OPERA GAZET

RECENSIES

OPERAVOORSTELLINGEN IN BADEN

“DER OPERNBALL”

Operette in drie bedrijven van Richard Heuberger (muziek) en Vicor Léon & Heinrich von Waldberg (libretto). Wereldpremière op 5 januari 1898 in het Theater an der Wien te Wenen. Première van deze productie door de Bühne Baden in de Sommerarena te Baden op 12 juli 2013. Bijgewoonde voorstelling op 1 augustus 2013.

Der Opernball - Julia Koci als Hortense en Matiaz Stopinzek als Georg (Foto: www.christian-husar.com)Voor een propvolle zaal gaf dirigent Oliver Ostermann het startschot voor "Der Opernball", deze minder bekende maar toch zeer mooie operette. Onder zijn leiding speelde het orkest zeer vinnig en gevoelig waar het nodig was. Met dit laatste bedoelen we vooral “Komm mit mir ins Chambre séparée”. Dit is “de” schlager in dit werk, die enkele malen voorkomt. Het origineel werd muzikaal aangepast door Rudolf Bibl en Robert Herzl.

De regie van Volker Wahl en Michaela Ronzoni, die eveneens instonden voor de tekstbewerking voor deze productie, was zeer levendig, duidelijk en vinnig. Ook de humor bleef heel het stuk domineren naast de mooie zangpartijen. Het ballet, in een choreografie van Michael Kropf, zette zijn beste beentje voor met ongelooflijke, bijna acrobatische danspassen.

Bij de solisten was het moeilijk een keuze te maken, want zij waren allen op een hoog niveau in hun diverse rollen. De drie voornaamste vrouwenrollen werden gespeeld door Julia Koci (Hortense), Frauke Schäfer (Margret) en Barbara Payha (Elise). Een openbaring was Elvira Soukop in de rol van de cadet Heini (een Hosenrol). Samen met Barbara Payha zong zij ook het bekendste nummer uit deze operette, n.l. “Komm mit mir ins chambre séparée”. Ook Edith Leyrer als Palmyra kreeg goede reacties van het publiek. Gabriele Kridl wist de figuur van Dodo letterlijk in de verf te zetten, hoewel ze voor ons moeilijk verstaanbaar was met haar plaatselijk dialect.

Der Opernball - Elvira Soukop als de cadet Heini en Barbara Payha als Elise. (Foto: www.christian-husar.com)Aan mannelijke zijde spande de schitterende tenor Matjaz Stopinsek (Georg) de kroon, met naast hem Thomas Sigwald (Paul), een goede bekende lichte tenor. Beide zongen en acteerden uitstekend. Eveneens een goede acteur was Heinz Zuber als Theophil. Verder genoten we nog van de leuke garçon Cisnik door Josef Forstner, Robert Sadil als Eugen en Artur Ortens in drie verschillende rollen.

Het koor werd voorbereid door Michael Zehetner en was zowel vocaal als scenisch zeer betrokken in het geheel.

De operette werd gespeeld in een handig en groots decor van Stefanie Stuhldreier.

Aan het slot was er een uitbundig en langdurig verdiend applaus voor de zoveelste prachtige productie van de Sommerarena.

H.V. (Gepubliceerd op 20/8/2013)

Foto's van boven naar onder:

1) Julia Koci als Hortense en Matiaz Stopinzek als Georg.
2) Elvira Soukop als de cadet Heini en Barbara Payha als Elise.

Copyright foto's © www.christian-husar.com.

TERUG NAAR KEUZELIJST OOSTENRIJK

“DIE SCHÖNE HELENA”

La belle Hélène”: operette in drie bedrijven van Jacques Offenbach (muziek) en Henri Meilhac & Ludovic Halévy (libretto). Duitse vertaling van Ernst Dom, herwerkt door Franz Josef Breznik en Robert Herzl voor deze productie door de Bühne Baden in de Sommerarena te Baden. Wereldpremière op 17 december 1864 in het Théâtre des Variétés te Parijs. Première van deze productie op 21 juni 2013. Bijgewoonde voorstelling op 2 augustus 2013.

Die schöne Helena - Elisabeth Flechl als Helena en Sebastian Reinthaller als Paris. (Foto: www.christian-husar.com)In deze operette wordt duidelijk de draak gestoken met alle oude Griekse mythologische figuren, die elk in hun karakter uitstekend werden uitgebeeld. Een grote ondersteuning hierbij was het prachtige decor van Pantelis Dessyllas. De regie was zeer fijn uitgewerkt en te danken aan Robert Herzl. De vele dansen werden zoals we dat hier gewoon zijn, uitgevoerd in de juiste stijl dankzij de zeer geïnspireerde choreografie van Raquel López Ogando.

Het orkest, onder leiding van Franz Josef Breznik, kon uitstekend de vele originele kleurschakeringen laten horen naar gelang de situatie op de scène. Het koor dat heel veel op het podium stond of acteerde, moest praktisch de hele tijd een masker dragen. De bedoeling was duidelijk, maar moest dit de hele tijd?
Nog een kleine beschouwing: de Duitse vertaling klinkt toch zwaarder in onze oren dan het originele Frans!

Op Felicity Lott na, hebben we meestal een mezzosopraan als Hélène gehoord. Maar Elisabeth Flechl deed het als sopraan toch ook uitstekend!
De tenor Sebastian Reinthaller, de toekomstige intendant en publiekslieveling, kon zich zeer artistiek en handig door de aartsmoeilijke zangpartij van Paris worstelen. De derde hoofdrol, Menelaos, was in ideale handen bij René Rumpold.
Alle andere rollen waren ook uitstekend bezet. Wij vermelden Daniel Ohlenschläger (Agamemnon), Thomas Markus (Achilles), Beppo Binder (Ajax 1), Walter Schwab (Ajax 2), Andreas Jankowitsch (Kalchas), Christina Sidak (Orestes), Kateryna Pacher (Leoena), Kerstin Grotrian (Parthoenis) en Franz Födinger (Philokomos). Het trio van Menelaos, Agamemnon en Kalchas werd geheel en succesvol in de stijl gehouden van de gekende Zorbadans.

 Die schöne Helena - Elisabeth Flechl als Helena, René Rumpold als Menelaos, Christina Sidak als Orestes en Kateryna Pacher als Leoena met ensemble op de achtergrond. (Foto: www.christian-husar.com)Een zeer aangename voorstelling met fijne zangnummers en veel humor, waarvan de volle zaal duidelijk genoten heeft.

H.V. (Gepubliceerd op 20/8/2013)

Foto's van boven naar onder:

1) Elisabeth Flechl als Helena en Sebastian Reinthaller als Paris.
2) Elisabeth Flechl als Helena, René Rumpold als Menelaos, Christina Sidak als Orestes en Kateryna Pacher als Leoena met ensemble op de achtergrond.

Copyright foto's © www.christian-husar.com.

TERUG NAAR KEUZELIJST OOSTENRIJK