OPERA GAZET

RECENSIES

OPERAVOORSTELLINGEN IN GELSENKIRCHEN

“L’ITALIANA IN ALGIERI”

Gelsenkirchen - Musiktheater im RevierDrama giocosa in twee bedrijven van Gioacchino Rossini op een libretto van Angelo Anelli, oorspronkelijk geschreven voor de gelijknamige opera van Mosca. De eerste uitvoering had plaats in het Venetiaanse Teatro San Benedetto op 22 mei 1813. Op 28 september 2013 woonden we in het Musiktheater im Revier te Gelsenkirchen de première bij van een nieuwe productie.

L'Italiana in Algeri - Ensemble in het indrukwekkende decor van Rifail Ajdarpasic. (Foto: Pedro Malinowski)Rossini schreef “L’Italiana in Algieri” enkele maanden nadat hij zijn eerste grote triomf vierde met de opera seria “Tancredi”. Vergeleken met de andere bekende komische werken van de componist die vandaag nog geregeld uitgevoerd worden, met name “La Cenerentola” en “Il barbiere di Siviglia”, sluit ”L’Italiana in Algeri” met zijn heerlijk burleske karakters en typische buffo-rollen nog erg dicht aan bij de talrijke farsen die Rossini aan het begin van zijn carrière schreef. De opera mist de subtiliteiten van de andere genoemde titels maar biedt muzikaal en scenisch een ongebreidelde partij plezier voor het publiek. Bovendien biedt de titelrol de vertolkster meer dan ooit de kans om te schitteren in niet minder dan drie prachtige aria’s.

Het typische Italiaanse karakter van de opera maakt een opvoering in een klein theater dat niet in de mogelijkheid verkeert om gespecialiseerde solisten te engageren, uiterst moeilijk. Zo hoorden we in Gelsenkirchen zeker geen slechte zangers, enkel ontbrak het hen aan stijlgevoel om de muziek recht aan te doen. Enkel de Duitse mezzosopraan Carola Guber leek zich als Isabella echt thuis te voelen in de wereld van Rossini. Zelfde bedenking ook bij het orkest onder de leiding van Valtteri Rauhalammi, dat zeker correct speelde maar tegelijkertijd wat Italiaanse warmte ontbeerde. Het koor van het Musiktheater im Revier herpakte zich na een wat moeilijke openingsscène.

L'Italiana in Algeri - Carola Guber als Isabella, Hongjae Lim als Lindoro, Alfia Kamalova als Elvira, Krzysztof Borysiewicz als Mustafa en Piotr Prochera als Taddeo. (Foto: Pedro Malinowski)We gaan al lang genoeg mee in het operawereldje om ons geen vragen meer te stellen wanneer een regisseur een verhaal dat zich afspeelt in Algerije, verplaatst naar een jungle. Laten we stellen dat het idee van regisseur David Hermann, waarbij Mustafa en de Italianen zijn neergestort in een oerwoud en zijn getransformeerd in een soort gemaskerde koppensnellers wonderwel werkte. De enscenering bleef trouw aan het verhaal, zat vol humor en stond steeds ten dienste van de muziek. En vooral dat laatste is in de eenentwintigste eeuw een groot compliment. Verzorgde personenregie ook, met als hoogtepunt een uiterst geslaagd “pappataci-terzet”. Een speciale vermelding verdient Rifail Ajdarpasic voor de schitterende decors (een neergestort vliegtuig), zoals blijkt op de foto’s.

Alles bij elkaar een amusante voorstelling die het eerder moet hebben van de fantasievolle en dynamische enscenering dan van de muzikale kwaliteiten. Een mooi avondje vertier voor het grote publiek maar te mijden voor puristen.

L'Italiana in Algeri - Dong-Won Seo als Haly, Anke Sieloff als Zulma, Alfia Kamalova als Elvira , Krzysztof Borysiewicz als Mustafa en koor.(Foto: Pedro Malinowski)Er zijn nog voorstellingen tot 25 december 2013. De details vindt U hier.

H.D. (Gepubliceerd op 2/10/2013)


Foto's van boven naar onder:

1) Ensemble in het indrukwekkende decor van Rifail Ajdarpasic. (Foto: Pedro Malinowski)
2) Carola Guber als Isabella, Hongjae Lim als Lindoro, Alfia Kamalova als Elvira, Krzysztof Borysiewicz als Mustafa en Piotr Prochera als Taddeo. (Foto: Pedro Malinowski)
3) Dong-Won Seo als Haly, Anke Sieloff als Zulma, Alfia Kamalova als Elvira , Krzysztof Borysiewicz als Mustafa en koor. (Foto: Pedro Malinowski)

Copyright foto's © Pedro Malinowski.

TERUG NAAR KEUZELIJST DUITSLAND

“ON THE TOWN”

Gelsenkirchen - Musiktheater im RevierMusical in twee bedrijven van Leonard Bernstein op een libretto van Betty Comden en Adolph Green naar een idee van Jerome Robbins voor het ballet “Fancy Free”. Het werk werd gecreëerd in het Adelphi theater in New York op 28 december 1944. We waren op 16 maart 2014 aanwezig bij een voorstelling door het Musiktheater im Revier te Gelsenkirchen.

On the town - Piotr Prochera als Gabey, Michael Dahmen als Chip en E. Mark Murphy als Ozzie. (Foto: Thilo Beu)Nadat Jerome Robbins eerder in 1944 in het American Dance Theatre een groot succes boekte met zijn ballet “Fancy Free”, kreeg Bernstein het aanbod om het verhaal te vertonen tot een musical. Het zou het eerste toneelwerk van de Amerikaanse componist worden. Ondanks het initiële succes – 462 voorstellingen tot 1946 – duurde het tot 1971 voor “On the town” opnieuw te zien was in Broadway. In de verfilming werden veel van Bernstein’s muzikale nummers vervangen door andere songs.

Hoewel “On the town” een paar verfrissende nummers brengt zoals “New York, New York” en “Lonely town” mist de partituur toch wat de klasse en dramatiek die we terugvinden in “West Side Story”. Nochtans wordt het verhaal van de drie matrozen die 24 uur aan land mogen en elk een liefje voor één dag vinden op een frisse, afwisselende manier verteld in een spektakel opgebouwd uit songs, dialogen en balletten.

De sterkte van de voorstelling die we bijwoonden in het Musiktheater im Revier lag zeker in de fantasierijke enscenering van Carsten Kirchmeier. Het decor bestaat uit een aantal grote koffers die de skyline van New York voorstellen. Elke koffer gaat ook open en wordt zo omgevormd tot een deel van de verschillende scènes: een kamer, een balkon maar ook een museumstuk of – best van al – een taxi. Door het gebruik van een draaiplateau gebeurt de overgang tussen de verschillende taferelen bovendien erg vlot waardoor de voorstelling aan een hoog tempo verloopt – net wat deze muziek nodig heeft.

On the town - Judith Jakob als Hildy en Michael Dahmen als Chip. (Foto: Thilo Beu)Eén punt van kritiek toch: we begrijpen niet zo goed waarom de dialogen, in tegenstelling tot de songs, niet in de originele taal uitgevoerd werden. Niet alleen is dit totaal overbodig in een tijdperk waarin boventiteling gemeengoed geworden is in de opera, het lijdt tot absurde situaties. Dialogen en songs vloeien soms in elkaar over waardoor personages in verschillende talen met elkaar communiceren.

Ook muzikaal zat alles snor. De cast waarvan de stemmen versterkt werden, bestond uit artiesten van verschillend pluimage. Enerzijds waren er de echte musicalartiesten zoals de gracieuze Julia Schukowski als Ivy Smith en de pittige Judith Jacob als Hildi. Aan de andere kant operazangers die zich af en toe iets minder goed in hun vel voelden zoals Piotr Prochera als Gabey of zich net konden uitleven (E. Mark Murphy als Ozzie).

Hoe dan ook paste alles in elkaar als een goed geoliede machine onder de bekwame leiding van Askan Geisler.

Tussen een reeks operavoorstellingen door kan een musical verfrissend werken. Zeker wanneer hij met zoveel “schwung” gespeeld wordt als deze “On the town”. De productie is de verplaatsing naar Gelsenkirchen meer dan waard.

On the town - Michael Dahmen als Chip (in het midden, vooraan), E. Mark Murphy als Ozzie (rechts). Achteraan: Judith Jakob als Hildy (links), Dorin Rahardja als Claire (rechts) en Piotr Prochera als Gabey (midden). (Foto: Thilo Beu)Er zijn nog voorstellingen op 27 april, 7 mei en 1 juni 2014.

H.D. (Gepubliceerd op 18 maart 2013)

Foto’s van boven naar onder:

1) Piotr Prochera als Gabey, Michael Dahmen als Chip en E. Mark Murphy als Ozzie.
2) Judith Jakob als Hildy en Michael Dahmen als Chip.
3) Michael Dahmen als Chip (in het midden, vooraan), E. Mark Murphy als Ozzie (rechts). Achteraan: Judith Jakob als Hildy (links), Dorin Rahardja als Claire (rechts) en Piotr Prochera als Gabey (midden)

Copyright foto's © Thilo Beu.

TERUG NAAR KEUZELIJST DUITSLAND

“ALBERT HERRING”

Gelsenkirchen - Musiktheater im RevierKomische kameropera in drie bedrijven op muziek van Benjamin Britten en een tekst van Eric Crozier gebaseerd op “Le rosier de Madame Husson” van Guy de Maupassant. Eerste uitvoering op 20 juni 1947 in Glyndebourne. We woonden op 25 mei 2014 een voorstelling bij in het Musiktheater im Revier te Gelsenkirchen.

 Albert Herring - Albert Herring (E. Mark Murphy) (Foto: Pedro Malinowski)Wie het opera-oeuvre van Benjamin Britten kent zal allicht de wenkbrauwen ophalen bij het idee dat de componist ook komische werken schreef. Maar inderdaad, deze “Albert Herring” staat geboekstaafd als komische opera al moet de luisteraar dit met een korreltje zout nemen. Nergens straalt de humor uit de muziek zoals in bijvoorbeeld veel negentiende-eeuwse (vooral Italiaanse) composities. Er zijn wel een paar mooie passages maar in zijn geheel ervoeren we de opera met bijna twee uur dertig minuten muziek als eerder langdradig.

Ook het onderwerp van “Albert Herring” werkt niet meteen op de lachspieren. De jonge kruidenierszoon Albert is, naar analogie met vooral Peter Grimes, een persoon die buiten de gemeenschap gesteld wordt. De analogie van deze thematiek met het leven van Britten zelf is al het onderwerp geweest van veel studies. Het voornaamste verschil met de manier waarop dit onderwerp in andere opera’s van Britten behandeld wordt, is dat in “Albert Herring” het individu niet ten onder gaat maar triomfeert.

Albert Herring – De dorpsgemeenschap: Mrs. Herring (Noriko Ogawa-Yatake), Sid (Michael Dahmen), Mr. Gedge (Piotr Prochera), Miss Wordsworth (Alfia Kamalova), Lady Billows (Karen Fergurson), Mr. Budd (Dong-Won Seo), Mr. Upfold (William Saetre) en Florence Pike (Almuth Herbst) en Albert Herring (achteraan: Hongjae Lim) (Foto: Pedro Malinowski)De productie die we in Gelsenkirchen zagen is typerend voor het Musiktheater im Revier. Een mooi verzorgde enscenering van Thomas Weber-Schallauer, waarbij dit keer een deel van de orkestbak bedekt was door een maquette van het stadje Loxford. En een rolbezetting zonder sterren maar met solisten die elk geknipt zijn voor hun rol. Als er ooit in de opera aan typecasting gedaan werd, was het wel in deze voorstellingenreeks. Zo is E. Mark Murphy fysiek en vocaal een geknipte Albert Herring die in zijn vertolking moeilijk verbeterd kan worden. Hetzelfde geldt voor de sopraan Karen Fergurson die een imposante, ontzagwekkende Lady Billows neerzette. Almuth Herbst leek haast opgeofferd in de kleine rol van Florence Pike. De rest van de cast sloot hierbij naadloos aan.

Dirigent Valtteri Rauhalammi leidde met veel “schwung” een kamerversie van het orkest van het Musiktheater im Revier. Vooral de verschillende solo’s klonken schitterend.

Wie graag een voorstelling van “Albert Herring” wil zien zal moeilijk beter aan zijn trekken komen dan bij deze productie. Of de opera van Britten zelf de moeite waard is om bij te wonen is een andere vraag.

Albert Herring - Lady Billows (Karen Fergurson, vooraan) en achteraan Mr. Budd (Dong-Won Seo), Miss Wordsworth (Alfia Kamalova), Mr. Upfold (William Saetre) en Florence Pike (Almuth Herbst) (Foto: Pedro Malinowski)Er is nog een voorstelling op 7 juni 2014.

H.D. (Gepubliceerd op 27 mei 2014)

1)Albert Herring (E. Mark Murphy)
2) De dorpsgemeenschap: Mrs. Herring (Noriko Ogawa-Yatake), Sid (Michael Dahmen), Mr. Gedge (Piotr Prochera), Miss Wordsworth (Alfia Kamalova), Lady Billows (Karen Fergurson), Mr. Budd (Dong-Won Seo), Mr. Upfold (William Saetre) en Florence Pike (Almuth Herbst) en Albert Herring (achteraan: Hongjae Lim)
3) Lady Billows (Karen Fergurson, vooraan) en achteraan Mr. Budd (Dong-Won Seo), Miss Wordsworth (Alfia Kamalova), Mr. Upfold (William Saetre) en Florence Pike (Almuth Herbst)

Copyright foto's © Pedro Malinowski.

TERUG NAAR KEUZELIJST DUITSLAND