OPERA GAZET

RECENSIES

OPERAVOORSTELLINGEN IN GUT IMMLING

“LA TRAVIATA”

Gut Immlin OpernfestivalOpera van Giuseppe Verdi (muziek) en Francesco Maria Piave (libretto) naar “La Dame aux Camélias” van Alexandre Dumas. Wereldpremière op 6 maart 1853 in het Teatro La Fenice te Venetië. Première van deze productie door het Opernfestival Gut Immling op 15 juni 2013. Bijgewoonde voorstelling op 21 juli 2013.

La Traviata - Sonia Ciani als Violetta en Fulvio Oberto als Alfredo Germont. (Foto: Julia Binder)Het verhaal van "La Traviata"hoeft niet meer verteld te worden. In Gut Immling tracht men steeds een aanvaardbare regie te vinden voor de mogelijkheden die deze Ruiterhal biedt. In de zaal zelf staan comfortabele stoelen, maar het podium heeft zijn beperkingen. Het is natuurlijk ook wel eens leuk de decorveranderingen te kunnen volgen, zoals dat hier zeer efficiënt gebeurde. Als men dan nog met een heel groot koor werkt, dan is het zeker geen sinecure. We telden inderdaad (namen vermeld in het programmaboekje) 108 koorleden. Dat dit massaal klonk hoeft geen betoog. Dit grote koor werd voorbereid door de koorrepetent Kamila Akhmedjanova en door Cornelia von Kerssenbrock, die ook muzikaal de teugels in handen had. Zij dirigeerde kordaat de Münchner Symphoniker, een schitterend orkest dat soepel reageerde.
Cornelia von Kerssenbrock haalde dan ook veel mooie momenten uit het orkest, vooral in de ouverture en het muzikale tussenspel tussen de 3de en 4de scène. Jammer dat de zangers en het orkest niet altijd mooi samen waren.

De regie van Waltraud Lehner was niet altijd gemakkelijk voor de zangers, maar wel op een bepaalde manier geloofwaardig. Wat zeer duidelijk overkwam: de zieke Violetta trekt in het begin van de laatste scène haar pruik af, zodat een kaal hoofd te voorschijn komt en zij de voorstelling op deze manier duidelijk afsluit.

La Traviata - Sonia Ciani als Violetta en Adrian Marcan als vader Germont. (Foto: Julia Binder)De sopraan Sonia Ciani heeft een mooie stem en kon deze over het algemeen zeer goed beheersen, met opmerkelijk mooie piano’s. Enkele momenten klonk het lichtjes onder toon. Het acteren was niet helemaal in overeenstemming met de figuur die zij moest uitbeelden, hoewel dit wellicht de visie van de regisseur was.

Fulvio Oberto vertolkte de rol van Alfredo Germont. Deze tenor (wie kent de uitdrukking “bête comme un ténor”?) vond het nodig enkele malen over de zetels te springen of te duiken en speelde meer als een jong veulen. Aan zijn stem moet nog gewerkt worden, maar het geheel klonk hoopvol. Het moeilijke stretta na de aria “De miei bolente spiriti” was wel veiligheidshalve gecoupeerd.

Adrian Marcan was, naar onze mening, de beste vertolker. Hij is een schitterende bariton en acteerde zeer stijlvol en geloofwaardig als de vader van Alfredo.

 La Traviata – Kyoung Ho Ji als Il Barone Douphol, Julia Stein als Flora Bervoix, Sonia Ciani als Violetta en koor. (Foto: Julia Binder)De kleinere rollen werden zeer verdienstelijk vertolkt door Julia Stein (Flora Bervoix), Florin Marele (Il Marchese d’Obigny), Kyoung Ho Ji (Il Barone Douphol), Katharina Wittmann (Annina), Sergey Seldyakov (Dottore Grenvil) en Alik Ibrahimov (Gastone).

Het langdurig applaus maakte duidelijk dat het publiek zeer tevreden was met deze grootse opvoering. Het was zeker de moeite waard om dit bij te wonen.

H.V. (Gepubliceerd op 13/8/2013)

Foto's van boven naar onder:
1) Sonia Ciani als Violetta en Fulvio Oberto als Alfredo Germont.
2) Sonia Ciani als Violetta en Adrian Marcan als vader Germont.
3) Kyoung Ho Ji als Il Barone Douphol, Julia Stein als Flora Bervoix, Sonia Ciani als Violetta en koor.

Copyright foto's © Julia Binder

TERUG NAAR KEUZELIJST DUITSLAND

“LUCIA DI LAMMERMOOR”

Gut Immlin Opernfestival"Lucia di Lammermoor": Opera in drie bedrijven van Gaetano Donizetti (muziek) en Salvatore Cammarano (libretto) naar de novelle “The Bride of Lammermoor” van Sir Walter Scott. Wereldpremière op 26 september 1835 in het Teatro San Carlo te Napels. Première van deze productie door het Opernfestival Gut Immling op 6 juli 2013. Bijgewoonde voorstelling op 4 augustus 2013.

 Lucia di Lammermoor - Tatiana Larina als Lucia en Xavier Moreno als Edgardo. (Foto Julia Binder)Na het korte voorspel was de eerste solist die we hoorden de tenor Alik Ibrahimov als Normanno. We werden onmiddellijk getroffen door zijn mooie, heldere lichte tenorstem. De bariton Victor Benedetti als Lord Enrico Ashton vervoegde hem op het podium. Hij liet een volle egale stem horen, wel met enkele kleine onzuiverheden. Samen met het reusachtige koor, dat we reeds in “La Traviata” hoorden, klonk het geheel zeer krachtig. Kirill Borchaninov als Raimondo Bidebent bezit een volle basstem, die hij met veel uitdrukking gebruikte.

Tatiana Larina als Lucia Ashton deed dan haar intrede samen met Anna Brull als Alisa. Deze laatste is een zeer goede mezzosopraan en een waardige tegenspeelster voor Lucia. Tatiana Larina is een formidabele sopraan, ze zong zeer zuiver, helder tot in de hoogste tonen en interpreteerde zonder te overdrijven: gewoon zeer goed!

Daarna kwam Sir Edgardo di Ravenswood door Xavier Moreno aan de beurt. In het hierop volgende duet met Lucia liet hij een mooie, heldere tenorstem horen, zuiver tot in de hoogste tonen. Het was een zeer muzikale samenzang in belcantostijl.
Al de diverse duo’s waren trouwens zeer uitdrukkingsvol en doorleefd.

Lucia di Lammermoor - Victor Benedetti als Enrico, Tatiana Larina als Lucia en Max An als Arturo. (Foto Julia Binder)De volgende grote scène is de opkomst van de bruidegom Lord Arturo Bucklaw. Hij werd door Enrico opgedrongen aan Lucia. Zijn korte aria werd voortreffelijk gezongen door Max An.
De daaropvolgende scène loopt uit op het beroemde sextet met het heroptreden van Edgardo. Lucia, Alisa, Arturo Enrico en Raimondo geven elk hun mening weer over de gebeurtenissen, ondersteund door het koor der hovelingen.

De koorinstudering werd op voorbeeldige manier en met een goed resultaat verricht door Kamila Akhmedjanova. De regie van Verena von Kerssenbrock vonden we niet denderend, maar er werden geen potten gebroken. De muziek werd goed gerespecteerd, vooral dankzij de dirigente Cornelia von Kerssenbrock.
Zoals dit tegenwoordig meer gebeurt, werd in de waanzinsaria een glasharmonica gebruikt, bespeeld door Sascha Reckert.

De kleine partijen werden verdienstelijk ingevuld door Uschi Zobelt (Arturos Mutter), Lena Kretschmar (Geist), Augustinus Kellerer (Maler/Sanitäter), Klaus Lüders en Heinz Warnemann (dienaren) en Eva Dietl (dienares).

 Lucia di Lammermoor - Kirill Borchdaninov als Raimondo, Tatiana Larina als Lucia en Victor Benedetti als Enrico. (Foto Julia Binder)Buiten het voornoemde, waren er nog verschillende hoogtepunten: het duet Edgardo met Enrico en de slotscène met Edgardo, Raimondo en het herenkoor.

Dit was één der beste prestaties die we in Gut Immling hoorden. Praktisch alle solisten waren uitstekend en het orkest speelde vrij zuiver op een normaal geluidsniveau.

H.V. (Gepubliceerd op 22/8/2013)

Foto’s van boven naar onder:

1) Tatiana Larina als Lucia en Xavier Moreno als Edgardo.
2) Victor Benedetti als Enrico, Tatiana Larina als Lucia en Max An als Arturo.
3) Kirill Borchdaninov als Raimondo, Tatiana Larina als Lucia en Victor Benedetti als Enrico.

Copyright foto's © Julia Binder.

TERUG NAAR KEUZELIJST DUITSLAND