OPERA GAZET

RECENSIES

OPERAVOORSTELLINGEN IN AACHEN

“ORPHEUS 2”

Theater AachenLa descente d’Orphée aux Enfers”. Kameropera van Marc-Antoine Charpentier, gecomponeerd in 1686.
“Sweetieorpheus_27”. Muziektheater van Ole Hübner, gecreëerd in het Theater Aachen op 5 juli 2013.
Bijgewoonde voorstelling op 7 juli 2013.

Orpheus2 - Het volledige ensemble met in het midden Orpheus.(Foto: Marie-Louise Manthei)“La descente d'Orphée aux Enfers" werd waarschijnlijk gecomponeerd voor een van de muzikale avonden van de toen regerende en/of parasiterende Franse aristocraten. Een juiste datum en de juiste locatie zijn niet bekend. Het is een dramatisch werk, maar zoals veel van de muzikale composities uit de 17e eeuw, is het moeilijk onder één noemer te brengen. Het is geen pastorale, ook geen cantate of een opera, zodat het maar een kameropera genoemd wordt.
Wij vonden het een bijzonder eigenaardige keuze voor een klein Duits theater zoals dat van Aachen. Barokwerken worden de laatste decennia vooral uitgevoerd door gespecialiseerde ensembles en wij waren dan ook benieuwd wat het gezelschap van het Theater Aachen ons zou voorschotelen.

Ondanks het feit dat er maar vier opvoeringen voorzien zijn, vermeldde het programma een dubbele bezetting voor de hoofdpersonages. De juiste solisten voor de avond zouden in de foyer of de wandelgangen aangekondigd zijn, maar daar vonden wij geen spoor van. De juiste bezetting van de avond was volgens het programmaboekje ook terug te vinden op de site van het Theater Aachen, zodat wij ons verder geen zorgen maakten. Maar toen wij de dag na de voorstelling de site raadpleegden, waren alle aanduidingen voor de voorbije avond al gewist! Aangezien wij de tweede voorstelling bijwoonden, veronderstellen wij logischerwijze dat wij de tweede bezetting hoorden en het zijn dan ook die namen die wij verder aanduiden.

Orpheus2 - Links het ensemble, in het midden Euridice en rechts Orpheus.(Foto: Marie-Louise Manthei)Wij waren aangenaam verrast door de tenor Robert Reichinek in de omvangrijke partij van Orphée. Hij heeft een lichte, goed geleide stem met een aangenaam timbre dat slechts in de hoogste regionen een weinig verkleurt. Hij werd kundig van repliek gediend door de lyrische sopraan Elisabeth Menke. De bas Eui Hyun Park gaf de juiste donkere kleur aan de rol van Pluton.
De overige kleine rollen, die meer als een ondersteunend koor kunnen beschouwd worden, klonken degelijk en betrouwbaar.

Zonder pauze of onderbreking deed de muziek een sprong van meer dan 300 jaar naar het nieuwe opus van Ole Hübner, die zijn zevenentwintig minuten durend gewrocht beschrijft als „Musiktheater für sieben sängerinnen, orchester mit laptop-spieler, video und audiozuspielung“.

Wij kregen niet minder dan vier “Orpheussen” en drie “Euridikes” die op een clowneske wijze wat kreten uitten op teksten die met het gegeven weinig te maken hebben. Alle rollen werden waargenomen door vrouwelijke solisten en wij stellen ons oprecht de vraag wat deze dames zelf van een dergelijke benadering vinden.
Enkel in het orkest waren van tijd tot tijd aangename muzikale flarden waar te nemen. De grootste verdienste van dit nieuwe werk is onmiskenbaar dat het minder dan een half uur duurt.

Het Orchester der Hochschule für Musik und Tanz klonk keurig onder de leiding van Raimund Laufen.

Orpheus2 - Orpheus en ensemble.(Foto: Marie-Louise Manthei) De enscenering van Tibor Torell was modern, maar niet echt schokkend. Hij creëerde bij momenten ook een aangename sfeer, zoals de foto’s hierna duidelijk maken. De mythe van Orpheus is van alle tijden en een regisseur kan er niet echt iets aan verprutsen.

Er zijn nog voorstellingen op 10 en 12 juli 2013.

G.M. (Gepubliceerd op 9/7/2013)

Foto's van boven naar onder:

1) Het volledige ensemble met in het midden Orpheus.
2) Links het ensemble, in het midden Euridice en rechts Orpheus.
3) Orpheus en ensemble.

Copyright foto's © Marie-Louise Manthei.

TERUG NAAR KEUZELIJST DUITSLAND