OPERA GAZET

RECENSIES

OPERAVOORSTELLINGEN IN FRANKFURT

“EDGAR”

Oper FrankfurtOpera in drie (oorspronkelijk vier) bedrijven van Giacomo Puccini op een libretto van Ferdinando Fontana naar het versdrama “La coupe et les lèvres” van Alfred de Musset. De première had plaats op 21 april 1889 in het Teatro alla Scala te Milaan. We woonden op 16 februari 2014 een concertante uitvoering bij in de Oper Frankfurt.

Edgar - Angela Meade als Fidelia. (Foto: Wolfgang Runkel)Het is zowat een traditie geworden dat de Oper Frankfurt elk seizoen een tweetal “rariteiten” concertant uitvoert. De voorbije seizoenen gingen deze concerten telkens door in de Alte Oper maar deze keer werd geopteerd voor het eigen huis. Wat ons betreft een gelukkige keuze, de enorme zaal van de Alte Oper is verre van ideaal voor een operavoorstelling, ook al kan op die manier een groter publiek bereikt worden.

Met zijn eerste opera “Le Villi” nam Puccini in 1884 deel aan een wedstrijd georganiseerd door de uitgever Sonzogno. Het werk kreeg zelfs geen eervolle vermelding en dat maakte het voor de componist erg moeilijk om een volgend operaproject op de sporen te zetten. Dankzij de librettist van “Le Villi”, Fontana, kwam Puccini uiteindelijk in contact met Giulio Ricordi, de grote concurrent van Sonzogno. Ricordi geloofde wel in Puccini’s talent en gaf de opdracht tot het componeren van “Edgar”.

De eerste opvoering van “Edgar” was alles behalve een triomf. In een tijd waar succes afgemeten werd aan het aantal voorstellingen, verdween de opera uit het speelplan na de derde opvoering. Dit noopte Puccini tot aanpassingen aan de partituur, uiteindelijk werd zelfs het ganse vierde bedrijf geschrapt. In 1905 volgde dan een laatste bewerking en kreeg het de vorm waarin het vandaag (heel uitzonderlijk) gespeeld wordt. Ook in Frankfurt werd voor deze versie gekozen, zelf hadden we stiekem gehoopt de originele versie te horen te krijgen.

Edgar - Tanja Ariane Baumgartner als Tigrana en Bryan Hymel als Edgar. (Foto: Wolfgang Runkel)Het is moeilijk te zeggen waarom “Edgar” nooit de gunst van het publiek wist te winnen. Er zitten een paar schitterende muzikale momenten in zoals het requiem aan het begin van het derde bedrijf of de finale van het eerste – een soort ensemblestukken die Puccini nadien enkel nog schreef voor zijn laatste opera “Turandot”. Ook op een paar andere punten is het stuk wat atypisch voor Puccini: niet alleen bevat de opera de enige belangrijke rol voor mezzosopraan uit het ganse oeuvre van de componist, de titelrol wordt voorwaar gezongen door een man wat bij Puccini ook al een unicum is. Mogelijk valt een deel van het falen van de opera ook toe te dichten aan het libretto van Fontana, die geen groot tekstdichter was, maar die door Puccini moeilijk opzij geschoven kon worden omdat hij voor het contact met Ricordi gezorgd had. Mogelijk is dit ook de reden waarom de Oper Frankfurt opteerde voor een concertante uitvoering van deze “Edgar”.

Meer nog dan bij een bekende opera, staat of valt de ontdekking van een onbekend werk met de kwaliteit van de uitvoering. De Oper Frankfurt heeft werkelijk het onderste uit de kast gehaald om de twee voorstellingen tot een succes te maken. Om te beginnen werd met dirigent Marc Soustrot een door de wol geverfde dirigent in huis gehaald die met zijn ervaring het zoals steeds prachtig musicerende Frankfurter Opern- und Museumsorchester tot een ongekend niveau tilt. De prachtige klankbogen en veristische uitbarstingen worden prachtig afgewisseld met meer intieme momenten, zonder dat de zangers hiervoor de tol moeten betalen. Schitterend was ook het koor van de Oper Frankfurt, niet minder dan 50 zoetgevooisde stemmen, tijdens het laatste bedrijf aangevuld met een bijna even groot kinderkoor. Machtig!

Edgar - Angela Meade als Fidelia, Bryan Hymel als Edgar, dirigent Marc Soustrot ,Tanja Ariane Baumgartner als Tigrana, Marco Vratogna als Frank en Kihwan Sim als Gualtiero alsmede het Frankfurter Opern- und Museumsorchester. (Foto: Wolfgang Runkel)De solisten vormden een prachtige combinatie van nieuw en bekend talent. Tot de eerste categorie hoort zeker de Amerikaanse tenor Bryan Hymel die met een krachtig geluid en een schitterende hoogte gestalte gaf een de antiheld Edgar. Hij oogstte al successen in Londen en New York en het is duidelijk dat we nog van hem zullen horen. Zijn jonge landgenote Angela Meade heeft en mooie lyrische stem die wanneer nodig probleemloos het orkest overstemt en prachtig past bij de rol van het boerenmeisje Fidelia. Haar concurrente Tigrana, een soort Carmen-figuur, werd prachtig vertolkt door de Duitse mezzosopraan Tanja Ariane Baumgartner, lid van het gezelschap van de Oper Frankfurt. Marco Vratogna was een duistere, imposante “slechterik” Frank al stoorden we ons wat aan zijn neiging om naar de dirigent te zingen in plaats van naar het publiek. Schitterend was de jonge bas Kihwan Sim als Gualtiero, de vader van Frank en Fidelia.

In Frankfurt gaat “Edgar” nog één keer concertant, op 18 februari 2014. Een onvergetelijke uitvoering die doet verlangen naar meer – waarom niet de originele versie in vier bedrijven? Welk theater durft?

H.D. (Gepubliceerd op 18 februari 2013)

Foto's van boven naar onder:

1) Edgar - Angela Meade als Fidelia. (Foto: Wolfgang Runkel)
2) Edgar - Tanja Ariane Baumgartner als Tigrana en Bryan Hymel als Edgar. (Foto: Wolfgang Runkel)
3) Edgar - Angela Meade als Fidelia, Bryan Hymel als Edgar, dirigent Marc Soustrot ,Tanja Ariane Baumgartner als Tigrana, Marco Vratogna als Frank en Kihwan Sim als Gualtiero alsmede het Frankfurter Opern- und Museumsorchester. (Foto: Wolfgang Runkel)

Copyright foto's © Wolfgang Runkel.

TERUG NAAR KEUZELIJST DUITSLAND