OPERA GAZET

RECENSIES

OPERAVOORSTELLINGEN IN BAD ISCHL

Lehar Festival Bad Ischl

“ZIGEUNERLIEBE”

Operette van Franz Lehár ( muziek) en Alfred Maria Willner & Robert Bodanzky (libretto). Wereldpremière op 8 januari 1910 in het Carl Theater te Wenen. Première van deze productie door het Lehár Festival Bad Ischl op 21 juli 2012. Bijgewoonde voorstelling op 26 juli 2012.

Zigeunerliebe - Gerhard Balluch als Professor, Jevgenij Taruntsov als Jozsi en ensemble (Foto: fotohofer.at)Origineel bestaat "Zigeunerliebe" uit een ouverture en 3 akten, waarvan de tweede akte de “droom” van Zorika is. Daar deze droom eigenlijk al begint met het drinken van “Czernawater” en de bezwering door de Nimfen, wordt na de decorwisseling (op muziek van de ouverture) onmiddellijk verder gespeeld. Het geheel draait rond een jong meisje, Zorika, die door haar vader Dragotin zal uitgehuwelijkt worden aan de rijke Bojarenzoon Jonel. Ze ontmoet toevallig de zigeunerviolist Jozsi en droomt dan van een vrij leven met zigeunerliefde aan de zijde van Jozsi. We beleven dan samen met haar die droom, die echter op een breuk tussen de beide hoofdpersonen uitloopt, mede door de rijke Ilona die ook op de zigeuner verliefd is, maar zelf achterna gezeten wordt door de vader van Zorika. Het laatste deel is het ontwaken van Zorika, waarin ze alle gebeurtenissen als een droom ervaart en zich distantieert van haar zigeunerliefde, waarna een happy end volgt.

Zigeunerliebe - Miriam Portmann als Zorika en Jevgenij Taruntsov als Jozsi (Foto: fotohofer.at)Dit verhaal werd voor deze productie herwerkt, waardoor het originele verhaal totaal onherkenbaar werd. Waarom het begin in een krankzinnigengesticht speelt, is ons een vraagteken. Nadat de arts Zorika een beker met een verdovend middel laat drinken, valt zij in slaap en beleeft het hele gebeuren. De arts blijft de hele tijd in zijn witte schort aanwezig op het podium, hoewel hij volgens het programmaboekje de rollen van Mihaly, Wirt, Jalco en Zorika’s voedster vertolkt. Wij kunnen duidelijk onderstrepen dat deze benadering helemaal niet strookt met de romantische muziek van Lehár. Hier was alles van de hand van Leonard Prinsloo, de regisseur en choreograaf.

Muzikaal en vocaal was dit wel een prachtige uitvoering. Miriam Portmann in de rol van Zorika, is een uitstekende sopraan en een goede actrice. Cassandra Macconnell (in vervanging van Christa Ratzenböck als Ilona von Körösháza) debuteerde hier op een pittige en vocaal sterke wijze. Verena Barth-Jurca was een vrolijke en vlotte Jolán. Samen met haar partner Thomas Malik (Kajetan), die een zeer goede buffo tenor is, brachten zij diverse leuke duetjes. Peter Dragotin, de vader van Zorika werd vertolkt door Tomaz Kovacic, een eigenaardige figuur maar met een goede baritonstem. Jonel, de verloofde van Zorika, was in goede handen bij Matjaz Stopinsek. Het was een plezier om naar zijn mooie heldere tenorstem te luisteren. Jevgénij Taruntsov als Jozsi, de zigeunerspeelman, is een ware ontdekking. Ook hij bezit een schitterende tenorstem, met indrukwekkende volle tonen tot hoge C. Ook zijn figuur was uitstekend. Hij is nog vrij jong en maakte een zeer enthousiaste indruk toen we na afloop even kort met hem konden praten. Voor de vioolsolo’s werd de rol overgenomen door Marko Radonic. In verdere kleinere rollen zagen we Karl Herbst (Frau von Kérem), Jan C.J. Liefhold (Moschu, Linbicz, Bojare), Andreas Binder (Miklos) en Helena Sturm (ein Mädchen).

Zigeunerliebe - Verena Barth-Jurca als Jolan, Tomaz Kovacic als Peter Dragotin en Thomas Malik als Kajetani (Foto: fotohofer.at)Het Franz Lehár Orchester heeft een zeer mooie klank, speelde soms wel een beetje te luid, maar dankzij de uitstekende dirigent Marius Burkert klonk het geheel zeer expressief. Voor de koorinstudering was Georg Smola verantwoordelijk, met een goed resultaat. Het decor was van Katharina Sautner en de kostuums van Monika Biegler. Jammer dat ook hierin werd afgeweken van het oorspronkelijke zigeunergebeuren.

Dankzij de muziek van Lehár en de voortreffelijke zangers en ondanks de weinig overtuigende enscenering, was deze opvoering voor ons een feest.

Er zijn nog voorstellingen tot 1 september 2012.

H.V. (Gepubliceerd op 11/8/2012)


Foto's van boven naar onder:

1) Gerhard Balluch als Professor, Jevgenij Taruntsov als Jozsi en ensemble.
2) Miriam Portmann als Zorika en Jevgenij Taruntsov als Jozsi.
3) Verena Barth-Jurca als Jolan, Tomaz Kovacic als Peter Dragotin en Thomas Malik als Kajetan.

Copyright foto's © www.fotohofer.at

TERUG NAAR KEUZELIJST OOSTENRIJK

Lehar Festival Bad Ischl

“DER VOGELHÄNDLER”

Operette van Carl Zeller (muziek) en Moritz West & Ludwig Held (libretto) naar een idee van Biéville, in een versie van Isabelle Gregor. Wereldpremière 10 januari 1891 in het Theater an der Wien. Première van deze productie door het Lehár-Festival Bad Ischl op 14 juli 2012. Bijgewoonde voorstelling op 27 juli 2012.

Der Vogelhändler - Sebastian Reinthaller als Adam (Foto: www.fotohofer.at)De zeer populaire en publieksvriendelijke operette “Der Vogelhändler” vond hier een zeer goede uitvoering. In de titelrol hoorden en zagen we Sebastian Reinthaller, de Weense tenor die ook in België geen onbekende is. Met zijn gebruikelijke charme en zijn aangename stem speelde hij zeer vlot, zoals we dit van hem gewoon zijn. Zijn “Wie mein Ahn’l” klonk zeer innig, zonder de bombast die sommige tenors er in leggen. Als acteur domineerde hij het hele stuk, enkel het gebruik van het Tirools dialect was voor ons een probleem. Zijn eerste tegenspeelster, de Brief-Christel, werd pittig vertolkt door Theresa Grabner, die ook geen enkel probleem had met de hoge noten die in deze rol voorzien zijn. Zijn tweede tegenspeelster, Kurfürstin Marie, gespeeld door Eva-Maria Kumpfmüller, was ook van zeer hoog niveau dankzij haar prachtige lyrische stem en haar acteertalent.

Gabriele Schuchter als Baronin Adelaide was ook een voltreffer. Door een handigheid van de regisseur was zij ook Professor Süffle en kon ze naast Christoph Wagner-Trenkwitz als Professor Würmchen een zeer komisch duet uitbouwen, tot grote hilariteit van het publiek. Deze scène en couplet werden herschreven door Walter Müller. Christoph Wagner-Trenkwitz speelde ook de rol van Quendel (een dienaar). Rupert Bergmann bracht letterlijk en figuurlijk Baron Weps tot leven met zijn warme baritonstem. Zijn neef, graaf Stanislaus, werd gezongen door Kejia Xiong. Voor deze tenor met licht Aziatisch uiterlijk, werden door de regisseur de teksten grappig aangepast. De kleinere rollen werden heel leuk vertolkt door Michael C. Havlicek (Schneck), Alexandra Zimmermann (Jette, Kellnerin), Giuseppe Preims (Pfarrer), Petar Stefanov Asenov (Weinleber), Karl Herbst (Magerl) en Christian Maus (Keller). Tot slot nog een extra vermelding voor Erika Swoboda (Zitherspielerin).

De regie was in zeer goede handen bij Isabella Gregor, die gebruik maakte van elke gelegenheid om grappig of romantisch uit de hoek te komen. Zeer succesvol was ook het nummertje dat zes koordames zeer professioneel al dansend zongen. Het koor werd voorbereid door Georg Smola. Deze laatste verving de aangekondigde Oliver Ostermann en dirigeerde voor het eerst deze operette. Hij kon duidelijk grote bezieling overbrengen, zowel op het podium als in de orkestbak. Het decor was bij aanvang tamelijk miniem maar wel suggestief, later in het paleis was het iets rijkelijker. Dit was een ontwerp van Tamara Oswatitsch, die eveneens verantwoordelijk was voor de kostuums.

Der Vogelhändler - Eva-Maria Kumpfmüller als Kurfürstin Marie, Gabriele Schuchter als Baronin Adelaide en Theresa Grabner als Brief-Christl (Foto: www.fotohofer.at)Dankzij Intendant Prof. Dr. Michael Lakner konden wij en een goed gevulde zaal genieten van de opvoering van een operette, zoals die hoort te zijn.

Er zijn nog voorstellingen tot 2 september 2012.

H.V. (Gepubliceerd op 11/8/2012)

Foto's van boven naar onder:

1) Sebastian Reinthaller als Adam.
2) Eva-Maria Kumpfmüller als Kurfürstin Marie, Gabriele Schuchter als Baronin Adelaide en Theresa Grabner als Brief-Christl.

Copyright foto's © www.fotohofer.at

TERUG NAAR KEUZELIJST OOSTENRIJK