OPERA GAZET

RECENSIES

OPERAVOORSTELLINGEN IN WENEN

Wiener Operettensommer

“POLNISCHE HOCHZEIT”

Operette van Joseph Beer (muziek) en Alfred Grünwald & Fritz Löhner-Beda (tekst). Oostenrijkse première door “Wiener Operettensommer” in het Schlosspark Theresianum te Wenen op 19 juli 2012. Bijgewoonde voorstelling op 31 juli 2012.

Joseph BeerJoseph Beer werd geboren op 7 mei 1908 in Lemberg. Hij studeerde bij Joseph Marx aan de Universität für Musik und Darstellende Kunst Wien. De wereldpremière van de operette “Polnische Hochzeit” vond plaats in 1937 te Zürich. Er werden opvoeringen in Wenen gepland met Richard Tauber, maar als gevolg van de “Anschluss” werd het programma geschrapt. In 1938 vluchtte Beer naar Parijs en hetzelfde jaar werd de operette daar opgevoerd in een Franse versie met Jan Kiepura en Marta Eggerth. Daarna sukkelden de werken van Beer in de vergetelheid.
Een uitvoerige biografie van de componist vindt U hier.

In 2008 ontdekte Christoph Mirambeau losse fragmenten uit deze operette, die hij gebruikte voor een concert in het Théâtre du Châtelet. Daarop gaf in 2011 de uitgever Doblinger het werk uit met nieuwe uitgewerkte partituren. Ontbrekende gedeelten werden overwegend aangevuld door Robert Lillinger en enkele stukken door Charles Prince, de dirigent van de eerste Oostenrijkse wederopvoering.

De operette begint met de terugkeer van de in ongenade gevallen graaf Boleslav Zagorsky, die dadelijk op zoek gaat naar Jadja, het meisje dat hij moest achterlaten bij zijn vlucht. Ze ontmoeten elkaar in het geheim en verklaren elkaar hun liefde. Ondertussen blijkt dat Baron Mietik Oginsky, de vader van Jadja, schulden heeft bij Graf Staschedk Zagorsky, de oom van Boleslav. De oude graaf is juist voor de vijfde keer gescheiden en wil de schulden inlossen door een huwelijk met Jadja.
Polnische Hochzeit - Ensemble (Foto: Wiener Operettensommer)Een nicht van de baron, Suza, heeft haar studies economie voltooid en tracht de spilzieke oom te overtuigen om zijn levensstijl aan te passen, doch deze hoopt alles in orde te krijgen door het huwelijk van Jadja met de oude graaf. Suza probeert dit te verhinderen en helpt Boleslav en Jadja om te vluchten op de dag van de bruiloft. Dit mislukt echter en zo moet het huwelijk toch doorgaan. Suza ziet dan maar één oplossing: zij trekt het trouwkleed aan en gesluierd huwt ze zelf met de oude baron. Zij heeft al vlug alle touwtjes in handen en tiranniseert de oude man. Deze vraagt haar uiteindelijk om te scheiden en gaat met al haar voorwaarden akkoord, zodat ook de jonge Boleslav uiteindelijk het erfdeel van zijn vader terugkrijgt.

Iris Marie Kotzian zong de rol van de jonge Jadja. Haar jeugdige en pittige verschijning en mooie stem waren ideaal voor deze soubrettepartij. Patricia Nessy was de bazige Suza. Zij domineerde de hele productie door haar veelzijdigheid. Ze acteerde zeer goed, zong overtuigend in alle registers en gaf een dansend shownummer weg dat ons uitermate beviel. De actrice Michaela Mock combineerde de twee karakterrollen van Marischa en Luitenant Korosoff op meesterlijke wijze.

Baron Mietik Oginsky werd voortreffelijk gespeeld door Rainer Spechtl en Peter Josch maakte als graaf Staschek Zagorsky veel indruk, vooral met zijn leuk slotlied, waarin hij besluit dat enkel honden en wijn te vertrouwen zijn. Roman Straka vulde de bezetting aan in de rol van Casimir v. Kawietzky, wat hij zeer levendig deed. De mannelijke ster van de avond was de schitterende tenor Christian Bauer in de rol van graaf Boleslav Zagorsky. Hij bezit een mooi stemgeluid en zeer mooie rijke hoge tonen. Verdere kleinere rollen werden gespeeld door Andreja Zidaric (Stasi) en Thomas Reisinger (Stani).

Polnische Hochzeit - Patricia Nessy als Suza en balletensemble (Foto: Wiener Operettensommer)Het balletensemble zong en danste uitstekend in een choreografie van Milena Milanova-Georgieva en Valéria Müller-Király. De regie van Marion Dimali was zeer pittig en vindingrijk met veel zin voor details en humor.

Het Orchester des Wiener Operettensommers speelde zeer stijlvol, vlot en romantisch onder leiding van de zeer jonge dirigent Robert Lillinger.

Het volledig gevulde auditorium liet aan het slot duidelijk zijn tevredenheid merken met een uitvoerig applaus.

Dit was de laatste voorstelling van deze reeks opvoeringen. Hopelijk wordt van deze productie een opname gemaakt, want “Polnische Hochzeit”’ past zeker tussen de werken van de grote operettecomponisten.

H.V. (Gepubliceerd op 13/8/2012)

Foto's van boven naar onder:

1) Joseph Beer.
2) Ensemble.
3) Patricia Nessy als Suza en balletensemble.

Copyright foto's © Wiener Operettensommer.

TERUG NAAR KEUZELIJST OOSTENRIJK

Wiener Operettensommer

“DAS LAND DES LÄCHELNS”

Operette van Franz Lehár (muziek) en Ludwig Herzer & Fritz Löhner-Beda (libretto), naar Victor Léon. Wereldpremière op 10 oktober 1929 in het Metropol-Theater Berlin. Première door de Wiener Operettensommer op 3 juli 2012. Bijgewoonde voorstelling in de tuin van het Theresianum te Wenen op 2 augustus 2012.

Das Land des Lächelns - AfficheVoor zover mogelijk op deze locatie, werd met veel zorg voor details, de grot van het Theresianum eerst omgebouwd tot het huis van Lisa, later tot het paleis van Sou-Chong. Dadelijk na de ouverture begon het feest ter ere van Lisa op de tonen van “Gold und Silber”.

Op onze voorstelling van "Das Land des Lächelns" werd de rol van Lisa vertolkt door Monika Rebholz. Ze bezit een mooie sopraanstem maar naar onze smaak waren de hoogste tonen aan de dunne kant. Zij is een mooie verschijning en speelde zeer vlot en ontroerend. De tweede vrouwelijke hoofdrol, Mi, de zuster van Sou Chong, werd eveneens goed gebracht door Ljiljana Winkler.

Prins Sou Chong werd gezongen door Antonio Pérez Iranzo. Deze tenor bezit een krachtige en mooie stem, maar deze werd overdreven versterkt. Dit werd vooral duidelijk toen de klankinstallatie hem eventjes in de steek liet. De rol van Graf Gustl von Pottenstein werd gezongen door Harald Wurmsdobler. Hij heeft een aangename stemkleur en is een vlotte acteur. Gerhard Karzel werd twee rollen toebedeeld. In de eerste akte speelt hij de trotse vader van Lisa en in de tweede akte de boze Tschang. Hij kon in beide partijen overtuigen. Alfred Kaltenberger mocht in de eerste akte als gast op het feest verschijnen, als tegenspeler voor Lisa’s vader. Een opmerkelijke figuur, gecreëerd door de regisseur, was de lijfwacht van de prins, die als een schaduw regelmatig verscheen en vertolkt werd door Lukas Windberger. Tenslotte was er nog de zeer jonge Alexander Windberger, die een paleisdienaar speelde, een figuur die normaal aan een eunuch wordt toebedeeld. Hij kweet zich wel zeer goed van deze taak.

Das Land des Lächelns - Hristofor Yonov (alternerende bezetting) als Sou Chong en Monika Rebholz als Lisa (Foto: Wiener Operettensommer)Het balletensemble en koor van de Wiener Operettensommer werd in de tweede akte aangevuld door de Jiujitsu-Club Shogai Gols en de Goju Ryu Karateclub Floridsdorf, wat uiteraard een speciale sfeer schiep en een sensatie was op deze voorstelling. De choreografie was in handen van Valéria Müller-Kiraly en Milena Milanova.

Patricia Nessy voerde de regie en zong ook in een aantal voorstellingen de rol van Lisa. Als doorwinterde zangeres en actrice, kon ze heel wat beweging en romantiek combineren. Er waren ook diverse goede vondsten, zoals de lijfwacht van de Prins en de fout van Lisa bij het inschenken van de thee, terwijl ze in extase naar de prins luistert en dan veel te veel suiker in diens kopje doet, wat hij duidelijk laat zien bij het drinken. Zij kon bewerkstelligen dat het een vlotte voorstelling werd. Zij heeft duidelijk feeling voor dit vak.

Wat de muzikale leiding betreft, zitten we met een vraagteken. Volgens het programma werd de muzikale leiding en instudering verzorgd door Prof. Christian Pollack. Op onze voorstelling werd het orkest echter gedirigeerd door Charles Prince. Daar waren we minder gelukkig mee. Hij probeerde telkens overdreven snelle tempi op te dringen, wat vooral duidelijk hoorbaar was bij het wondermooie “Ich möchte wieder einmahl die Heimat sehn", gezongen door Lisa. Het afsluiten van de nummers gebeurde ook dusdanig dat het publiek aarzelde om te applaudisseren, wat jammer was voor de zangers.

Das Land des Lächelns - Ballet- en jiujitsu ensemble (Foto: Wiener Operettensommer)De laatste voorstellingen van deze operette zijn ondertussen voorbij, maar we kunnen wel aankondigen dat vanaf 3 juli 2013 de operette “Die Landstreicher” van Carl Michael Ziehrer geprogrammeerd staat. We kennen diverse fragmenten uit dit werk en zijn zeer benieuwd naar de hele operette.

H.V. (Gepubliceerd op 14/8/2012)

Foto's van boven naar onder:

1) Hristofor Yonov (alternerende bezetting) als Sou Chong en Monika Rebholz als Lisa.
2) Ballet- en jiujitsu ensemble.

Copyright foto's © Wiener Operettensommer.

TERUG NAAR KEUZELIJST OOSTENRIJK