OPERA GAZET

RECENSIES

OPERAVOORSTELLINGEN IN DÜSSELDORF & DUISBURG

“LOHENGRIN”

Deutsche Oper am RheinOpera van Richard Wagner (muziek en libretto). Gecreëerd te Weimar op 28 augustus 1850. Bijgewoonde voorstelling door de Deutsche Opera am Rhein in het Theater Duisburg op 14 mei 2015.

Lohengrin - Manuela Uhl (Elsa von Brabant) en Hans-Peter König (Heinrich der Vogler) en koor. (Foto: Hans Jörg Michel)Wat bij een opvoering van “Lohengrin” vaak vergeten wordt: de opera speelt zich af in Antwerpen aan de oevers van de Schelde in de tiende eeuw. In de tientallen opvoeringen die wij van de opera bijwoonden, zagen wij nog nooit een beeld of een verwijzing die ons dat in herinnering brengt. Zo ook deze opvoering door de Deutsche Opera am Rhein, die de handeling naar het heden verplaatst. Dat is natuurlijk niet nieuw en wij ervaren het ook niet als storend als de regisseur een handje toesteek om het gegeven wat toegankelijker te maken. “Lohengrin” munt inderdaad niet uit door psychologische diepgang. De meest boeiende figuur blijkt de slechte Ortrud te zijn, dochter van een oud Fries geslacht, een late aanhangster van Wotan en Freia en motor van de gebeurtenissen. Lohengrin, met zijn zwaan en zijn bootje, op zoek naar een te redden maagd, en de naïeve Elsa kunnen wij moeilijk opwindende types noemen.
Jammer genoeg slaat de fantasie van de hedendaagse regisseurs vaak op hol en maken zij er nog een grotere warboel van. Sabine Hartmannshenn laat de opera afspelen in het beursmilieu. Alles draait om geld en macht. Lohengrin is aanvankelijk een “loser” met basketters en jeansbroek. De strijd tegen Telramund wordt beslecht door een papieren document in plaats van door het zwaard. Hij krijgt een aktentas en een vers gestreken maatpak toegewezen en behoort meteen tot de “posh people”.

 Lohengrin - Solisten en koor. (Foto: Hans Jörg Michel)Gelukkig is er de muziek van Wagner en het is ook daarom dat wij naar Duisburg trokken, in het bijzonder om Manuela Uhl als Elsa te horen, maar ook dat was niet meteen een succes. De jeugdige, heldere sopraan die wij kennen van o.a. Senta in “Der fliegende Holländer” en Danae in “Die Liebe der Danae” is een dramatische sopraan geworden met een niet steeds even stabiele voordracht en een wat genepen hoogte.

Corby Welch is in feite een Lohengrin zoals wij die graag horen: een licht getimbreerde tenor zoals destijds Sandor Konya. Wij vonden het dan ook jammer dat hij naast enkele fraaie momenten, bijzonder ongenuanceerd zong en door een gebrek aan scholing of stijlgevoel zijn beschikbare stemmiddelen niet gebruikte.

De meest verdienstelijke vocale prestaties kwamen van de sonore bariton Simon Neal als Telramund en de fel dramatische mezzosopraan Heike Wessels als Ortrud. Ook Hans-Peter König mocht er als Koning Heinrich zijn en Bodgdan Baciu klonk evenwichtig als de Heerrufer.

Koor en extrakoor van de Deutsche Opera am Rhein en de Duisburger Philharmoniker klonken voortreffelijk onder de leiding van Wen-Pin Chien.

Lohengrin - Bogdan Baciu (Der Heerrufer), Simon Neal (Friedrich von Telramund) en herenkoor. (Foto: Hans Jörg Michel)Dit was de laatste voorstelling van het speeljaar, maar de opera wordt het volgende speeljaar hernomen op 9, 24 en 30 januari 2016.

G.M. (Gepubliceerd op 16/5/2015)

Foto's van boven naar onder:

1) Manuela Uhl (Elsa von Brabant) en Hans-Peter König (Heinrich der Vogler) en koor.
2) Solisten en koor.
3) Bogdan Baciu (Der Heerrufer), Simon Neal (Friedrich von Telramund) en herenkoor.

Copyright foto's © Hans Jörg Michel.

TERUG NAAR KEUZELIJST DUITSLAND