OPERA GAZET

RECENSIES

OPERAVOORSTELLINGEN IN ST. MARGARETHEN

Opernfestspiele St. Margarethen

“LA BOHEME”

Opera in vier bedrijven van Giacomo Puccini (muziek) en Luigi Illica & Giuseppe Giacoso (libretto) naar de roman “La vie de bohème” van Henri Murger. Wereldpremière op 1 februari 1896 in het Teatro Regio te Turijn. Première van deze productie door de Opernfestspiele te St. Margarethen op 10 juli 2013. Bijgewoonde voorstelling op 27 juli 2013.

 La Boheme – Toneelbeeld van de 2e akte: Café Momus. (Foto: Franz Baldauf)Dit festival is beroemd voor zijn groot podium en de steeds handige decors. Voor deze voorstelling van “La Boheme” waren de decorstukken zeer beweeglijk en gaven duidelijk de sfeer weer van het moment. De man achter dit alles is Manfred Waba. Het basisdecor schoof open op de eerste tonen van de inzet en veranderde zo in de zolderkamer van de 1ste akte. Deze zolderkamer was het bovenste gedeelte van twee niveaus. En zo ging het telkens weer met de volgende aktes. Formidabel en functioneel!

De regie van Robert Dornheim was traditioneel en zeer hartstochtelijk. Het massale koor zorgde voor de sfeer in de 2de scène, aangevuld door een grote fanfare, die via het publiek doormarcheerde naar het podium. Tijdens de intieme scènes werden er telkens kleine interventies op straat getoond, die door de koorleden en figuratie werden ingevuld. Het decor van Momus was onbeschrijfbaar prachtig met diverse verdiepingen, waar overal geacteerd werd. De opkomst van Musetta in een vuurrood kleed gebeurde eveneens boven, zodat zij via de trap langzaam naar beneden kwam en zo haar entreearia zeer effectvol zong. Een goede vondst van de regisseur, was de herhaling van de finale van deze 2de akte met een spectaculair vuurwerk.

 La Boheme - Marianne Fiset als Mimi en Merunas Vitulskis als Rodolfo. (Foto: Franz Baldauf)De scène aan de herberg was in vergelijking heel sober, maar toch nog spectaculair, daar het werkvolk van heel hoog in de groeve langs een hele lange trap naar beneden kwam. Verder was het afscheid tussen de geliefden dan weer zeer innig. Voor de laatste akte werd weer de zolderkamer te voorschijn getoverd. De dood van Mimi werd heel sober en intiem gespeeld. Het was een zeer goede vondst dat enkele intieme scènes geprojecteerd werden op de achterwand van het decor, zodat het publiek in deze reuzengrote arena, hiervan elke beweging kon volgen.

Mimi werd gezongen door Evelin Novak en Musetta door Shoushik Barsoumian. Ze waren uitstekend, zowel vocaal als scenisch. Jammer dat de ietwat mollige figuur van Mimi het ongelovig maakte dat zij sterft aan tbc. Ramë Lahaj vertolkte de rol van Rodolfo. Dit is een schitterende tenor met een knappe figuur, die tevens een gevoelige prestatie leverde. Ook alle hoge noten waren prima in orde. Helaas met één uitzondering: aan het slot van het liefdesduet zong hij samen met Mimi de hoge C en deze was niet van de beste kwaliteit. Jammer, want deze noot staat niet in de partituur en mag dus gerust vergeten worden.

De bariton Ionut Pascu was als Marcello een goed zingende en acterende tegenpool voor de tenor. Schaunard door Gabriele Nani, en Colline door Günes Gürle waren even volwaardige tegenspelers met vooral Colline in zijn mooie basaria.
Benoit, de huisbaas van de artiesten, door Andrea Martin was grappig en de minnaar Alcindoro die met Musetta opkomt, werd duidelijk door de artiestenploeg in het ootje genomen. De andere kleinere rollen werden zeer verdienstelijk ingevuld.

Het Festspielorchester der Opernfestspiele St. Margarethen heeft een zeer mooie kleur en werd kundig geleid door Alfred Eschwé, die met deze voorstelling afscheid nam van dit festival en zijn dirigeerstok doorgaf aan zijn opvolger. Daar het orkest niet voor het podium zat, maar ergens aan de zijkant in een overdekte ruimte, was het samenspel met de zangers niet altijd correct.

La Boheme - Siphiwe McKenzie als Musetta. (Foto: Steve Haider)Al bij al een mooie voorstelling van dit zo populaire werk. Daar voor alle grote rollen een driedubbele bezetting voorzien was, ziet u op de bijgevoegde foto’s niet de solisten die wij hebben gezien en gehoord, maar uiteraard blijven de sfeerbeelden toch hetzelfde.

Voor 2014 staat “Aida” van Giuseppe Verdi aangekondigd van 9 juli tot 17 augustus.

H.V. (Gepubliceerd op 18/8/2014)

Foto's van boven naar onder:

1) Toneelbeeld van de 2e akte: Café Momus.
2) Marianne Fiset als Mimi en Merunas Vitulskis als Rodolfo.
3) Siphiwe McKenzie als Musetta.

Copyright foto's © Franz Baldauf & Steve Haider.

TERUG NAAR KEUZELIJST OOSTENRIJK