OPERA GAZET

RECENSIES

OPERAVOORSTELLINGEN IN GELSENKIRCHEN

“BELSHAZZAR”

Musiktheater im RevierOratorium van Georg Friedrich Händel op een tekst van Charles Jennes die door de componist voor de gelegenheid drastisch ingekort werd. De eerste uitvoering vond plaats op 27 maart 1745 in het King’s Theatre te Londen. We waren op 21 november 2014 aanwezig bij een geënsceneerde opvoering in het Musiktheater im Revier te Gelsenkirchen.

Belshazzar - Alfia Kamalova als Nitocris en Anke Sieloff als Cyrus. (Foto: Pedro Malinowski)Bij Händel is het verschil tussen zijn oratoria en zijn opera’s vaak klein. Of dit betekent dat de oratoria ongewoon dramatisch zijn of de opera’s nogal veel weg hebben van oratoria willen we hier graag in het midden laten. Feit is dat de operagezelschappen al enkele decennia de oratoria ontdekt hebben en deze steeds vaker, ook scenisch, op het repertoire nemen. Deze praktijk past uiteraard in de heropleving die de barokmuziek in dezelfde periode kende.

Belshazzar” omvat een deel van het Boek van Daniël en beschrijft de val van Babylon en de daaruit voortvloeiende bevrijding van de joden door de Perzische prins Cyrus. Het werk wordt gedomineerd door de groots opgezette koorzangen. De interventies van de solisten zijn eerder beperkt. Veel van de koormuziek is van een grote schoonheid en dramatiek. De versie die uitgevoerd werd in het Musiktheater im Revier was vrij sterk gecoupeerd. Vergeleken met de opvoeringen van enkele jaren geleden in Aix-en-Provence werd er zowat 60 minuten minder muziek gespeeld. Het is dan ook moeilijk om een goed beeld te krijgen van de werkelijke waarde van dit oratorium.

Belshazzar - Attilio Glaser als Belshazzar en koor. (Foto: Pedro Malinowski)In het verleden moesten we wel vaker vaststellen dat het koor niet meteen de grootste troef was van het Musiktheater im Revier. We waren dan ook meer dan aanganeem verrast over de kwaliteit die het ensemble leverde in de voorstelling die we bijwoonden. Niet alleen werden de meerstemmige en alles behalve eenvoudige koorzangen perfect uitgevoerd, de koorleden gaven ook nog eens blijk van een groot dramatisch inlevingsvermogen. Het was dan ook hun tussenkomst die de voorstelling duidelijk naar een hoger niveau tilde.

De solisten hadden de ondankbare plicht om tegen al dit “chorale” geweld op te boksen, wat niet steeds even vlot verliep. De tenor Attilio Glaser mag dan wel de titelrol zingen, hij heeft relatief weinig te doen maar weet in zijn beperkte tussenkomsten te tonen dat dit repertoire hem als gegoten zit. Ook de sopraan Alfia Kamalova zong op stilistisch verantwoorde manier de rol van Nitocris en bekroonde haar interpretatie met enkele mooie trillers. Een stuk minder overtuigend, zeker als Perzische aanvoerder, was Anke Sieloff die toch wat panache te kort kwam voor de rol van Cyrus.

Sonja Trebes is er in geslaagd dit oratorium nieuw leven in te blazen. Door handig gebruik te maken van de scène en het draaiplatform, maar ook van de zaal, wist ze het statische en mogelijk saaie aspect van “Belshazzar” te ontwijken. Mooi waren ook de tijdloze kostuums van Renée Listerdal.

Belshazzar - Almuth Herbst als Daniel en koor. (Foto: Pedro Malinowski)Alles bij elkaar een voorstelling die we wisten te smaken, zonder daarom nood te hebben aan het extra uur muziek uit de partituur dat in Gelsenkirchen weggeknipt werd.

Er zijn nog voorstellingen op 4, 7 en 26 december 2014 en op 3 en 11 januari 2015. Zeker de moeite waard voor liefhebbers van koormuziek.

H.D. (Gepubliceerd op 25 november 2014)

Foto's van boven naar onder:

1) Alfia Kamalova als Nitocris en Anke Sieloff als Cyrus.
2) Attilio Glaser als Belshazzar en koor.
3) Almuth Herbst als Daniel en koor.

Copyright foto's © Pedro Malinowski.

TERUG NAAR KEUZELIJST DUITSLAND