OPERA GAZET

RECENSIES

OPERAVOORSTELLINGEN IN BADEN

“GRÄFIN MARIZA”

Bühne BadenOperette van Emmerich Kálmán (muziek), Julius Brammer en Alfred Grünwald (libretto). Wereldpremière op 28 februari 1929 in het Theater an der Wien te Wenen. Première door de Bühne Baden in de Sommerarena Baden op 13 juli 2012. Bijgewoonde voorstelling op 1 augustus 2012.

Gräfin Mariza - Hege Gustava Tjönn als Mariza en Heinz Zuber als Tschekko (Foto: Christian Husar)Een overbekende operette als “Gräfin Mariza” opvoeren, is geen sinecure. De Bühne Baden speelt de zomermaanden in de Sommerarena van deze stad. Deze zaal was volledig uitverkocht, wat ook een speciale sfeer geeft. Het was mooi weer en het dak van de arena stond helemaal open, zodat we een paar keer duidelijk een vliegtuig als begeleiding kregen. Toch kon dit de sfeer niet bederven.

Voor het Orchester der Bühne Baden is een operette begeleiden geen probleem. De dirigent was Laszlo Gyüker, 2de kapelmeester en koorleider. Hij dirigeerde niet probleemloos. We hadden namelijk de indruk dat hij het de zangers met zijn tempo’s soms lastig maakte.

Wat de solisten zelf betreft, werden we beter gediend. De titelrol werd schitterend vertolkt door de Noorse sopraan Hege Gustava Tjønn. Het is een mooie verschijning, heeft de juiste stem voor de rol, acteert en danst als de beste. De tweede sopraan was Kerstin Grotrian in de rol van Lisa. Zij was ook een goede keuze en bezit ongeveer dezelfde eigenschappen als voornoemde zangeres. De zigeunerin Manja, die de eerste noten zingt in deze operette, was de mezzosopraan Elvira Soukop. Ze is belangrijk in dit stuk omwille van haar voorspellingen. Ze heeft al een indrukwekende carrière gemaakt, toch waren haar tonen niet altijd muzikaal zuiver. De oude tante Fürstin Bozena werd zeer komisch gespeeld door de actrice Ulli Fessl.

Gräfin Mariza - Thomas Markus als Koloman Zsupan en Hege Gustava Tjönn als Mariza (Foto: Christian Husar)De mannelijke hoofdrol Tassilo werd voortreffelijk gespeeld door de tenor Thomas Sigwald. Bij aanvang leek het alsof hij nog niet volledig opgewarmd was, maar in het verder verloop van de avond klonk de stem zeer mooi. De tweede tenorrol, Baron Koloman Zsupan, was voor ons persoonlijk een aangename verrassing. Thomas Markus speelde, zong en danste deze rol zoals we het nog nooit gezien hebben. Tibor Szolnoki, die we reeds lang als buffotenor kennen en waarderen, bracht ook hier een zeer aangename en plezierige vorst Populescu. De oude dienaar Tschekko werd ook zeer goed vertolkt door Heinz Zuber, hij waagde zich zelfs aan een kort duetje met Mariza. De typische clowneske rol van Penizek was in goede handen bij Florian Stanek. Franz Jozef Koepp was verdienstelijke als de vriend van Tassilo, Karl Liebenberg. De zigeunerprimas op het podium werd mooi gespeeld door Florian Konyai.

Het Chor der Bühne Baden en het zeer leuke kinderkoortje speelden en zongen voortreffelijk, bijgestaan door het Ballet der Bühne Baden. Dit laatste danste ook een “Balletteinlage” met muziek uit “Die Herzogin von Chicago” (eveneens van Kálmán) in een choreografie van Guido Markowitz. De zeer vlotte regie met allerlei vondsten was uitstekend dankzij Isabella Fritdum. Het decor van Suzanne Thomasberger was een eenheidsdecor dat met kleinigheden aangepast werd voor de diverse scènes.

Gräfin Mariza - Thomas Sigwald als Tassilo en Hege Gustava Tjönn als Mariza (Foto: Christian Husar)Met veel enthousiasme en een langdurig applaus sloot het publiek de avond af terwijl diverse zangnummers nog even hernomen werden.

Er zijn nog opvoeringen tot 6 september 2012.

H.V. (Gepubliceerd op 12/8/2012)

Foto's van boven naar onder:

1) Hege Gustava Tjönn als Mariza en Heinz Zuber als Tschekko.
2) Thomas Markus als Koloman Zsupan en Hege Gustava Tjönn als Mariza.
3) Thomas Sigwald als Tassilo en Hege Gustava Tjönn als Mariza.

Copyright foto's © Christian Husar.

TERUG NAAR KEUZELIJST OOSTENRIJK

“DIE DREI MUSKETIERE”

Bühne BadenOperette van Ralph Benatzky op tekst van Rudolph Schanzer en Ernst Welisch naar motieven van Alexandre Dumas. Wereldpremière in het Grosses Schauspielhaus te Berlijn in 1929. Première door de Bühne Baden in de Sommerarena op 22 juni 2012. Bijgewoonde voorstelling op 3 augustus 2012.

Die drei Musketiere - Darius Merstein-Macleod als Aramis, Reinhard Alessandri als d'Artagnan en Daniel Ohlenschläger als Porthos (Foto: Christian Husar)Met veel verwachting gingen we naar de uitvoering van deze "Drei Musketiere" die we ooit in Duitsland zagen. Wat we hier te zien kregen, kunnen we enkel met superlatieven beschrijven. Het werd een festijn dankzij de vocale prestaties, de acteertalenten, de regie en de choreografie.

De “Künstlerischer Direktor” Robert Herzl voerde zelf de regie. Het is onbeschrijfbaar met hoeveel humor en actie hij de hele cast liet spelen. Het was één en al beweging in de dans- en schermscènes. Hij werd hierin zeker bijgestaan door Franz Josef Breznik, sedert 1989 dirigent en sinds 1996 Musikalischer Oberleiter aan de Bühne Baden. In een kort gesprek achteraf, bevestigde hij dat alle muziek origineel uitgevoerd werd, met invoeging van een uiterst grappige potpourri door hem samengesteld uit korte, bekende operamelodieën. Hij kon het orkest en de zangers geweldig stimuleren, met formidabele resultaten.

Die drei Musketiere - Stefan Bischoff als Koning Ludwig en Jasmina Sakr als Manon (Foto: Christian Husar)De choreografie van Michael Kropf was niet alleen voor het balletensemble ontworpen, iedereen op het podium werd geregeld opgenomen in de dansfragmenten. Dit zorgde voor een overweldigende en wervelende beweging.

Aan het hoofd van de vertolkers stonden uiteraard de drie musketiers, aangevoerd door d’Artagnan, een rol waarin Reinhard Alessandri schitterde. De twee andere musketiers werden met mooie hoge noten gebracht door een uitstekende Darius Merstein-MacLeod als Aramis en met volle baritonstem door Daniel Ohlenschläger als Porthos. (Athos ontbreekt in deze operette, in tegenstelling tot het boek van Alexandre Dumas, waar de musketiers in feite met vier zijn).

Hun grote tegenstander was Kardinaal Richelieu, zeer komisch gebracht door Artur Ortens. Koning Ludwig vond ook in Stefan Bischoff een goede vertolker. Nog drie andere belangrijke figuren waren de “Oberst von Treville” door Christian Zmek, de “Hauptmann der Kardinalsgarde” door Anton Graner en de leuke figuur van Caramel, de suikerbakker, door een vinnige Beppo Binder. Pater Ignotus van Robert Sadtl vervolledigde de mannelijke bezetting, samen met Franz Födinger als Polo.

Langs dameszijde kwam uiteraard eerst de vertolking van Anne, regentes van Frankrijk door Frauke Schäfer. Zij bezit een mooie sopraanstem en een zeer charmante uitstraling. De nicht van de kardinaal, werd glansrijk vertolkt door de jonge sopraan Jasmina Sakr, die niet alleen een goede stem bezit, maar niet moest onderdoen tijdens de dansen met het ballet. Leona de Castro, de spionne en minnares van Richelieu kwam zeer goed tot haar recht door het acteer- en zangtalent van Miriam Sharoni. Verder hoorden we nog uitstekende prestaties van Edith Leyrer (Madame Brissard), Elisabeth Fruhmann (Miotte), Kateryna Pacher (Cathèrine) en Lais Andrade Pamplona (Aminta).

Die drei Musketiere - Ensemble (Foto: Christian Husar)Wij willen ook het “Fechtensemble” nog even vernoemen met Anna Sagaischek, Stefanie Siebenhandel, Alexander Gill en Sven Stühler.

Eén der beste producties die we ooit in Baden bijwoonden!

Er zijn nog opvoeringen tot 31 augustus 2012.

H.V. (Gepubliceerd op 12/8/2012)

Foto's van boven naar onder:

1) Darius Merstein-Macleod als Aramis, Reinhard Alessandri als d'Artagnan en Daniel Ohlenschläger als Porthos.
2) Stefan Bischoff als Koning Ludwig en Jasmina Sakr als Manon.
3) Ensemble.

Copyright foto's © Christian Husar.

TERUG NAAR KEUZELIJST OOSTENRIJK