OPERA GAZET

RECENSIES

OPERAVOORSTELLINGEN IN GIESSEN

“LA CONQUISTA DI GRANATA”

Stadttheater GiessenOpera van Emilio Arrieta op een Italiaans libretto van Temistocle Solera. Gecreëerd in het Teatro del Real Palacio te Madrid op10 oktober 1850. Première van deze productie in het Stadttheater te Giessen op 24 mei 2014. Bijgewoonde voorstelling op 14 juni 2014.

 La Conquista di Granata - Leonardo Ferrando als Gonzalo en Naroa Intxausti als Zulema. (Foto: Rolf K. Wegst)De in Navarra geboren Emilio Arrieta, vooral bekend als componist van zarzuela’s (“Marina” uit 1887 is zijn bekendste werk), werd geboren in 1823 en studeerde aan het conservatorium in Milaan. In 1845 componeerde hij zijn eerste opera “Ildegonda” op een libretto van Temistocle Solera (die kort daarvoor de tekst voor Verdi's “Nabucco” had geleverd). Het werk werd tweemaal opgevoerd aan het conservatorium. Bij zijn terugkeer in Spanje in 1847 en een toevallige ontmoeting met koningin Isabella II werd hij benoemd als " Maestro di Canto y Compositor " met een royale toelage en artistieke vrijheid. Een theater voor zijn werken werd gebouwd in het Koninklijk Paleis en zijn “Ildegonda” (met kostuums gemaakt in Parijs!) werd er met veel succes opgevoerd
Er volgde een opdracht voor een andere opera op een historisch gegeven en het resultaat was “La conquista di Granata”, zijn tweede en laatste Italiaanse opera, opnieuw met een libretto van Temistocle Solera.

De opera gaat over de Christen Gonzalo die verliefd is op de Moorse prinses Zulema. Haar broers Boabdil en Almanzor, de beroemde laatste Moorse koning en zijn krijgslustige broer zijn het daar vanzelfsprekend niet mee eens. De koningin wil dat Gonzalo met Almanzor vecht, maar die wil de broer van zijn geliefde niet vermoorden, zodat zijn vriend, Lara, de Moorse krijger in zijn plaats doodt. Zulema 's vader, Muley-Hassem, wiens vrouw Leonor een christelijke is, vergeeft Gonzalo en Lara. Uiteindelijk bekeren Zulema en haar vader zich tot christenen en de opera eindigt met een hymne voor de overwinning van het christendom.

De muziek zou je kunnen verwarren met deze van Donizetti of van de jonge Verdi (meer de laatste) en is een waar genot om naar te luisteren. Je zou je kunnen afvragen welke plaats Arrieta in de muziekgeschiedenis zou ingenomen hebben indien hij meer Italiaanse opera’s had geschreven in plaats van de 68 zarzuela’s die nu op zijn naam staan.

La Conquista di Granata - Giuseppina Piunti als Isabella. (Foto: Rolf K. Wegst)De opera zit vol opzwepende melodieën, mooie, melodieuze cavatines voor tenor, mezzo en sopraan, meeslepende duetten en ensembles. Exotische, maar ingetogen fluitsolo's sieren de inleiding tot Zulema’s openingsaria van de tweede akte, Isabella’s aria in de derde akte ( waarin ze een gesprek beschrijft dat ze had met Christoffel Columbus!) en een intermezzo in het derde bedrijf. Krijgshaftige kopers ontbreken ook niet en de orkestratie blijft overal erg verfijnd. Het libretto toont Solera op zijn best en de plot is zo compact als de muziek: twee uur en tien minuten.

De voorstelling die wij in Giessen bijwoonden, was een regelrechte verrassing. Het is niet zo evident dat een Duits provincietheater met een eigen gezelschap een Italiaans belcantowerk in goede condities kan opvoeren. Maar de goden waren ons gunstig gezind en wij kregen een schaar solisten te horen die ons op het puntje van onze stoel brachten. Al bij de inzetaria van koningin Isabella werden wij bekoord door de fraaie, slanke mezzosopraanstem van Giuseppine Piunti. Zij zong met het nodige gezag en gaf probleemloos enkele hoge noten ten beste. Zij is voor ons geen onbekende: wij hoorden haar ooit te Wexford in “Fosca” van Antonio Carlos Gomes en enkele jaren geleden zong zij de rol van Margared in “Le Roi d’Ys” van Lalo bij de Opéra Royal de Wallonie. Naroa Intxausti was als Zulema al even schitterend, zij het met een lichtere, mooi contrasterende sopraanstem.

La Conquista di Granata - Naroa Intxausti als Zulema en Calin Valentin Cozma als Muley-Hassem. (Foto: Rolf K. Wegst)Wij kregen ook een eersteklas lichte tenor te horen, Leonardo Ferrando, die de hoge tessituur vlot beheerste, al mist hij volgens ons de souplesse voor een rasechte Rossini-tenor. Iets minder gecharmeerd waren wij door de bariton Adrian Gans. Hij heeft wel het nodige volume en het gezag voor de rol van Lara, maar de stem is te licht getimbreerd en de hoogte klonk wat geforceerd. De basbariton Calin Valentin Cozma heeft geen forse stem, maar hij beviel ons door zijn zuivere intonatie en door zijn invoelvermogen als vader Muley-Hassem.
Kleine rollen werden voortreffelijk ingevuld door Michaela Wehrum als Almeraya, Tomi Wendt als Boabdil en Aleksey Ivanov als Alamar.
Een speciale vermelding verdient ook Carol Brown die de mooie fluitsolo’s bracht.

Koor en extrakoor van het Stadttheater en het Philharmonisches Orchester Giessen klonken voortreffelijk onder de dynamische leiding van Jan Hoffmann.

De regie van Cathérine Miville vonden wij niet veel zaaks. Wel werd het draaitoneel zinvol gebruikt en gaf zo bij momenten de indruk van een bredere toneelruimte. Enkele attractieve kostuums trokken onze aandacht, zoals de kledij van Koningin Isabella, maar verder was het geheel nogal kleurloos en weinig attractief. Wij vragen ons ook af waarom het koor van de Spanjaarden donkere plastieken brillen droeg, alsof zij geblinddoekt waren. Als de regisseur hiermee wil bedoelen dat godsdienstfanatisme blind is, dan is dat beslist een juiste stelling, maar dan had zij ook consequent het koor van de moren moeten blinddoeken. Of is zij vergeten dat die even fanatiek waren… en zelfs nu, meer dan vijfhonderd jaar later, nog steeds zijn!

La Conquista di Granata - Naroa Intxausti als Zulema, Leonardo Ferrando als Gonzalo, Giuseppina Piunti als Isabella, Calin Valentin Cozma als Muley-Hassem, Aleksey Ivanov als Alamar en Michaela Wehrum als Almaraya. (Foto: Rolf K. Wegst)Hoe dan ook, de regie kon de pret niet bederven, daarvoor was het muzikale aandeel veel te rijk.

Er zijn nog voorstellingen op 28/6, 3 en 11/7/2014.

G.M. (Gepubliceerd op 17/6/2014)

Foto's van boven naar onder:

1) Leonardo Ferrando als Gonzalo en Naroa Intxausti als Zulema.
2) Giuseppina Piunti als Isabella.
3) Naroa Intxausti als Zulema en Calin Valentin Cozma als Muley-Hassem.
4) Naroa Intxausti als Zulema, Leonardo Ferrando als Gonzalo, Giuseppina Piunti als Isabella, Calin Valentin Cozma als Muley-Hassem, Aleksey Ivanov als Alamar en Michaela Wehrum als Almaraya.

Copyright foto's © Rolf K. Wegst.

TERUG NAAR KEUZELIJST DUITSLAND