OPERA GAZET

RECENSIES

OPERAVOORSTELLINGEN IN GENT

“NORMA”

LyricaOpera van Vincenzo Bellini (muziek) en Felice Romani (libretto). Wereldpremière op 26 december 1831 in het Teatro alla Scala te Milaan. Concertante uitvoering voor het “Jubileum 25 jaar Lyrica” in het Kunstencentrum De Vooruit te Gent op 23 maart 2014.

Gabriëlla Morigi"Norma" was de eerste helft van de vorige eeuw zo goed als vergeten maar werd na de tweede wereldoorlog door Maria Callas terug in de belangstelling gebracht. In Antwerpen werd de opera in het seizoen 1958/59 opgevoerd o.l.v. Luigi Martelli met Maria Dolores, Rita Lafaut en Marcel Vercammen.

De titelrol werd gezongen door de sopraan Gabriëlla Morigi. Zij heeft een mooie stem en zingt zeer geraffineerd met de accenten op de juiste momenten. Zowel in de hoogte als in de laagte beheerste zij de partij volledig. Zij was dan ook de ster van de voorstelling.

Aan haar zijde stond de mezzosopraan Ambra Vespasiani als Adalgisa. Zij is regelmatig te gast bij Lyrica. Het waren vooral haar lage tonen die we ten zeerste apprecieerden. Het duet van beide dames was zeker een hoogtepunt op dit concert.

De aangekondigde Michael Spadaccini voor de rol van Pollione werd, wegens extra voorstellingen in Saarbrücken, vervangen door de tenor Giovanni Ribichesu. Hij heeft de juiste stem voor deze rol en maakte onmiddellijk een goede indruk. Naar het einde toe leek hij wel vermoeid, maar waarschijnlijk is de oorzaak te zoeken bij het zeer luid spelende orkest.

Giovanni Ribichesu.De bas Ryu Jisang bezit een formidabele stem waarbij het jammer is dat zijn rol als Oroveso zo klein is. De twee andere kleine rollen werden respectievelijk vervuld door de sopraan Mathilde Candelier als Clotilde en de zeer mooie lichte tenor Joao Terleira als Flavio.

De koorgedeeltes werden gezongen door het European Inter.voiceS Choir, voorbereid door Ludwig Van Gijsegem en het Gemengd koor MUDA uit Evergem, voorbereid door Marleen Schampaert. Zij waren zeer talrijk maar klonken helaas nogal zwak en soms muzikaal slordig.

Het Brussels Symphony Orchestra speelde op sommige momenten veel te luid voor de solisten maar liet meestal wel zuivere klanken horen. Geert Soenen dirigeerde, zoals steeds, zeer duidelijk en stijlvol. Hij begeleidde ook zeer volgzaam, maar had op sommige momenten het orkest wat meer moeten dempen. Hoewel we wel begrijpen dat hij zich volledig liet meeslepen door de majestueuze muziek van dit werk.

Helaas voor de inrichters was de zaal niet geheel gevuld maar het publiek reageerde zeer enthousiast.

Dit seizoen volgt nog een “Zarzuelaconcert” op zondag 6 april 2014 in de Lullyzaal van de Vlaamse Opera te Gent met Isabel Garcia, sopraan en Javier Palacios, tenor.

H.V. (Gepubliceerd op 26/3/2014)

Foto's van boven naar onder:

1) Gabriëlla Morigi.
2) Giovanni Ribichesu.

TERUG NAAR KEUZELIJST BELGIË

ZARZUELACONCERT

LyricaZarzuelaconcert door Lyrica Gent in de Lullyzaal van de Vlaamse Opera op zondag 6 april 2014.

Bij het seizoeneinde berichten we nog even over dit slotconcert. De sopraan Isabel Garcia en de tenor Javier Palacios brachten samen met de pianist Pablo Garcia-Berlanga een keuze uit het Spaanse Zarzuela repertorium.

Javier PalaciosDeze tenor hoorden we reeds vroeger bij Lyrica en kennen we eveneens van een concert in deSingel te Antwerpen, dat uitgezonden werd door Klara. Hij bezit een krachtige stem met goede hoogte en kan toch ook mooie piano’s laten horen. In het eerste deel hoorden we werken van José Serano, Reveriano Soutullo y Juan Vert, Agostin Lara en in het tweede deel van Juan Quintero Munoz-Morucha en Sorozabal.

De sopraan Isabel Garcia bezit eveneens een krachtige stem met bovendien ook mooie piano’s. Ook kan ze mooie heldere topnoten bereiken. Anderzijds: in het lied “Cancion del ruisenor” zong ze zeer fijne staccato’s. Zij vertolkte werken van Francisco Asenjo Barbieri, Emilio Arrieta, Amadeo Vives en Geronimo Juminez.

Samen zongen ze nog werk van Manuel Fernandez Caballero en Manuel Penello Moreno.

Als het publiek in het programmaboekje leest dat er een fragment gezongen wordt uit “El barbero de Sevilla” denken ze wellicht aan Rossini, maar het betreft hier wel de versie van de zarzuela componist Geronimo Gimenez. Hieruit putte de sopraan een vinnige coloratuuraria wat volgens ons haar hoogtepunt was. Het publiek gaf haar hiervoor dan ook een verdiende ovatie.

Voor de tenor werd het bekende “No puede ser “ het hoogtepunt. Hij zong zeer emotioneel en gevoelvol en schitterde afwisselend met piano’s en forte’s.

Aan het slot, na een langdurig applaus, zongen ze nog het duet “El gato montes” van M.P. Moreno.

De pianist Pablo Garcia-Berlanga begeleidde uitstekend en speelde ter afwisseling twee solo’s van Manuel De Falla. Hij was zeer volgzaam in zijn begeleidingen, hoewel we de indruk hebben dat de zeer vlugge passages niet altijd probleemloos verliepen.

Het uitbundig en langdurig slotapplaus was zeker ten volle verdiend.

H.D. (Gepubliceerd op 19/6/2014)

Foto: Javier Palacios.

TERUG NAAR KEUZELIJST BELGIË