OPERA GAZET

RECENSIES

OPERAVOORSTELLINGEN IN BAD HALL

“DIE FLEDERMAUS”

30 Jahre Operettenfestpiele Bad Hall unter der Intendanz von Prof. Wilhelm Schupp

Theater Bad Hall"Die Fledermaus": operette in drie bedrijven van Johann Strauss jr. (muziek) en Carl Haffner & Richard Genée (libretto) naar het toneelstuk “Le réveillon” van Henri Meilhac en Ludovic Halévy. Wereldpremière op 5 april 1874 in het Theater an der Wien te Wenen. Première van deze productie in een nieuwe bewerking door Prof. Wilhelm Schupp door de Operettenfestpiele Bad Hall op 14 juni 2013. Bijgewoonde voorstelling op 3 augustus 2013.

Die Fledermaus - Petra Halper-König als Adèle, Wilhelm Schupp als Frank en Elena Schreiber als Rosalinde. (Foto: Hans Peter Holnsteiner)In de heringerichte zaal werden ons plaatsen toegewezen op de voorlaatste rij, gans bovenaan. Ietwat teleurstellend, maar eerlijk gezegd zagen en hoorden we alles en moesten we niets missen.

Na een lichtelijk ingekorte ouverture, waarin het publiek jammer genoeg toch niet erg geïnteresseerd scheen, begon het echte spektakel met een zeer goede tenorserenade door Walter Pauritsch als Alfred. Daarna maakten alle personages achtereenvolgens hun opwachting: de pittige Adèle door Petra Halper-König, de statige Rosalinde door Elena Schreiber met een ietwat scherpe klank, maar verder zeer goed, Michael Kurz als Gabriel von Eisenstein met een zeer goede tenorstem en veel komisch talent, Peter Horak als de stotterende advocaat Dr. Blind en daarna de schitterende bariton Thomas Weinhappel als Dr. Falke. Wilhelm Schupp verscheen als gevangenisdirecteur Frank, om Eisenstein naar de gevangenis te begeleiden maar vergiste zich door Alfred mee te nemen.

Na de eerste acte volgde als tussenspel het bij aanvang gecoupeerde deel uit de ouverture. Toen kwam het klassieke babbeltje van de intendant met een kort overzicht van het verleden, heden en toekomst van de operette, vooral in Bad Hall. Hij vermeldde ook dat volgend jaar “Eine Nacht in Venedig” op het programma staat.

 Die Fledermaus - Vera Te Best als Ida en Thomas Weinhappel als Dr. Falke. (Foto: Hans Peter Holnsteiner)Prinz Orlofsky was de schitterende bariton Ivaylo Guberov, een goede zanger, acteur en geloofwaardig als personage. Een hoogtepunt was uiteraard “Mein Herr Marquis” door Petra Halper-König. Verder danste het ballet o.m. een zeer vinnige Polka van Strauss in de choreografie van Suzanne Papez. Hierna genoten we van Elena Schreiber die, vermomd als Hongaarse Gravin, “Klänge der Heimat” zong. Het Uhrenduet van Elena Schreiber met Michael Kurz als de zogezegde Marquis Renard werd leuk vertolkt. Het “Brüderlein und Schwesterlein” ensemble werd zeer kordaat aangevoerd door Thomas Weinhappel.

In de derde acte genoten we van de humor, vooral van Rudolf Pfister als een uiterst komische Frosch.
Aanvullende rollen waren Verena Te Best (Ida), Vera Löve (Gräfin Monet), Helga Autheried (Baronin Carikoni), Friz Mayer (Ivan) , Franz Seinader (Nikita) en Florian Poller (Politieagent).

Gerhard Lagrange dirigeerde zeer stijlvol en hield de Weense traditie in ere: veel schwung en, indien nodig, zeer volgzaam. Vóór de derde acte kreeg hij een verdiende ovatie.

De regie was zoals gewoonlijk in handen van de intendant. Er waren geen onnodige “zogezegde” nieuwe vondsten, maar praktisch alle originele grappen, zeer goed gebracht, zodat het geheel zeer fris overkwam. Het balletcorps danste zeer sierlijk in de choreografie van Susanne Papez.

Die Fledermaus - Ensemble. (Foto: Hans Peter Holnsteiner)In het geheel dus: een goed orkest, een goede regie, een goed ballet en bijna allemaal goede tot zeer goede zangers.

Herzlichen Glückwunsch Herr Schupp: Noch viele Jahren!

H.V. (Gepubliceerd op 22/8/2013)

Foto's van boven naar onder:

1) Petra Halper-König als Adèle, Wilhelm Schupp als Frank en Elena Schreiber als Rosalinde.
2) Vera Te Best als Ida en Thomas Weinhappel als Dr. Falke.
3) Ensemble.

Copyright foto's © Hans Peter Holnsteiner.

TERUG NAAR KEUZELIJST OOSTENRIJK