OPERA GAZET

RECENSIES

OPERAVOORSTELLINGEN IN MÖRBISCH

Seefestspiele Mörbisch

“DIE FLEDERMAUS”

Operette van Johann Strauss op een libretto van Carl Haffner en Richard Genée, naar “Le Réveillon” van Henri Meilhac en Ludovic Halévy. Creatie te Wenen in het Theater an der Wien op 5 april 1874. Première van deze productie door de Seefestspiele Mörbisch op 12 juli 2012. Bijgewoonde voorstelling op 29 juli 2012

Die Fledermaus - Daniel Serafin als Falke en Harald Serafin als Frank (Foto: Lichtstark)Tot ongeveer een uur voor de voorstelling van deze "Fledermaus" bliksemde en donderde het en viel het water met bakken uit de lucht, maar om 20 uur klaarde de hemel op en om half negen kon de voorstelling in een droog auditorium beginnen.

Naar goede gewoonte begon de avond met de toespraak van Harald Serafin, die een welkomstgroet en tevens een afscheidswoord was. Hij bedankte de talrijk opgekomen menigte en verzekerde hen dat hij met veel plezier steeds ten dienste stond van zijn publiek.

Tijdens de bekende ouverture was er heel wat actie op het podium. Hier werd getoond wat er aan de operette vooraf ging, met Falke, die als vleermuis verkleed, werd uitgelachen door de menigte. Daarna werd het reusachtige decor omgebouwd tot de woonkamer ten huize Eisenstein. Alfred kwam op van boven in de tribunes tussen het publiek en zong zo zijn serenade voor Rosalinde. Deze rol werd gebracht door Taylan Reinhard, een tenor met een krachtige stem en soepele hoogte die hij te pas en te onpas gebruikte voor korte bekende operafragmenten. Hij was echter gekleed als een soort pelsjager uit het hoge noorden. Vervolgens kwam Adèle aan de beurt, al vocaliserend. Daniella Fally is een uitstekende coloratuursopraan, die later ook nog prachtig “Mein Herr Marquis” zong.
Daarna kwam Rosalinde, gezongen door Alexandra Reinprecht, aan de beurt, een mooie verschijning en een goede actrice, die o.a. veel succes oogstte in haar “Klänge der Heimat”. Haar man Gabriel von Eisenstein werd gezongen door Herbert Lippert, die met zijn heldere stem en vlot acteertalent de juiste man was voor deze rol. Bij zijn opkomst werd hij vergezeld door Dr. Blind, zijn advocaat, uitstekend gespeeld en gezongen door Gernot Heinrich. Daniel Serafin kwam dan als Falke Eisenstein uitnodigen voor een feest bij Prins Orlofsky. Zijn mooie baritonstem kwam in deze rol goed tot zijn recht, vooral in het “Brüderlein und Schwesterlein”. Tenslotte kwam de gevangenisdirecteur Frank op, gespeeld door Harald Serafin zelf, die volgens het libretto de verkeerde Eisenstein arresteert, n.l. Alfred.

Die Fledermaus - Alexandra Reinprecht als Rosalinde, Herbert Lippert als von Eisenstein en Daniela Fally als Adèle (Foto: Lichtstark)In de tweede akte kwam dan Katerina Hebelkova aan de beurt in de rol van Prins Orlofsky. Zij heeft een ongelooflijk mooie diepe altstem, die bijna aan een mannenstem doet denken, maar ook de hoge noten zaten goed op hun plaats. Zelden hoort men een dergelijke stem in deze rol. De kleine partij van Ida, de zuster van Adèle werd gespeeld door Daniela Lehner en als Iwan zagen we Fedir Hubachov.

In de derde akte gaat alle aandacht natuurlijk naar Frosch, de gevangenisbewaker. Deze komische figuur werd uitstekend gespeeld door Helmuth Lohner, die eveneens de regie voerde. Het was uiteraard aan hem te danken dat alle figuren een duidelijk karakter kregen. Voor zichzelf had hij uiteraard nog een stunt bedacht door de manier waarop hij van de hoge trap in de gevangenis naar beneden gleed.

Het reusachtige decor, evenals de kostuums, waren ontworpen door Amra Bergman-Buchbinder. Bernard Schneider zorgde voor de instudering van de koren, terwijl de dirigent Manfred Mayrhofer het Festival Orchester Mörbisch en het geheel dirigeerde. Wij misten echter een weinig de echte Weense stijl. Het 40 koppig ballet danste in een choreografie van Giorgio Madia en de vele figuranten werden door Karl Ernst in goede banen geleid.

Die Fledermaus - Harald Serafin als Frank en Herbert Lippert von Eisenstein (Foto: Lichtstark)Naar onze mening werd met deze “Fledermaus”, voor de grote ruimte die Mörbisch is, een verkeerde keuze gemaakt. Wij zaten op de 36ste rij en uiteraard ziet men dan niets van de gelaatsuitdrukkingen, die toch belangrijk zijn bij deze operette die het niet moet hebben van “groot spektakel” maar wel, zoals bij een boulevardstuk, van de dialogen en de communicatie tussen de personages.

Bij het verlaten van de parkings, was het een verkeerschaos. Er moesten uiteraard 6.000 bezoekers naar huis, plus dan nog eens de medewerkers, wat natuurlijk niet simpel is. Onze kritiek betekent niet dat het niet de moeite zou lonen om een voorstelling van de Seefestspiele Mörbisch bij te wonen en is slechts als een opmerking bedoeld.

Volgend seizoen staat “Der Bettelstudent” van Carl Millöcker geprogrammeerd en maakt de nieuwe intendant KS Dagmar Schellenberger haar intrede.

H.V. (Gepubliceerd op 14/8/2012)

Foto's van boven naar onder:

1) Daniel Serafin als Falke en Harald Serafin als Frank.
2) Alexandra Reinprecht als Rosalinde, Herbert Lippert als von Eisenstein en Daniela Fally als Adèle.
3) Harald Serafin als Frank en Herbert Lippert von Eisenstein.

Copyright foto's © Lichtstark.

TERUG NAAR KEUZELIJST OOSTENRIJK