Anna Minis schreef:

            Wat aardig van u, Kersten! Vroeger kon ik Opus Klassiek zonder problemen krijgen, maar dat is minstens een jaar geleden of nog langer.
            Ik overleef het wel!

  18. Fred schreef:

    1. met al die wildgroei van websites en blogs vind ik sowieso dat er geen vrijkaarten moeten worden gegeven, vrijkaarten zijn er voor de officiele geschreven pers (en eventueel hun websites)
    2. desalniettemin als je d’r mee begonnen bent, moet je het ook niet plots afschaffen omdat de review te kritisch was.
    3. en da’s natuurlijk niet het persbureau die dat initiatief nam, maar wel hun oppergoeroe de man die meer dan drie decennia de waanzin kon doordrijven in a’dam (met de hulp van de officiele geschreven pers, geef ik toe, maar die “heren” of dames denken enkel aan zichzelf en de voordelen die aan een goeie recensie verbonden zijn)
    4. zelf je tickets kopen en blijven schrijven in de allergrootste vrijheid

  19. Fred schreef:

    net de ‘open brieven’ van Korenhof gelezen…….Zegt veel over de verhouding audi-korenhof als je je brief begint met “Beste Pierre”, verder veel oneindig geblaar en vooral diplomatiek kontgedraai….Paultje die -in zijn eigen programma dan nog wel- het ‘gluck das mir verblieb’ duet afkondigde : gezongen door Richard Tauber en…… Lotte Lenya. Ik wist niet wat ik hoorde……en Korenhof was dan nog het beste dat we in Nederland hadden na “goeie” ouwe Leo Riemens

    • Kersten van den Berg schreef:

      Beste Fred,
      Paul Korenhofs m.i. oprechte standpunten worden in beide brieven, zoals gewoonlijk, inhoudelijk en naar vorm duidelijk verwoord.
      Uw reacties laten doorgaans aan duidelijkheid evenmin iets te wensen over maar willen, als ik zo vrij mag zijn op te merken, qua
      vorm en inhoud nog wel eens doorschieten.
      Toegegeven, ik kan om uw “goeie” , m.b.t. good old Leo Riemens, wel glimlachen maar is het nou relevant en nodig om te zinspelen
      op `s mans verleden van 75 jaar geleden?

      • Fred schreef:

        nou nou nou er is wel een verschil tussen een officiele ‘open brief’ en een vlug tussen de soep en de patatten geschreven commentaartje op een blog/website. Maw je kan/mag geen Shakespeare van me verwachten….het web is nu eenmaal een vluchtig medium….dus ik (en het keyboard) schieten nog wel eens door en qua vorm deed u nou net datzelfde in uw laatste reactie 🙂

  20. Ad Middendorp schreef:

    Beste mensen van de DNO, Wat gebeurt hier allemaal. Dit kan toch zo niet doorwoekeren. Denk toch eens aan de kaartverkoop.Toevallig ben ik ook recescent en de uitweg uit deze impasse ligt toch voor de hand.Weliswaar heb ik weinig verstand van opera, maar dat hoeft niemand te merken. Als u mij toegang verschaft en een hapje en een drankje verstrekt in de pauze, zal ik mij zeer enthousiast gedragen. En vervolgens de door uw PR-man geschreven recensie,nauwgezet publiceren. Alleen als het echt niet meer te harden is, zit ik in café ’t Hooischip aan de overkant,vanwaar ik bij gunstige wind ook recenseer.
    Ik hoor van u, Ad.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *