OPERA GAZET

RECENSIES

OPERAVOORSTELLINGEN IN LANGENLOIS

Schlossfestspiele Langenlois

“WIENER BLUT”

Operette van Johann Strauss jr. (muziek) en Victor Léon & Leo Stein (libretto) Wereldpremière op 26 oktober 1899 in het Carltheater te Wenen. Première van deze productie door de Schlossfestspiele Langenlois op 25 juli 2013. Bijgewoonde voorstelling op 26 juli 2013.

Wiener Blut - Olivia Maria Morandini als de danseres Cagliari en Oliver Ringelhahn als graf Zedlau. (Foto: KM Westermann)Graaf Balduin is een ontrouwe echtgenoot, die samenwoont met de danseres Franziska Cagliari. Zijn vrouw komt er achter, maar vorst Ypsheim maakt een pijnlijke vergissing en aanziet Cagliari als de vrouw van de graaf en zijn vrouw Gabriele als zijn minnares. Wanneer dan de graaf er nog een derde vrouw bijneemt, namelijk de mannequin Pepi, is de verwarring kompleet. De drie vrouwen ontmoeten elkaar en besluiten zelf de touwtjes in handen te nemen en de graaf een lesje te leren. Uiteindelijk ontdekt de graaf dat hij verliefd is op zijn eigen vrouw en komt ook in deze operette alles tot een goed einde. De schuld van dit alles was toch maar het “Weense Bloed”.

Naast de nieuwe intendant Andreas Stoehr, was er dit jaar in Langenlois ook een nieuwe muzikale leider en dirigent: Vinicius Kattah Macedo. Bij aanvang was het muzikaal aan de trage kant, maar dit beterde in de loop van de avond. We hebben de indruk dat deze man nog moet groeien in de operettewereld. Het Schloss Schönbrunn Orchester Wien heeft een mooie klank en speelde zeer volgzaam onder deze nieuwe dirigent.

De regie was in handen van Philip Harnoncourt. Zoals dit tegenwoordig de mode is, moeten er steeds eigenaardige zaken gebeuren. Eventjes een voorbeeld: diverse solisten liepen verschillende keren door een waterbassin, het waarom werd ons nooit duidelijk. De vier flitsende zuilen, die telkens van kleur en tekst veranderden, waren geen gelukkige vondst. Voor ons werkten ze storend bij de acties van de solisten en ze waren absoluut niet Weens! Een groep carnavalfiguren moest de optocht van de gravinnen uitbeelden. Ze werden ook gebruikt op andere plaatsen in de operette, waarvan de reden ons niet altijd duidelijk was. De choreografie was in handen van Elena Luptak. De kostuums van Linda Redlin waren zeer mooi.

 Wiener Blut - Melanie Wurzer als Pepi en Harald Baumgartner als Josef. (Foto: KM Westermann)Voor ons stond de tenor Oliver Ringelhahn als Graf Zedlau aan de top van de bezetting. Hij zong zeer vlot met heldere stem en ook zijn topnoten waren zeer goed. Hij heeft daarbij de ideale figuur en acteert zeer overtuigend. Harald Baumgartner, de tweede tenor, zong minder schitterend, maar acteerde dan weer zeer vlot als de dienaar Josef. De gravin van Jennifer Davison was een mooie figuur die opgewassen was tegen haar grote rol. Dit was eveneens het geval voor de danseres Cagliari, gezongen en gespeeld door Olivia Maria Morandini. Melanie Wurzer als Pepi, de “probiermamsel”, had wel veel jonger mogen zijn (volgens het libretto is dit een meisje van 16 jaar). De minister door Ernst-Dieter Suttheimer en Kagler door Werner Wultsch brachten zeer komische buffofiguren. Klaus Wiesinger als graaf Bitowski sloot het solistengeheel verdienstelijk af.

Het was al bij al een mooie voorstelling met zeer veel goede momenten en veel humor. Het lange slotapplaus van de totaal gevulde tribune was zeker verdiend.

Volgend seizoen staat “Pariser Leben” van Jacques Offenbach (bij ons beter gekend als “La Vie Parisienne”) aangekondigd.

H.V. (Gepubliceerd op 17/8/2013)

Foto's van boven naar onder:

1) Olivia Maria Morandini als de danseres Cagliari en Oliver Ringelhahn als graf Zedlau.
2) Melanie Wurzer als Pepi en Harald Baumgartner als Josef.

Copyright foto's © KM Westermann.

TERUG NAAR KEUZELIJST OOSTENRIJK