OPERA GAZET

RECENSIES

OPERAVOORSTELLINGEN IN KASSEL

“UN RE IN ASCOLTO”

Staatstheater KasselOpera van Luciano Berio (muziek en libretto) gebaseerd op een gelijknamig kort verhaal van Italo Calvino en verschillende andere literaire werken, waaronder “The Tempest” van William Shakespeare. Gecreëerd in het Kleines Festspielhaus te Salzburg op 7 augustus 1984. Première van deze productie in het Staatstheater te Kassel op 23 mei 2015. Bijgewoonde voorstelling op 30 mei 2015.

Een koning luistert” is de letterlijke vertaling van de titel van deze opera. Berio noemde het werk een “azione musicale” en een duidelijke actie is er niet.
Un re in ascolta - Lin Lin Fan (Sopran I) en Marc-Olivier Oetterli (Koning/Prospero) (Foto: N. Klinger)Een koning van een mythisch Koninkrijk leeft ver weg van de realiteit van zijn rijk, waar zijn enige bezigheid zich beperkt tot het afluisteren van gesprekken. Een reizend theatergezelschap komt een voorstelling van “The Tempest” opvoeren. Als de koning naar de audities en de repetities luistert, begint hij zichzelf voor te stellen als Prospero en de handeling te vergelijken met de gebeurtenissen in zijn Koninkrijk. De twee werelden vervagen. Uiteindelijk, krijgt hij een psychologische instorting, de gerepeteerde productie van “The Tempest” vindt nooit plaats en het theatergezelschap vertrekt. De koning heeft een visie op de toekomst naarmate zijn eigen dood dichterbij komt.

Paul Esterhazy bracht enkele wijzigingen in het verloop van de actie, die nu plaats vindt in een theater. Aan het decor te oordelen, het Staatstheater van Kassel zelf. Prospero zingt de rol van de koning en de rol van Prospero is nu een regisseur. Of het de handeling duidelijker maakt, durven wij betwijfelen. Het eerste uur van de voorstelling was in elk geval een warboel van jewelste, waarbij Freitag de kroon spande met zijn acrobatieën en kreten die in de verste verte niets met zingen te maken hadden. Zoals op bijgaande foto te zien, was hij nogal schaars gekleed en het pseudo-penis worstje was in de voorstelling die wij bijwoonden een meer erectierijke banaan. Doelbewust? Van een regisseur als Paul Esterhazy weet je maar nooit hoe gek hij in feite is. Of in hoever hij het publiek voor de gek wil houden.

Un re in ascolta - Gunnar Seidel (Freitag) (Foto: N. Klinger)Van de meer dan twintig rollen, hebben slechts de koning, de regisseur, Protagonistin en een ensemble van vijf zangers wat genietbare muziek te zingen. De partijen werden destijds gecreëerd door Theo Adam, Heinz Zednik en Karan Armstrong, toen al beroemdheden die hun pluimen ruim verdiend hadden, o.a. in het Wagnerrepertoire. Adam als Wotan en Hans Sachs, Zednik als Mime, Armstrong als Elsa. Deze opera van Berio bracht beslist wat verzet in hun carrière!

De Zwitserse basbariton Marc-Olivier Oetterli nam hier de rol van de koning/Prospero voor zijn rekening. Hij is zowat duivel-doet-al bij het gezelschap van Kassel en zijn repertoire gaat van Händel/Mozart via Rossini/Donizetti tot Britten/Gurlitt. Wij vonden het niet meteen een mooie stem, maar wij geven graag toe dat een opera van Berio niet ideaal is om een stem te beoordelen. Hij had alleszins veel “présence” en acteerde met veel overgave.

De regisseur kwam minder prominent uit de verf en werd gezongen door de lichte tenor Markus Francke. Wij kennen hem vooral als een Mozart vertolker. De overstap naar Berio is natuurlijk niet klein en het is niet te verwonderen dat hij wat dramatische expressie miste.

Een moment van verpozing na de chaotische rommel van het eerste deel, was de lange aria van Protagonistin, zeer indringend en met heldere stem gezongen door Anna Nesyba. Waarom zij een lange donkere mantel met gele Davidster droeg, is niet meteen duidelijk.

Er was een welluidend en expressief zangersensemble dat wat afzijdig stond van de actie, met de eerste sopraan Lin Lin Fan, de tweede sopraan Bénédicte Tauran, de mezzosopraan Lona Culmer-Schellbach, de tenor Paulo Paolillo, de bariton Hansung Yoo en de bas Hee Saup Yoon.

De vele kleine rollen werden waargenomen door leden van de Operastudio en van het operakoor. Zij waren onmiskenbaar tot in de kleinste details op elkaar ingespeeld en zorgden mede voor een meeslepend dramatische, theatrale uitvoering.

Un re in ascolta - Marc-Olivier Oetterli (Prospero) en Corinna Hartmann (Eine entzweizusägende Dame) (Foto: N. Klinger)De mooiste, zuiver muzikale momenten zijn terug te vinden in het orkest en dat was ook de grootste troef bij deze opvoering. Het Staatsorchester Kassel speelde met veel kracht en virtuositeit deze soms wrange, soms kleurige muziek onder de leiding van Alexander Hannemann.

De opera werd in het Italiaans gezongen en er was een duidelijke Duitse boventiteling.

Te beluisteren op Youtube.

Er zijn nog voorstellingen op 5, 19 juni, 8, 22 en 25 juli 2015.

G.M. (Gepubliceerd op 2/6/2015)

Foto's van boven naar onder:

1) Lin Lin Fan (Sopran I) en Marc-Olivier Oetterli (Koning/Prospero)
2) Gunnar Seidel (Freitag)
3) Marc-Olivier Oetterli (Prospero) en Corinna Hartmann (Eine entzweizusägende Dame)

Copyright foto's © N. Klinger.

TERUG NAAR KEUZELIJST DUITSLAND