OPERA GAZET

RECENSIES

OPERAVOORSTELLINGEN IN DORTMUND

“ANNA NICOLE”

Theater DortmundOpera van Mark-Anthony Turnage op een libretto van Richard Thomas. Gecreëerd in het Royal Opera House Covent Garden te London op 17 februari 2011. Bijgewoonde Duitse première in het Theater Dortmund op 27 april 2013.

John Zuckerman als Doctor Yes, Emily Newton als Anna Nicole en dames van het koor op de achtergrond (Foto: Thomas M. Jauk)Een opera over het Playboy-model Anna Nicole Smith is geen alledaags gebeuren, zeker niet als die opera geschreven werd in opdracht van het prestigieuze Royal Opera House Covent Garden in Londen.

De opera van Mark-Anthony Turnage kreeg bij zijn creatie verbluffend veel media-aandacht, waarbij gezondigd werd tegen de morele boodschap die de opera zelf aanklaagt: de sensatiezucht van de pers. De inhoud is in grote lijnen gebaseerd op het leven van Anna Nicole en beschrijft ondermeer haar jeugd in een “gat” in Texas (Mexia, maar enkel de inwoners kunnen dat juist uitspreken), het besluit om haar borsten te laten vergroten, haar huwelijk met een 62-jaar oudere miljardair, een tv-interview met Larry King en het tragische overlijden van haar zoon Daniel, een paar maanden voor haar eigen dood, beiden door een fataal mengsel van medicijnen.

Ondanks het gebruik van jazz, citaten en nabootsingen uit allerlei populaire en eigentijdse stijlen, is de muziek van Turnage niet erg toegankelijk, zeker niet in het begin van de opera.

Eva-Maria Westbroek, niet meteen een pin-up model, werd bij de creatie in Londen nogal gelauwerd, niet enkel voor haar vocale prestatie, maar ook voor haar scenische uitbeelding. Wij vonden dat wat “overdone”. Vocaal zat het allemaal wel goed, behalve haar “Texas accent” met een Hollandse tongval, maar ook scenisch konden wij ons maar moeilijk verzoenen met haar wat zware verschijning, die wij ons moeilijk kunnen voorstellen op een centerfold van Playboy.

Emily Newton als Anna Nicole (Foto: Thomas M. Jauk)Emily Newton deed het in Dortmund op dat punt veel beter. Zij is een rasechte Amerikaanse, van Lake Jackson, Texas, en op de homepage van haar site pronkt een quote van de Houston Press: “Emily Newton, a real beauty, is an absolute revelation, a true Verdian soprano with effortless power, control and radiant tone”.
Dat maakte ons uiteraard nieuwsgierig en wij werden niet teleurgesteld.

Over het koetswerk is de foto hiernaast meer dan duidelijk en de lyrische sopraanstem is er een uit de duizend, bijzonder helder, met een fraai timbre en een nooit geforceerde hoogte. Juist zoals de Houston Press het omschrijft en het is duidelijk dat we van deze nieuwe diva aan het operafirmament nog zullen horen.
We moeten natuurlijk afwachten wat ze verder technisch in haar marge heeft en of ze naast haar mooie stem ook gezegend is met een goede portie intelligentie en taalvaardigheid. Als dat allemaal positief is en ze durft evolueren naar het Duitse lyrische repertoire, in het bijzonder Richard Strauss, kunnen wij al dromen van haar Arabella en Ariadne.

In de opera “Anna Nicole” is de titelrol allesoverheersend, maar ook de andere solisten waren hier bijzonder goed. In de eerste plaats een fijnzinnige J. Howard Marshall, de oude snoeper die nog in het huwelijksbootje stapt met Anna Nicole, door de tenor Hannes Brock, een veteraan van de gezelschappen van Hagen en Dortmund die nu ook de titel van “Kammersänger” draagt. Opvallend bekoorlijk klonk ook de mezzospraan Katharina Peetz als de moeder van Anna Nicole, terwijl de sonore bariton Morgan Moody met veel elan gestalte gaf aan de gluiperige advocaat Howard Stern.
In feite waren er geen zwakke elementen in de bezetting en van de vele kleine rollen citeren wij nog de tenor John Zuckerman als Doctor Yes, de bariton Sangmin Lee als Daddy Hogan, Christoph Strehl als Larry King en de sopraan Tamara Weimerich als Melissa.

De enscenering van Jens-Daniel Herzog was niet erg luxueus, maar wel efficiënt, met zeer vlotte decorwisselingen. Hij liet de personages ook geloofwaardig acteren zonder ze nutteloos over de grond te laten kruipen, zoals we het al te vaak moeten ondergaan.

Het koor klonk bij momenten overweldigend, maar we veronderstellen dat de techniek wel een handje heeft geholpen. De Dortmunder Philharmoniker speelde feilloos onder de leiding van Jac van Steen. Het orkest zat niet enkel in de orkestbak, maar was ook gedeeltelijk opgesteld aan de zijkanten van het podium, waardoor het showkarakter van het gegeven beklemtoond werd.

Katharina Peetz als Virgie, Emily Newton als Anna Nicole en Morgan Moody als Howard Stern (Foto: Thomas M. Jauk)Een voltreffer die wij absoluut kunnen aanraden.

Er zijn nog voorstellingen op 2, 5, 10, 17 en 29 mei 2013.

Kort na de creatie in Londen verscheen de opera op DVD/Blu-Ray met de bezetting van de creatie. Klik hier om verschillende trailers en uittreksels te zien.

G.M (Gepubliceerd op 29 april 2013)

Foto's van boven naar onder:

1) John Zuckerman als Doctor Yes, Emily Newton als Anna Nicole en dames van het koor op de achtergrond (Foto: Thomas M. Jauk)
2) Emily Newton als Anna Nicole (Foto: Thomas M. Jauk)
3) Katharina Peetz als Virgie, Emily Newton als Anna Nicole en Morgan Moody als Howard Stern (Foto: Thomas M. Jauk)

Copyright foto's © Thomas M. Jauk.

TERUG NAAR KEUZELIJST DUITSLAND