OPERA GAZET

RECENSIES

OPERAVOORSTELLINGEN IN GENT

“IN CONCERT”

Lyrica GentConcert door Lyrica Gent in de Lullyzaal van de Vlaamse Opera te Gent op zondag 7 oktober 2012.

Qilian ChenDe sopraan Qilian Chen had blijkbaar even tijd nodig om warm gezongen te geraken. Ze klonk aanvankelijk een beetje vermoeid, maar in het tweede deel was dit beter. Ze zong ook de meeste fragmenten met een oog in de partituur. We appreciëren wel dat ze de moed had om vrijwel onbekende werken te zingen, zoals de aria’s uit “Lodoletta” en “Amica” van Pietro Mascagni. Deze laatste aria maakte trouwens op ons de beste indruk. Ook de reactie van het publiek hierop was zeer positief. Verder zong ze nog aria’s uit “Manon Lescaut”, “La Fanciulla des West”, “La Boheme” van Puccini en “I Vespri Siciliani” van Verdi.

De tenor Willem Van der Heyden is technisch gegroeid en zong zeer zuiver met een echte heldentenorkleur. Hij had geen partituur nodig, wat de vlotheid van zijn optreden ten goede kwam. Hij liet een zeer breed repertorium horen met aria’s uit “Tosca”, “La Fanciulla del West” van Puccini, “Die Walküre” van Wagner”, Otello” van Verdi en “Hérodiade” van Massenet.

Beide solisten zongen dan nog duetten uit “Tosca” en Otello”.

Het concert eindigde met een toegift: het Drinklied uit “La Traviata” van Verdi.

De pianist Daniel Blumenthal begeleidde zeer vakkundig en vergastte ons nog op twee werken van Giovanni Sgambati als intermezzo’s.

Bij het slot reageerde het publiek zeer uitbundig met een welverdiend applaus.

Het volgende concert is “My Fair Lady” van Frederick Loewe op 16 december 2012 om 15:00 uur in het Kunstencentrum Vooruit te Gent.

H.V. (Gepubliceerd op 18/10/2012.

Foto: Qilian Chen.

TERUG NAAR KEUZELIJST BELGIË

“MESSA DA REQUIEM” VAN GIUSEPPE VERDI

Lyrica GentMessa da Requiem van Giuseppe Verdi. Wereldpremière op 22 mei 1874 in de San Marco Kerk te Milaan o.l.v. Verdi zelf. Uitvoering door Lyrica Gent in het Muziekcentrum de Bijloke te Gent op 10 maart 2013

Dit religieuze opus op Latijnse teksten uit de Rooms Katholieke Misliturgie is een groot opgezet werk voor vier solisten, twee vierstemmige koren en groot orkest. In dit Requiem is wel respect voor de liturgie hoorbaar, hoewel het geheel duidelijk geschreven werd door een operacomponist. Om het publiek de kans te geven het geheel te kunnen volgen, werd de volledige Latijnse tekst met Nederlandse vertaling in het programmaboekje afgedrukt.

Javier PalaciosIn het solistenkwartet hoorden we de sopraan Qilian Chen. Zij treedt regelmatig op voor Lyrica, is geboren in Dalian, Noord-China, maar is al sinds 1986 verhuisd naar België. Zoals we van haar gewoon zijn, leverde zij een zeer beheerste prestatie.
Ambra Vespasiani was de mezzosopraan in het kwartet. Zij heeft de geschikte stemkleur voor deze partij, maar naar ons gevoel een beetje te emotioneel voor een Requiem.
In het “Agnus Dei” zingen beide dames een unisono duet, d.w.z. dezelfde melodie, maar in octaaf. In het a-capella gedeelte klonk de mezzopartij wel niet helemaal muzikaal zuiver.

De Spaanse tenor Javier Palacios is, zoals de dames, geen onbekende op de Lyrica Concerten. Enkele weken geleden hoorden we hem nog op de radio (Klara) vanuit deSingel met fragmenten uit opera’s van Verdi. Hij bezit een grote, rijke stem maar zong ook, met succes, enkele mooie piano’s.
De bas Choi Seung-Pil komt uit Seoel (Zuid-Korea) en verhuisde in 2004 naar Duitsland. Naar ons gevoel leverde hij de meest stijlvolle prestatie.

Deze vier stemmen voldeden, maar soms klonk het een klein beetje te "opera-achtig". In dit rijpe Verdi werk zou toch iets meer religieuze inslag mogen hoorbaar zijn.

Om de belangrijke koorgedeeltes te vertolken, werd beroep gedaan op vier koren, n.l. Het Gents Universitair Koor, voorbereid door Joris Derder, het Gemengd koor Pojedu uit Melle en het Academiekoor “August De Boeck” uit Asse, voorbereid door Johan Van der Beken en het Koor Fa-Si-nant, uit Baarle, voorbereid door Geert Soenen. Verdienstelijk was dat deze grote groep, waar nodig, ook dubbele piano kon zingen.

Ter ondersteuning van dit geheel werd beroep gedaan op het “Jeugd en Muziek Orkest Oost-Vlaanderen” (JEMOO), voorbereid door Geert Soenen.

Het geheel stond onder leiding van Geert Soenen. Op het gevaar af, in herhaling te vallen, moeten we weer verklaren dat hij een uitstekende dirigent is, die steeds de juiste kleur op het juiste moment uit zijn medewerkers kan halen.

Dit seizoen volgen nog twee concerten: n.l. op zondag 24 maart om 15.00 uur in de Minardschouwburg: Paul Claus in concert, omringd door jonge beloftevolle zangers en op zondag 2 juni om 15.30 uur in de Vlaamse Opera: “Andrea Chenier” van Umberto Giordano met in de hoofdrollen Chiara Bonzagni en Michël Fischi-Spadaccini.

H.V. (Gepubliceerd op 23 maart 2013)

Foto: Javier Palacios.

TERUG NAAR KEUZELIJST BELGIË

“PAUL CLAUS IN CONCERT”

Lyrica GentConcert ingericht door Lyrica op zondag 24 maart 2013 in de Minardschouwburg te Gent.

Paul Claus werd omringd door jonge, beloftevolle zangers, wat uiteraard een zeer goed initiatief was.

Paul ClausPaul Claus is een rijpe artiest met een prachtige baritonstem en leverde een zeer artistieke prestatie als volbloed kunstenaar. Hij stak dan ook duidelijk boven de anderen uit. We hoorden hem in de Proloog tot “Pagliacci“ van Leoncavallo, de aria “Bella sicome un angelo” uit “Don Pasquale“ van Donizetti, de aria “Pari siamo” uit “Rigoletto“ van Verdi, “Pour faire un brave Mousquetaire” uit “Les Mousquetaires au couvent“ van Louis Varney en “Stars” uit “Les Misérables” van Claude-Michel Schönberg.
Samen met Denzil Delaere en Annelies Van Hijfte kregen we ook nog verschillende fragmenten uit “Charles Quint” van Charles Miry te horen.

Uit artistiek oogpunt stond de sopraan Annelies Van Hijfte het dichtst bij Paul Claus. We hoorden haar in “Quel guarda il cavaliere” uit “Don Pasquale”, “Il Bacio” van Arditi en het aartsmoeilijke “Meine Lippen sie küssen so heiss” uit “Giuditta” van Lehar, een aria die zij probleemloos zong op een niveau dat haar gerust bij de grootste van de huidige bekende zangeressen bracht.

De tenor Denzil Delaere bezit een mooie stem, maar moet nog zekerder en vrijer leren zingen, vooral in de hoogte. Ook zijn interpretatie mag nog artistiek groeien. Zijn beste prestatie was “Mattinata” van Leoncavallo. Verder zong hij nog “Cerchero lontana terra” uit “Don Pasquale” en het “Wolgalied” uit “Der Zarewitsch” van Lehar.

De sopraan Jolien De Gendt bezit ook heel wat kwaliteiten. Dit kon zij bevestigen met “Caro nome” uit “Rigoletto” van Verdi, “Vilanelle” van Dell’acqua, wat naar ons idee misschien iets vlugger mocht, maar de hoogte en de vocalises klonken zeer goed. “Heia, in den Bergen ist mein Heimatland” uit “Die Csardasfürstin” van Kalman had wel iets meer vuur mogen hebben. Weer eens het bewijs dat operette zingen niet zo eenvoudig is.

Annelies Van HijfteEr werden ook nog verschillende duetten gezongen uit “Don Pasquale”, “Rigoletto”, “Ein Walzertraum” van Oscar Straus en “Victoria und Ihr Husar” van Paul Abraham.
Er werd afgesloten door de vier solisten met “Das war im Schöneberg” uit ‚Einst im Mai‘ van Walter Kollo.

Eén negatief puntje was het herenduet uit “Ein Walzertraum” van Oscar Straus. Dit duo klonk wat slordig en miste Weens vuur. Anderzijds: 23 nummers en slechts één tegenvaller is toch een succes!

De twee pianisten Philippe Wesemael en Guy Penson begeleidden om beurten en speelden als intermezzo het “Quatre-main” “Tout passe” van Rodolphe Berger. Het feit dat de vleugel helemaal open stond, was weinig hinderlijk voor de zangers, maar gaf niet altijd een mooie klankkleur weer. Grappig was wel dat op een moment één der pianisten blijkbaar een sopraan moest gaan verwittigen achter het podium dat het volgende nummer voor haar was.

Volgens hun respectievelijke mogelijkheden presteerden alle solisten zeer goed. Opmerkelijk was ook dat ze allemaal enkele mooie mezza-voce lieten horen, wat de interpretaties zeker ten goede kwam.

Proficiat aan Lyrica voor dit initiatief met jonge zangers!

Er volgt dit seizoen nog één concert op 2 juni 2013 om 15:30 uur in de Vlaamse Opera: “Andrea Chenier” van Umberto Giordano met in de titelrol de schitterende tenor Michaël Fischi-Spadaccini.

H.V. (Gepubliceerd op 8 april 2013)

Foto's van boven naar onder:

1) Paul Claus.
2) Annelies Van Hijfte.

TERUG NAAR KEUZELIJST BELGIË

“ANDREA CHENIER”

Lyrica GentOpera van Umberto Giordano op een libretto van Luigi Illica. Wereldpremière op 28 maart 1896 in de Scala te Milaan. Bijgewoonde concertante uitvoering door Lyrica Gent op 2 juni 2013 in de Vlaamse Opera te Gent.

Chiara BonzagniVoor aanvang van het concert kwam John Boeren van “Lyrica” aankondigen dat Florent Huchet, wegens ziekte, vervangen werd door Simon Schmidt, in de rollen van Roucher, vriend van Chénier, en Pietro Fléville, romancedichter. Dit gebeurde zonder enig probleem. Hij deed eveneens zijn beklag over het feit dat er zo weinig belangstelling was voor dit, bij ons, minder bekend werk.

Na de pauze werd er een korte toespraak gehouden door de nieuwe schepen van Cultuur van de Stad Gent, die de voorzitter van de Vrienden van de Lyrische Kunst bedankte om zijn 55 jaar belangloze inzet en een klein cadeautje aan hem overhandigde.

Met vinnige pas stormde de dirigent Geert Soenen op en bracht er onmiddellijk de sfeer in. Het was wel duidelijk dat hij de partituur grondig kende, zoals we van hem gewoon zijn. Het Apollo Symphony Orkest speelde dan ook zeer hartstochtelijk en energiek. Enkele kleine slordigheden bij de solisten ving hij praktisch onmerkbaar op.

Arturo PastorDe vrouwelijke hoofdrol in "Andrea Chenier", Maddalena de Coigny, werd gezongen door Chiara Bonzagni. Deze nog vrij jonge sopraan startte naar ons gevoel een beetje aarzelend, maar liet verder een volle mooie sopraanstem horen met uitstekende topnoten. De titelrol werd vertolkt door de tenor Mickaël Fischi-Spadaccini. Deze zanger is een regelmatige gast bij dit gezelschap en werd herhaaldelijk toegejuicht door het publiek. Helaas moeten wij een klein voorbehoud maken voor bepaalde noten die ons geforceerd overkwamen. Wij raden hem dringend aan zich goed te beraden over de rollen die hem aangeboden worden, zodat hij niet de wegen van bvb Villazon opgaat, met stemproblemen als gevolg. Dat hij dit zelf wel aanvoelt, bewees het feit dat hij op sommige plaatsen wijzigingen aan zijn zangpartij had aangebracht. We vermelden wel dat hij de beurs ontving van de Bayreuther Festspiele voor de zomer 2013. De derde hoofdrol Carlo Gerard werd uitstekend en zonder enig probleem gezongen door de bariton Arturo Pastor.

Lola di Vito zong op een zeer professionele manier de rol van De Gravin de Coigny en ook Madelon, een oude blinde vrouw. Yvette Loynaz voldeed als haar kamenier. Bij de andere kleine rollen viel ons eens te meer de jonge tenor Denzil Delaere op in de rollen van een Abbé en een spion, die met zeer heldere en goed dragende stem presteerde. Thomas Murk en Benny Barends vervolledigden de bezetting in andere kleine rollen.

Het Opera- en Belcantokoor L. Soudan werd voorbereid door Herman Streulens, maar was aan de zwakke kant, vooral bij de dames. Leden van het koor deelden “flyers” uit om nieuwe koorleden te werven. Dit zou inderdaad wel nuttig zijn.

Deze namiddag sloot af met een hartelijk applaus van het aanwezige publiek.

H.V. (Gepubliceerd op 4/6/2013)

Foto's van boven naar onder:

1) Chiara Bonzagni.
2) Arturo Pastor.

TERUG NAAR KEUZELIJST BELGIË