OPERA GAZET

RECENSIES

OPERAVOORSTELLINGEN IN SINT-TRUIDEN

“LE NOZZE DI FIGARO”

Opera AvantiOpera van Wolfgang Amadeus Mozart (muziek) en Lorenzo da Ponte (libretto) naar het toneelstuk van Beaumarchais. Wereldpremière in het Burgtheater te Wenen op 1 mei 1786. Première en bijgewoonde voorstelling van deze productie door Opera Avanti op 16 september 2012 in de Academiezaal te Sint-Truiden.

Le Nozze di Figaro - Anne Renouprez als La Contessa en Marta Beretta als Cherubino (Foto: Opera Avanti)Voor de zesde keer werkt Rotary samen met Opera Avanti om opera toegankelijker te maken voor het grote publiek, zonder afbreuk te doen aan de artistieke kwaliteit. Hiervoor werden in deze "Nozze di Figaro" bvb. de soms lange en moeilijke recitatieven vervangen door tussenkomsten in het Nederlands door Jacques Does, die ook de rol van Bartolo vertolkte en eveneens de artistieke leiding bezat.

De Japanse bariton Yoshiaki Kimura zong de rol van Figaro met een mooie, klankrijke stem en een groot acteertalent. Als zijn tegenspeelster zagen we de Portugese Rita Matos Alves in de rol van Susanna. Vocaal gezien was zij de beste bij de dames. Zij bezit een mooie heldere stem, zeer egaal tot in de hoogste noten.

In de rol van Contessa Almaviva hoorden we Anne Renouprez. Haar vertolking liet duidelijk het karakter van de gravin zien, alleen moet er nog wat gewerkt worden aan het vibrato op de hoge noten. Haar partner was Matthew Zadow in de rol van Il Conte Almaviva. Ook hij bezit een prachtige stem en door  zijn uitstraling was hij een uitstekende graaf.
Iedere keer dat wij Marta Beretta horen, heeft ze vorderingen gemaakt in haar artistieke groei. Zij zong uitstekend en speelde een goede Cherubino. De tenor Alain-Pierre Wingelinckx was een goede keuze voor de rol van Don Basilio.
In de minder belangrijke rollen zagen we Beata Morawska als Marcellina, Yuhmi Iwamoto als Barbarina en Keith Tillotson als Antonio. Zij voldeden allen in deze kleinere partijen.

Op het eerste gezicht lijken de curriculum vitae van alle medewerkers indrukwekkend, maar bij velen blijkt dat ze eigenlijk professioneel koorzangers zijn. Des te groter is de verdienste van hun prestaties.

De inhoud stond uitgebreid in het programmaboekje, maar we hadden liever de verteller iets langer aan het werk gezien, zodat de Italiaanse recitatieven hadden kunnen geschrapt worden.

Le Nozze di Figaro - Yoshiaki Kimura als Figaro (Foto: Opera Avanti)Een formidabele prestatie werd geleverd door de pianist Peter Tomek. Hij combineerde de muzikale leiding met de begeleiding op klavier, ter vervanging van een orkest. Dit is niet nieuw, want in de aanvangsjaren van diverse Kameropera’s in Antwerpen werd deze oplossing zeer dikwijls gebruikt.

De regie, belichting en kostuums waren in handen van Eric Gobin. Hij zorgde voor een vlotte en aanvaardbare enscenering en ook het groeten achteraf werd zeer streng geregisseerd. De kostuums waren eveneens zeer verzorgd. Het decor bestond hoofdzakelijk uit accessoires en enkele meubeltjes, maar vooral de zaal zelf, met gebruik van alle mogelijke in- en uitgangen en trappen.

Deze voorstelling werd ingericht ten voordele van Wiric End Polio Now, Vacci Plus. Waarschijnlijk daardoor waren er weinig of geen open doekjes, hoewel het slotapplaus wel duidelijk veel waardering voor de geleverde prestaties liet horen. Jammer genoeg waren er maar twee voorstellingen gepland, de tweede op 17 september 2012.

Het is misschien wel het overwegen waard of Opera Avanti dergelijke voorstellingen niet in Antwerpen kan brengen, eventueel in een kleine zaal. Dit als tegenhanger voor sommige prestaties van grote professionele gezelschappen.

Er is nog een voorstelling in het CC Adelberg te Lommel op 10 november 2012.

H.V. (Gepubliceerd op 19/9/2012)

Foto's van boven naar onder:

1) Anne Renouprez als La Contessa en Marta Beretta als Cherubino.
2) Yoshiaki Kimura als Figaro.

Copyright foto's © Opera Avanti.

TERUG NAAR KEUZELIJST BELGIË