OPERA GAZET

RECENSIES

OPERAVOORSTELLINGEN IN DUISBURG

“DIE CSARDASFÜRSTIN”

Deutsche Oper am RheinOperette in drie bedrijven van Emmerich Kalman op een libretto van Leo Stein en B. Jenbach. De creatie vond plaats in het Johann Strausstheater te Wenen op 17 november 1915. We woonden op 31 maart 2013 in Duisburg een voorstelling bij door de Deutsche Opera am Rhein.

Die Csardasfürstin - Alma Sadé als Stasi en Florian Simson als Boni (Foto: Hans Jörg Michel)Ook bij onze Duitse buren slaat de economische crisis hard toe en wordt ook het operaleven langzaam maar zeker aangetast. Zo werd onlangs opnieuw hardop de vraag gesteld of de “Deutsche Opera am Rhein” met Düsseldorf en Duisburg, die op een boogscheut van elkaar verwijderd liggen, überhaupt wel twee operahuizen nodig heeft. Door een financiële tussenkomst van de stad Düsseldorf werd de mogelijke sluiting van één van de theaters uiteindelijk vermeden. Wel wordt het aantal voorstellingen in Duisburg, dat nu al duidelijk lager ligt dan in het moederhuis, verder verminderd.

In België kunnen we alleen maar dromen van een operahuis naar de stijl van de Deutsche Opera am Rhein. Niet alleen het aantal producties en voorstellingen is in vergelijking met onze gezelschappen indrukwekkend, er is ook plaats voor een repertoire dat hier wel van de aardbodem verdwenen lijkt: de operette. Nochtans bewijst de uitvoering van “Die Csardasfürstin”, die we bijwoonden, dat er voor dit genre wel degelijk een enthousiast publiek bestaat.

Emmerich Kalman is van Joods-Hongaarse origine die zijn ambitie om concertpianist te worden om gezondsheidsredenen niet kon waarmaken. Daardoor werd hij bijna uit noodzaak componist, een stiel die hij leerde samen met onder andere Bela Bartok en Zoltan Kodaly die beiden echter een andere weg insloegen. Kalman zelf, die al faam genoot als componist van cabaretsongs, kwam bijna automatisch bij de operette uit. Wanneer zijn eerste werken dan ook nog een overdonderend succes bleken, was zijn naam gemaakt. Hij wist in zijn muziek tot een uitstekende symbiose te komen van de Weense wals en de Hongaarse csardas. Samen met Franz Lehar wordt Kalman gezien als de belangrijkste componist uit de “zilveren era” van de Weense operette.

Die Csardasfürstin - Nataliya Kovalova als Sylva en Corby Welch als Edwin (Foto: Hans Jörg Michel)Joan Anton Rechi stelde bij zijn enscenering van "Die Csardasfürstin" het verloop van het verhaal in vraag: een huwelijk van een vorstenzoon met een chansonnière is volgens hem alleen mogelijk in een droom. De meeste meisjes uit de variétéwereld waren na enkele jaren opgebrand en werden vervangen. Meestal kwamen zij terecht als huishoudster. En zo is het ook Sylva Varescu vergaan: bij het voorspel zien we haar als poetsvrouw, de operette is haar droom. Uiteraard past in dit concept geen happy end maar een terugkeer naar de realiteit. Uiteindelijk gaat het, behalve dit gegeven, om een eerder traditionele enscenering in een eenheidsdecor bestaande uit trappen.

De bezetting voor de voorstelling die we bijwoonden bestond volledig uit solisten van het eigen ensemble van de Deutsche Opera am Rhein. Romana Noack was een elegante Sylva Varescu met vocaal wel een paar harde kantjes. Bruce Rankin voelde zich als een vis in het water in de rol van Edwin, net als Cornel Frey die zich kon uitleven als Boni. De andere rollen werden eveneens goed bezet.

De Duisburger Philharmoniker stond onder de leiding van Wolfram Koloseus die zijn troepen met het nodige vuur aanvoerde.

De voorstellingen in Duisburg, op korte afstand van de Belgische grens, zijn een uitstekende gelegenheid om deze schitterende operette te zien. We kunnen een bezoek aanbevelen! Dat kan nog op 19, 26 april, 10 en 17 mei 2013.

H.D. (Gepubliceerd op 1 april 2013)

Foto's van boven naar onder:

1) Alma Sadé als Stasi en Florian Simson als Boni.
2) Nataliya Kovalova als Sylva en Corby Welch als Edwin.

Copyright foto's © Hans Jörg Michel

TERUG NAAR KEUZELIJST DUITSLAND