OPERA GAZET

RECENSIES

OPERAVOORSTELLINGEN IN SAARBRÜCKEN

“LA FINTA GIARDINIERA”

Saarländisches StaatstheaterOpera van Wolfgang Amadeus Mozart op een libretto van Giuseppe Petrosellini. Gecreëerd in München op 13 januari 1775. Première van deze productie in het Saarländisches Staatstheater te Saarbrücken op 5 juli 2014. Bijgewoonde voorstelling op 24 juli 2014.

La finta giardiniera - Herdís Anna Jónasdóttir als Serpetta, Algirdas Drevinskas, als Belfiore Elizabeth Wiles als Sandrina, Rupprecht Braun als Don Anchise en het Saarländisches Staatsorchester. (Foto: Thomas M. Jauk)La Finta Giardiniera”, een van Mozart’s vroege opera's, begint met een passionele moord. Graaf Belfiore steekt tijdens een woedeaanval zijn verloofde Gravin Violante Onesti neer. Menend haar te hebben gedood, vlucht hij zonder verder naar haar om te kijken.
Maar de gravin leeft nog en met de hulp van haar bediende gaat zij undercover als tuinierster op een landgoed waar ook de graaf blijkt te vertoeven. Zij houdt nog steeds van hem en de rest van de opera schijnen wij te moeten hopen dat tussen deze twee alles nog goed zal komen. Dat neemt bij de integrale uitvoering van de opera, inclusief enkele pauzes, ruim vier uur in beslag en het hoeft geen betoog dat zij op het einde in elkaars armen vallen.

Met zo'n hopeloos verhaal mag een regisseur wel wat uit de kast halen en dat gebeurde bij deze productie ruimschoots, niet enkel scenisch door Tom Ryser, maar ook muzikaal door dirigent Ulrich Cornelius Maier.
Wat een barokopera zeker niet boeiend maakt, zijn de recitatieven en die werden hier dan ook volledig geschrapt en vervangen door korte Duits gesproken teksten. Bovendien werd er ook flink gesnoeid in de in het Italiaans gezongen zangteksten wat de voorstelling, inclusief één pauze, reduceerde tot twee uur.

De voorstelling werd gedomineerd door een groot kinderkoor, bijna allemaal meisjes die, nog voor de voorstelling begon, zingend in de wandelgangen van het theater paradeerden. Daarmee was de toon meteen gezet. Dit koor nam de ganse voorstelling deel aan de actie, nogal hyper kinetisch naar onze smaak, maar ook met enkele geslaagde vondsten: b.v. voor een muzikale passage waar de pauken vereist waren, werden deze door de muzikant en enkele meisjes met veel vertoon op de scène gereden. De sexy drummer sloeg met veel schwung op de pauken, waarbij de bakvisjes bijna in zwijm vielen toen ze ook even de stokjes mochten vasthouden.
Ook het orkest, dat mee op het podium zat, en de dirigent namen deel aan de actie: zo weigerde de dirigent op een moment verder te spelen tot hij een kus gekregen had van een bevallige sopraan.

 La finta giardiniera - Elizabeth Wiles als Sandrina en Ulrich Cornelius Maier aan het hoofd van het Saarländisches Staatsorchester. (Foto: Thomas M. Jauk)Door de Duits gesproken dialogen en de lachlust opwekkende regie van Tom Ryser, leken wij wel in een operette verzeild te zijn. Maar er werd ook mooi gemusiceerd door het Saarländische Staatsorchester o.l.v. Ulrich Cornelius Maier, zij het minder fijn dan wij gewoon zijn van de gespecialiseerde barokensembles.

Er werd ook niet steeds nauwgezet gezongen, vooral de tenors Rupprecht Braun en Algirdas Drevinskas lieten als Don Anchise en Belfiore meer dan eens een steek vallen. Bij de dames viel vooral de lichte sopraan Elizabeth Wiles als Marchese Violante/Sandrina in de smaak. Minder geslaagd was de mezzosopraan Tereza Andrasi als de verleidelijke Arminda. De stem klonk vaak onaangenaam scherp in de hoogte. De mezzosopraan Judith Braun was dan weer bijzonder geslaagd in de “Hosenrolle” van Ramiro.
Het koppel Serpetta/Nardo, pittig gezongen en vlot gespeeld door de sopraan Herdis Anna Jonasdottir en de basbariton Stefan Rottig, leek wel weggelopen uit een operette.

Het zal zeker niet de bedoeling zijn om deze productie vast te leggen op CD, want zonder het visuele aspect en het theatrale zou deze voorstelling amper genietbaar zijn. Wat ook bijdroeg tot de luister van deze voorstelling, waren de smaakvolle decors en de kleurrijke kostuums van Stefan Rieckhoff.

 La finta giardiniera - Het volledige gezelschap: Stefan Röttig, Herdís Anna Jónasdóttir, Elizabeth Wiles, Rupprecht Braun, Algirdas Drevinskas, Tereza Andrasi, Judith Braun en Kinderchor des SST. (Foto: Thomas M. Jauk)Een voorstelling die wij niet kunnen aanraden aan puristen, maar operafans die bij een traditionele uitvoering van “La finta Giardiniera” genoeg hebben aan twee bedrijven culturele verveling en de derde akte aan de rest van de zaal overlaten, zullen deze versie zeker appreciëren.

Wij woonden de laatste voorstelling bij van dit speeljaar, maar de opera wordt volgend speeljaar nog opgevoerd op 8/10, 22/10, 18/11 en 14/12/2014.

G.M. (Gepubliceerd op 29/7/2014)

Foto's van boven naar onder:

1) Herdís Anna Jónasdóttir als Serpetta, Algirdas Drevinskas, als Belfiore Elizabeth Wiles als Sandrina, Rupprecht Braun als Don Anchise en het Saarländisches Staatsorchester.
2) Elizabeth Wiles als Sandrina en Ulrich Cornelius Maier aan nhet hoofd van het Saarländisches Staatsorchester.
3) Het volledige gezelschap: Stefan Röttig, Herdís Anna Jónasdóttir, Elizabeth Wiles, Rupprecht Braun, Algirdas Drevinskas, Tereza Andrasi, Judith Braun en Kinderchor des SST.

Copyright foto's © Thomas M. Jauk.

TERUG NAAR KEUZELIJST DUITSLAND