OPERA GAZET

RECENSIES

OPERAVOORSTELLINGEN IN DRESDEN

Staatsoperette Dresden

“CATCH ME IF YOU CAN”

Musical van Marc Shaiman (muziek), Scott Wittman (lyrics) en Terrence McNally (book). Gebaseerd op de autobiografie van Frank Abagnale Jr. en de gelijknamige film van Steven Spielberg (2002). Na een try-out in Seattle, werd de musical gecreëerd in het Neil Simon Theatre, Broadway, New York in april 2011. Première van deze productie in de Staatsoperette te Dresden op 27 januari 2015. Bijgewoonde voorstelling op 28 mei 2015.

Catch me if you can - Jannik Harneit als Frank Abagnale Jr. en ensemble van airhostessen. (Foto: Kai-Uwe Schulte-Bunert)Elke belangrijke stad heeft een of meerdere operahuizen, het moeten er wereldwijd wel honderden zijn. Maar in welke steden vind je nog een operettenhuis? Die kun je beslist op de vingers van één hand tellen en ze bevinden zich allemaal in Duitsland en Oostenrijk. De Staatsoperette van Dresden is één van deze uitverkoren gezelschappen, maar ze zijn daar blijkbaar niet helemaal tevreden met hun rol van operettegezelschap. Dat zij naast operettes ook wel eens een musical willen opvoeren, is volkomen te begrijpen. Maar bij het aanschouwen van het speelplan, vinden wij daar ook opera’s bij en dat is toch absurd. Zeker als het officiële operahuis, hier de Semperoper, dezelfde week ook dezelfde opera speelt: “Die Zauberflöte” van Mozart. Voor volgend speeljaar is niet minder dan “Das Märchen vom Zaren Saltan” van Rimsky-Korsakov gepland.

Maar de Staatsoperette van Dresden heeft nog hogere ambities. Vanaf december 2016 betrekken zij een gloednieuw gebouw, dat dichter bij het centrum van Dresden ligt dan het theater aan de Pirnaer Landstrasse, bijna acht kilometer van het centrum. Nochtans heeft het gebouw daar sinds 1989 al een hele metamorfose ondergaan. Voor 1989 waren wij geregeld te gast bij de Dresdner Musikfestspiele en diverse opera– en operetteproducties vonden daar plaats. Wij herinneren ons nog heel goed hoe onderkomen alles er was, in het bijzonder de toiletten die je kon ruiken tot in de zaal.

Catch me if you can - Nikolas Gardell als Carl Hanratty (midden), Jannik Harneit als Frank Abagnale Jr (rechts ernaast) en FBI-Agenten. (Foto: Kai-Uwe Schulte-Bunert)Voor ons huidig bezoek aan de Staatsoperette hebben wij geopteerd voor het genre waarin zij gespecialiseerd zijn: een musical en een operette.

Wij zagen destijds de filmCatch me if you can”, maar het is onze eerste kennismaking met de musical. Zelfs de componist kennen wij amper: van Marc Shaiman zagen slechts de musical “Hairspray”.

Dat het muzikaal geen hoogvlieger is, verwondert ons niet. Na Lloyd Webber en Sondheim is het musicalgenre wat in het slop geraakt en alles wat de laatste jaren gecreëerd wordt, kunnen wij onder één noemer samenvatten: muzikale armoede!

De Dresdner productie van Werner Sobotka was een en al show en glitter met veel balletten en flitsende beelden. Jannik Harneit lijkt wel geknipt voor de rol van Frank Abagnale jr. Vlot acteren, dansen, zingen: hij kan het allemaal. Maar hij heeft geen mooie stem en dat is toch wel jammer voor een rol met zoveel songs.
Ook de andere figuren moesten het meer hebben van hun theatrale kwaliteiten dan van hun muzikale, zeker Nikolas Gardell als de FBI-Agent Carl Hanratty die Frank op de hielen zit.
Johanna Spantzel heeft als Brenda Strong, de grote liefde van Frank, enkele mooie liedjes te zingen, maar ook zij wist niet echt te boeien.

Catch me if you can - Jannik Harneit als Frank Abagnale Jr. en ensemble van verpleegsters. (Foto: Kai-Uwe Schulte-Bunert)Wat de productie wel boeiend maakte, waren de vele goed “getimed” en vinnige ensembles, de schwung in het orkest onder leiding van Peter Christian Feigel die deze muziek beslist in zijn vingertoppen heeft.

Er zijn nog voorstellingen tot 24 juni 2016. Klik hier voor details.

G.M (Gepubliceerd op 31/5/2015)

Foto's van boven naar onder:

1) Jannik Harneit als Frank Abagnale Jr. en ensemble van airhostessen.
2) Nikolas Gardell als Carl Hanratty (midden), Jannik Harneit als Frank Abagnale Jr (rechts ernaast) en drie FBI-Agenten.
3) Jannik Harneit als Frank Abagnale Jr. en ensemble van verpleegsters.

Copyright foto's © Kai-Uwe Schulte-Bunert.

TERUG NAAR KEUZELIJST DUITSLAND

Staatsoperette Dresden

"GASPARONE"

Operette in drie bedrijven van Carl Millöcker op een libretto van Friedrich Zell en Richard Genée. Gecreëerd in het Theater an der Wien te Wenen op 26 januari 1884. Première van deze productie in de Staatsoperette te Dresden op 26 oktober 2012. Bijgewoonde voorstelling op 29 mei 2015.

Gasparone - Jana Büchner als Carlotta en Chrystian Grygas als Conte Erminio. (Foto: Kai-Uwe Schulte-Bunert)De bijzonderheid aan deze operette is dat de titelrol er niet in voorkomt. “Gasparone” is inderdaad een operette die veel kleurrijke personages ten tonele brengt, behalve Gasparone zelf. Iedereen heeft de mond vol over deze legendarische rover, maar in feite is hij slechts een voorwendsel voor allerlei intriges, zowel van enkele ongure personages zoals de smokkelaar Massaccio, als van de burgemeester en de gendarmen zelf.
Gasparone wordt ook de vermeende schuldige als het geld van de jonge, rijke weduwe Carlotta gestolen wordt. Zij wil niet alleen haar geld terug, maar tezelfdertijd ook de ideale man op de kop tikken.

Carl Millöcker was al een gevierde Weense Kapellmeister toen hij de verrukkelijk melodieuze partituur voor deze opgewekte operette schreef. Het werk knoopte feilloos aan bij het succes van “Der Bettelstudent” en werd meteen in Berlijn en andere operahuizen met evenveel bijval opgevoerd.

Wij waren niet erg enthousiast over wat wij in de Staatsoperette te horen kregen. Vooral de Carlotta van de lyrische sopraan Jana Büchner was teleurstellend. Zij heeft gewoonweg de noten niet voor deze partij, die geschreven is voor een sopraan met een stralende hoogte. Geen enkele, maar dan ook geen enkele van al de hoge noten (en dat zijn er heel wat) werd op de juiste toonhoogte gezongen. Wij vonden dat bijzonder jammer omdat zij toch de juiste figuur heeft voor deze jonge, aantrekkelijke weduwe en bovendien vlot acteerde.
Gasparone - Elmar Andree als burgemeester Baboleno Nasoni. (Foto: Kai-Uwe Schulte-Bunert)Aan de tenor Bryan Rorthfuss viel de ondankbare taak te beurt om haar als Conte Erminio van repliek te dienen. Zijn prestatie was ook niet om over naar huis te schrijven, maar hij zong tenminste niet vals. Het is een stem met een tamelijk donker timbre en de hoge tessituur zat niet gemakkelijk, wat ons doet vermoeden dat hij beter baritonrollen zou zingen.

Een echte kwelling, was de blatende tenor Andreas Sauerzapf als Benozzo. Zijn harde, vlijmscherpe stem ging door merg en been. Hij was uitgedost als Johnny Depp in “Pirates of the Caribbean” en speelde de rol alsof zijn leven er vanaf hing. De tweede sopraan, Isabell Schmitt in de rol van Sora, was in feite beter dan de prima donna. Het is geen grote, maar een frisse stem die enkele mooie nootjes wist te produceren.

Een belangrijke rol is deze van burgemeester Baboleno, vertolkt door de basbariton Elmar Andree. Het is een oude rot in het vak die vocaal zijn beste jaren achter de rug heeft, maar hij wist zijn partij met veel panache te verkopen en het was ook niet echt storend dat zijn hoge noten er wat schuddend en gebroken uitkwamen.
Tenslotte was er nog de meid Zenobia, vertolkt door Sofi Lorentzen, een mezzosopraan/alt die voor deze weinig eisende rol nog best genoeg stem had.

Zoals de avond ervoor, waren het de ensembles die het meest wisten te boeien. Het lijdt geen twijfel dat solisten en koor hier uitstekend op elkaar zijn ingespeeld. De regie van Matthias Oldag zal voor een jong publiek misschien wat ouderwets overkomen, maar laat ons niet vergeten dat deze operette uit 1884 dateert en ons in haar verouderd jasje een partituur aanbiedt die op zich meer muziek bevat dan alle musicals samen, die de laatste jaren geschreven zijn!

Niets dan lof voor het koor en het orkest van de Staatsoperette die met veel pit gedirigeerd werden door Christian Gabosnik.

Gasparone - Andreas Sauerzapf als Benozzo en Jeannette Oswald als Sora. (Foto: Kai-Uwe Schulte-Bunert)Toch moet het ons van het hart dat de Staatsoperette wat provinciaal overkomt. Willen zij in hun nieuwe vestiging ook een nieuw en meer internationaal publiek bereiken, zullen zij meer aandacht moeten schenken aan de keuze van de solisten. Ook boventiteling zou welkom zijn: in het Duits en liefst ook in het Engels.

Wij woonden de laatste voorstelling van het speeljaar bij.

G.M (Gepubliceerd op 31/5/2015)

Foto’s, van boven naar onder (gedeeltelijk van alternerende bezettingen)

1) Jana Büchner als Carlotta en Chrystian Grygas als Conte Erminio.
2) Elmar Andree als burgemeester Baboleno Nasoni.
3) Andreas Sauerzapf als Benozzo en Jeannette Oswald als Sora.

Copyright foto's © Kai-Uwe Schulte-Bunert.

TERUG NAAR KEUZELIJST DUITSLAND