OPERA GAZET

RECENSIES

OPERAVOORSTELLINGEN IN BONN

Theater Bonn

WRITTEN ON SKIN”

Opera van George Benjamin op een libretto van Martin Crimp. Gecreëerd op het Festival van Aix-en-Provence op 7 juli 2012. Première van deze productie in het Theater Bonn op 29 september 2013. Bijgewoonde voorstelling op 26 oktober 2013.

 Written on Skin - Miriam Clark als Agnès en Evez Abdulla als The Protector. (Foto: Thilo Beu)“De beste opera die de laatste 20 jaar geschreven werd” schreef de prestigieuze krant “Le Monde” na de creatie in Aix-en-Provence in 2012.
Wij waren niet aanwezig bij deze creatie, maar konden wel kennis maken met het werk via Arte Live Web, die de opera uitzond op 14 juli 2012. Zonder de resolute bewering van “Le Monde” te beamen, die blijkbaar componisten als Philip Glass, John Adams, Aulis Sallinen e.v.a. miskent, vonden wij het inderdaad een sterke compositie.

Waarover gaat deze opera? Op basis van een Occitaanse legende uit de 12e eeuw, vertelt "Written on skin" het gepassioneerde en barbaarse verhaal van een overspelige relatie die leidt tot een tragisch einde.
Een rijke heer (the protector) verwelkomt in zijn huis een kunstenaar (de jongen) die hij de opdracht gegeven heeft een boek van verlichtingen te schrijven. Hij hoopt dat dit werk de meedogenloze praktijken van zijn politieke macht zal vereeuwigen en ook een licht zal werpen op de kalme en innerlijke tevredenheid die de nederigheid en de kinderlijke gehoorzaamheid van zijn vrouw Agnes hem brengt.
Maar de creatie van het boek wordt een katalysator voor de rebellie van zijn vrouw. Na een eerste geslaagde poging tot verleiding, gebruikt Agnes haar nieuwe intimiteit om de inhoud van het boek te veranderen en zo haar man te dwingen om haar te zien zoals ze werkelijk is. Dit opent de weg voor een buitengewone en laatste daad van provocatie.

De productie in Bonn was meer spectaculair dan deze van Aix-en-Provence. Het decor was imponerend en wat door de personages verteld werd, was op een weinig subtiele manier ook uitgebeeld. Niets werd aan de fantasie van de toeschouwer overgelaten. De voorkeur voor gruwelijkheden was opmerkelijk en getuigde eens te meer van het nijpende gebrek aan esthetiek en gevoel voor schoonheid vanwege de hedendaagse regisseurs, hier twee Hongaarse dames: Alexandra Szemeredy en Magdolna Parditka. Zij hadden absoluut geen begrip over “Hoofse liefde”, waarop het gegeven van de opera gebaseerd is.

De bariton Evez Abdulla moest als de protector voortdurend over het toneel kruipen en had zijn zware partij in de meest oncomfortabele houdingen te zingen. Het mag een wonder heten dat hij het er nog volwaardig van af bracht. De stem heeft alleszins veel kruim en draagkracht, misschien wat ruw in de voordracht, maar dat paste wel bij het personage. Miriam Clark als Agnes bekoorde door haar heldere voordracht. Het is een licht dramatische sopraan met een mooie hoogte die helaas niet altijd even fraai aangezet werd. Iets teleurstellend in vergelijking met Bejun Mehta, (in Aix-en-Provence) was de lichte countertenor Terry Wey als de jongen en de eerste engel. De stem klonk wel aangenaam, maar hij miste zowel het gezag als de mystieke charme van Mehta.
De rol van Marie en de tweede engel werd gezongen door de bevallige mezzosopraan Victoria Simmonds, terwijl Barbara Schröder voor de uitbeelding zorgde. Tamas Tarjanyi diende haar als John en derde engel waardig van repliek.

Written on Skin - Miriam Clark als Agnès en Terry Wey als The Boy. (Foto: Thilo Beu)Het orkest is een niet te onderschatten element in deze opera. Waar de zangpartijen bij momenten niet altijd even aangenaam klinken, blijft het orkest steeds even welluidend. Het Beethoven Orchester Bonn verklankte deze vloeiende partituur trouwens voortreffelijk onder de leiding van Hendrik Vestmann.

Wij kunnen een bezoek aan de Opera van Bonn aanbevelen voor deze productie die nog op het speelplan staat op 28 november en 5 december 2013.

G.M. (Gepubliceerd op 29/10/2013)

Foto's van boven naar onder:

1) Miriam Clark als Agnès en Evez Abdulla als The Protector.
2) Terry Wey als The Boy, Miriam Clark als Agnès en Evez Abdulla als The Protector.
3) Miriam Clark als Agnès en Terry Wey als The Boy.

Copyright foto's © Thilo Beu.

TERUG NAAR KEUZELIJST DUITSLAND

Theater Bonn

“THE ADVENTURES OF PINOCCHIO”

 The Adventures of Pinocchio – Susanne Blattert als Pinocchio en Boris Beletskiy als Geppetto (Foto: Thilo Beu)Opera van Jonathan Dove op een libretto van Alasdair Middleton, gebaseerd op het boek van Carlo Collodi. Gecreëerd door Opera North in het Grand Theatre te Leeds op 21 december 2007. Première van deze productie in het Theater Bonn op 1 december 2013. Bijgewoonde voorstelling op 19 januari 2014.

Met het verhaal van “Pinocchio” heeft iedereen wel op de een of andere manier kennis gemaakt, maar het is vooral de tekenfilm van Walt Disney uit 1940 die in ons geheugen gegrift staat. Wat Carlo Collodi in 1883 neerschreef, is echter veel uitgebreider dan wat “the perfect American” Walt Disney er in 1940 uitgefilterd heeft. Het verhaal heeft enkele donkere kanten, zoals Pinocchio die in slaap valt met zijn voeten in een open haard. Zijn vader moet de twee zwart gebrande stoppels daarna door nieuwe voeten vervangen. Er is ook een scene waar Pinocchio opgehangen wordt en slechts dankzij de blauwe fee terug tot leven gewekt wordt.

Voor hun opera "The Adventures of Pinocchio", hebben Jonathan Dove en Alastair Middleton teruggegrepen naar het originele verhaal van Collodi, wat een opus opleverde dat inclusief een pauze, drie volle uren in beslag neemt. Ondanks het sprookjesachtige gegeven, kunnen wij dit werk niet echt een kinderopera noemen. Daarvoor is de partituur te complex en duurt de opera te lang. Het Theater Bonn heeft dit niet juist ingeschat en de voorstellingen werden aangekondigd in de reeks “Familienoper”. Er werd geen rekening gehouden dat kleine kinderen zich niet langer dan een dik half uur kunnen concentreren. Daarna beginnen zij te wemelen, over de zetels te kruipen of zij moeten plassen en de zaal verlaten. Pubers die al wat ouder zijn, kunnen de drang om niet naar het schermpje van hun gsm te kijken amper twintig minuten volhouden…

The Adventures of Pinocchio – Taras Ivanviv als de kater, Susanne Blattert als Pinocchio en Jakob Huppmann als de vos (Foto: Thilo Beu)De namiddagvoorstelling die wij bijwoonden, werd dan ook geteisterd door veel geroezemoes, gewemel en in- en uilopen van de zaal. Dat was bijzonder jammer, want de voorstelling was een van de meest volmaakte die wij ooit in Bonn bijwoonden. Wij zagen niet minder dan de originele productie van Martin Duncan met de feeërieke decors en de prachtige kostuums van Francis O’Connor.

Bovendien werd er uitstekend gezongen en vlot geacteerd door de lichte mezzosopraan Susanne Blattert als Pinocchio, de basbariton Boris Beletskiy als Geppetto en de sopraan Judith Kuhn als de blauwe fee. Niets dan lof ook voor de vele kleine rollen en het koor die deze productie tot een echte belevenis maakten.

Ook zuiver muzikaal is het een zeer genietbare opera: melodieus, inventief en met een flinke dosis stuwende ritmiek. Deze fascinerende partituur werd door het Beethoven Orchester Bonn onder de vinnige leiding van Johannes Pell met veel verve en puntigheid tot leven gebracht

Jammer, nogmaals jammer dat al dat moois door het aanwezige jeugdige publiek amper gewaardeerd werd. De voorstelling werd nochtans gezongen in een Duitse vertaling en werd ook boventiteld.

The Adventures of Pinocchio – Judith Kuhn als de blauwe fee en Susanne Blattert als Pinocchio (Foto: Thilo Beu)Warm aanbevolen, maar er wordt best geopteerd voor een avondvoorstelling! Er zijn nog vertoningen op 25, 31 januari, 9, 13 februari, 8, 22 en 29 maart 2014.

Deze uitstekende productie van Opera North werd in 2008 vanuit het Saldler’s Wells Theatre in Londen vastgelegd op DVD.

G.M. (Gepubliceerd op 21/1/2014)

Foto’s van boven naar onder:

1) Susanne Blattert als Pinocchio en Boris Beletskiy als Geppetto.
2) Taras Ivanviv als de kater, Susanne Blattert als Pinocchio en Jakob Huppmann als de vos.
3) Judith Kuhn als de blauwe fee en Susanne Blattert als Pinocchio.

Copyright foto's © Thilo Beu.

TERUG NAAR KEUZELIJST DUITSLAND