OPERA GAZET

RECENSIES

OPERAVOORSTELLINGEN IN LUIK

“LES PÊCHEURS DE PERLES”

Opéra Royal de WallonieOpera in drie bedrijven van Georges Bizet op een libretto van Eugène Cormon en Marcel Carré. De wereldpremière vond plaats in het Parijse Théâtre Lyrique op 30 september 1863. We zagen op 19 april 2015 een voorstelling door de Opéra Royal de Wallonie in het Théêtre Royal de Liège.

Les Pêcheurs de Perles - Ensemble in de eerste akte met Roger Joakim als Nourabad, Lionel Lhote als Zurga en Anne-Catherine Gillet als Leila. (Foto: Jacques Croisier)Les pêcheurs de perles” is typisch zo’n opera die iedereen van naam kent omwille van een muzikaal nummer dat de massa aanspreekt, maar die niemand ooit zag. Voor deze opera van Bizet gaat het dan om het beroemde duet tussen Zurga en Nadir “Au fond du temple saint”, terecht een paradestuk voor tenor en bariton.

Bizet kreeg de opdracht tot het schrijven van zijn Parelvissers nadat hij de prestigieuze “Prix de Rome” had gewonnen. Het werk kreeg slechts een lauwe ontvangst van de critici en het publiek, zodat de opera niet meer heropgevoerd werd tijdens het leven van de componist. Pas vanaf het einde van de negentiende eeuw was er opnieuw wat belangstelling maar ook vandaag nog zijn opvoeringen schaars. De redenen daarvoor zijn het zwakke libretto en de soms wat ongeïnspireerde, zeemzoete melodietjes. Maar los daarvan biedt de compositie een avondje ontspannend vertier aan de niet te veel eisende toeschouwer.

Les Pêcheurs de Perles - Marc Laho als Nadir en Lionel Lhote als Zurga. (Foto: Jacques Croisier)De Luikse productie, een samenwerking met de Opéra Comique in Parijs, blinkt uit door soberheid. Dit is als compliment bedoeld. Het decor bestaat enkel uit een met pastel gekleurde ondergrond die uitloopt in de achterwand. Op die manier wordt het verhaal herleid tot zijn essentie: het conflict tussen twee vrienden die verliefd zijn op dezelfde vrouw en een vrouw die een innerlijke strijd voert tussen haar religieuze plichten en haar aardse verlangens.

Wat de voorstelling in Luik zeker uniek maakte, was dat de opera volledig bezet was met Belgische solisten. We kunnen ons niet herinneren wanneer dit ooit nog het geval was. Bovendien was hun prestatie zeker de moeite, waarbij de lagere stemmen iets beter scoorden. Zo werd elke scène waar hij aan deel nam, gedomineerd door de bariton Lionel Lhote die stijlgevoel combineert met een krachtig stemgeluid, hetgeen ons doet afvragen waarom we zijn naam niet tegenkomen in grotere theaters. Mooi was ook Roger Joakim als een vocaal imposante Nourabad. De tenor Marc Laho is de rol van Nadir misschien al wat ontgroeid, maar weet toch te overtuigen en geeft enkele mooie falsetto’s ten beste. Iets minder aantrekkelijk door de wat schrille hoogte maar niet minder verdienstelijk was de sopraan Anne-Catherine Gillet als Leila, het meisje waar het allemaal om draait.

Les Pêcheurs de Perles - Lionel Lhote als Zurga en Anne-Catherine Gillet als Leila. (Foto: Jacques Croisier)Paolo Arrivabeni stond aan het hoofd van het orkest van de Opéra Royal de Wallonie en hield goed de vaart in de voorstelling. Soms speelde het orkest misschien iets te luid. Iets minder was de prestatie van het koor dat nogal wat slordigheden liet optekenen.

Al bij al waren we tevreden over deze voorstelling van een opera die misschien geen meesterwerk is maar die elke operaliefhebber toch een keer gehoord moet hebben.

H.D. (Gepubliceerd op 21 april 2015)

Foto's van boven naar onder:

1) Ensemble in de eerste akte met Roger Joakim als Nourabad, Lionel Lhote als Zurga en Anne-Catherine Gillet als Leila.
2) Marc Laho als Nadir en Lionel Lhote als Zurga.
3) Lionel Lhote als Zurga en Anne-Catherine Gillet als Leila.

Copyright foto's © Jacques Croisier.

TERUG NAAR KEUZELIJST BELGIË