OPERA GAZET

RECENSIES

OPERAVOORSTELLINGEN IN MILAAN

Teatro alla Scala

“MANON”

Opera van Jules Massenet (muziek) en Henri Meilhac & Philippe Gille (libretto) naar de roman van Abbé Prévost. Wereldpremière op 19 januari 1884 in de Opéra -Comique te Parijs. Première van deze productie in het Teatro alla Scala te Milaan op 19 juni 2012. Bijgewoonde voorstelling op 22 juni 2012.

Manon - Ermonela Jaho als Manon en Matthex Polenzani als Le Chevalier des Grieux (Photo Brescia/Amisano © Teatro alla Scala)Het verhaal van “Manon”, over liefde, hebzucht en verleiding zal wel bij iedereen bekend zijn.

Vanaf de eerste noten bij het korte voorspel was het duidelijk dat de bekende dirigent Fabio Luisi een zeer verfijnde en toch duidelijke muzikale lijn kon verkrijgen. Van op onze plaatsen hadden we een duidelijk zicht op de dirigent, zodat we tussendoor konden genieten van zijn diep inleven in deze mooie partituur.

Het toneelbeeld van Chantal Thomas bestond uit een reusachtig, maar functioneel decor dat bij elke scènewisseling compleet gewijzigd werd.
De regie van Laurent Pelly, die ook de kostuums ontwierp, maakte zeer efficiënt gebruik van deze decors. Hij hield zich aan de originele bedoelingen van Massenet, maar zonder oubollig over te komen.

Ondanks de aankondiging dat op onze voorstelling Anna Netrebko de titelrol zou zingen, kregen we in de plaats de Albanese Ermonela Jaho. Het is natuurlijk een geweldige opgave om met een ster als Netrebko een rol te moeten delen. Ze leverde gelukkig een goede prestatie en is duidelijk ook een goede actrice. Vocaal kan ze de partij wel aan, maar enkele hoge noten zouden iets ronder mogen klinken. Haar geliefde Chevalier des Grieux was de Amerikaanse tenor Matthew Polenzani. Hij bezit een prachtige tenorstem met zeer goede topnoten, acteert zeer goed en heeft een mooie Franse uitspraak. Lescaut, de neef van Manon, was in goede handen bij Russell Braun, die met veel verve de rol neerzette.

Manon - Russel Braun als Lescaut, Matthew Polenzani als Le Chevalier des Grieux, William Shimell als de Brétigny en Ermonela Jaho als Manon (Photo Brescia/Amisano © Teatro alla Scala)Le Comte des Grieux, de vader van de Chevalier, werd gezongen door Jean Philippe Lafont, die geen onbekende is bij ons. Hij bezit nog steeds het mooie bastimbre van vroeger en was een waardige vaderfiguur.
Simona Mihai (Poussette), Louise Innes (Javotte) en Brenda Patterson (Rosette) vormden een zeer pittig trio meisjes van plezier. Wat ons bijzonder beviel was de mooie tenorstem van Christophe Mortagne als Guillot de Morfontaine. Naast hem stond William Shimell als De Brétigny.
Een aantal kleine rollen werden ingevuld door Dario Russo (L’hôtelier), Ramtin Ghazati en Devis Longo (deux gardes), Roberta Salvati (une marchande), Massimo Pagano (un marchand de chansons), Andrea Semeraro (un marchand d’elixir), Mauro Venturini (un cuisinier) en Young Hun Shin (un marchand de Tabac).

Een pittig balletje werd uitgevoerd in een choreografie van Lionel Hoche.
Het koor, voorbereid door Bruno Casoni, zong en acteerde op hoog niveau.

Tijdens de pauze hoorden we in de wandelgangen dat er minder applaus was dan gewoonlijk, hoewel er aan het slot toch wel ovationeel werd gereageerd door het publiek.

H.V. (Gepubliceerd op 27/6/2012)

Foto's van boven naar onder:

1) Ermonela Jaho als Manon en Matthex Polenzani als Le Chevalier des Grieux.
2) Russel Braun als Lescaut, Matthew Polenzani als Le Chevalier des Grieux, William Shimell als de Brétigny en Ermonela Jaho als Manon.

Photos Brescia/Amisano © Teatro alla Scala.

TERUG NAAR KEUZELIJST ITALIË

Teatro alla Scala

“LUISA MILLER”

Opera van Giuseppe Verdi op een libretto van Salvatore Cammarano, naar “Kabale und Liebe” van Friedrich von Schiller. Wereldpremière in het Teatro San Carlo te Napels op 8 december 1849. Première van deze productie in het Teatro alla Scala te Milaan op 6 juni 2012. Bijgewoonde voorstelling op 23 juni 2012.

Luisa Miller - Kwanochul Youn als Wurm en Elena Mosuc als Luisa Miller (Photo Brescia/Amisano © Teatro alla Scala)Tot 1929 bleef “Luisa Miller” een volslagen onbekend werk. Op 21 december 1929 werd het opgevoerd in de Metropolitan Opera te New York waarna het wel geregeld in diverse operahuizen werd gebracht.
Het werk begint met een koor dat de jarige Luisa komt feliciteren. Vader en dochter bedanken hen. Zij wacht op haar geliefde Carlo en dan gaan ze allen op weg naar de kerk, behalve Luisa’s vader. Wurm, de rentmeester van de graaf, vraagt de hand van Luisa aan Miller. Daar deze zegt dat ze zelf moet kiezen, verraadt hij de echte naam van Carlo, n.l. Rodolfo, de zoon van graaf Walter. Terug op het kasteel vertelt Wurm aan de graaf het avontuurtje van Rodolfo met Luisa. De graaf wil dat zijn zoon trouwt met zijn nicht Federica, een weduwe. Hij eist gehoorzaamheid van Rodolfo, maar wanneer Federica zelf komt, vertelt Rodolfo haar over Luisa. Gekrenkt vertrekt Federica.
Miller vertelt zijn dochter over de ware identiteit van Carlo, die even later binnenkomt en toegeeft dat dit de waarheid is, maar dat hij werkelijk van Luisa houdt en met haar wil trouwen. Doch dan komt graaf Walter zelf, beledigt Luisa door haar een verleidster te noemen en laat uiteindelijk Miller en Luisa gevangen nemen. Wanneer Rodolfo ermee dreigt het geheim van graaf Walter bekend te maken, blijft de graaf niets anders over dan hen vrij te laten.
In de tweede acte komt men Luisa vertellen dat ondanks alles, haar vader toch gevangen genomen werd en terechtgesteld zal worden. Wurm komt dan en vraagt de aanwezigen om hem met Luisa alleen te laten. Hij dwingt haar een brief te schrijven, waarin ze bekent dat ze enkel uit eerzucht heeft getracht Rodolfo voor zich te winnen, zodat haar vader niet zou terechtgesteld worden. Ook zal ze dit openlijk moeten bekennen aan Federica. Wanneer Wurm aan de graaf over zijn intrige vertelt, halen ze samen herinneringen op aan de moord, die ooit door de graaf met de hulp van Wurm gepleegd werd en waardoor hij op onrechtmatige wijze zijn titel heeft bemachtigd. Wanneer Federica terug komt, verklaart Luisa dat ze inderdaad niets voor Roldolfo voelde en krijgt op deze manier haar vader vrij. Ondertussen heeft Rodolfo de brief van Luisa in handen gekregen, wat hem uiteraard woedend op haar maakt, niet wetende dat het enkel een complot was.
Luisa Miller - Marcelo Alvarez als Rodolfo en Elena Mosuc als Luisa Miller (Photo Brescia/Amisano © Teatro alla Scala)In de derde acte komt inderdaad Miller terug. Luisa overtuigt hem ervan dat ze de brief enkel onder dwang schreef en dat ze met zelfmoord plannen rondloopt. Haar vader weet haar echter te overtuigen met hem het land te verlaten. Rodolfo is woedend over haar verraad en komt bij Luisa met een gifdrank. Hij laat haar drinken, zonder te vertellen dat dit haar dood tot gevolg zal hebben en daarna drinkt hij zelf ook, maar alvorens te sterven doodt hij in zijn woede Wurm, waarvan hij nu weet dat deze een complot smeedde.

In het Teatro alla Scala zagen we een nieuwe productie die vol vuur ingezet werd door het schitterende orkest onder leiding van Gianandrea Noseda. We hebben nog maar zelden een dergelijke en erg verdiende ovatie gehoord na een ouverture. Ze klonk gevoelig en levendig dankzij de buitengewone actieve inzet van deze dirigent. “Luisa Miller” is een moeilijk te bezetten opera, waarin praktisch alle rollen uitstekende zangers vragen. Alle hoofdrollen waren dubbel bezet. Tijdens onze voorstelling hoorden we in de titelrol Elena Mosuc, die zowel qua uiterlijk, stem en acteren een zeer goede prestatie leverde. Haar vertolking plaatste haar in de rij van de allergrootste sopranen van dit ogenblik.
De zeer bekende alt Daniela Barcellona werd geëngageerd als Federica. Als men voor een niet zo uitgebreide rol een dergelijke talentvolle zangeres kan programmeren, trekt dat uiteraard het geheel van de productie op tot een hoog niveau.
De eveneens zeer bekende tenor Marcelo Alvarez in de rol van Rodolfo, acteerde zeer goed, maar scheen lichte stemproblemen te hebben. Enkele kuchjes tussendoor en een bediende die eventjes met drinken opkwam, waar hij heel discreet gebruik van maakte, deden vermoeden dat er iets scheelde. Ook bij het groeten achteraf gaf hij een teken naar het publiek dat niet alles in orde was. Vocaal was er echter niet veel van te merken en het publiek gaf hem een uitbundig applaus. De vader van Luisa werd op schitterende wijze gezongen en geacteerd door de niet meer zo jonge Leo Nucci. Een ovatie na zijn aria in de eerste acte was zijn deel en we konden er volledig mee instemmen. De rol van graaf Walter werd gezongen door Vitalij Kowaljow. Hij was een zeer waardige vader van Rodolfo, met een mooi gekleurde stem. Zijn rentmeester Wurm werd vertolkt door Kwangchul Youn en deze presteerde op hetzelfde hoge niveau als de andere solisten.
Luisa Miller - Marcelo Alvarez als Rodolfo, Elena Mosuc als Luisa Miller en Leo Nucci als Miller (Photo Brescia/Amisano © Teatro alla Scala)In de kleinere rol van Laura hoorden we Valeria Tornatore, die kwalitatief uitstekend in het geheel paste. Jihan Shin vertokte het kleine rolletje van een boer.

Al deze topsolisten leverden ook zeer goede acteerprestaties door de vlotte en klare regie van Mario Martone. De verschillende rollen waren zeer duidelijk herkenbaar. Sergio Tramonti was verantwoordelijk voor de decors, die zeer monumentaal maar toch handig waren bij de diverse scènewisselingen.

Het machtige koor werd voorbereid door Bruno Casoni. Het was zeer beweeglijk en vocaal zeer correct en klankrijk.

Dit uitstekende spektakel, aangevuld met het gevoel van in het “Teatro alla Scala” te zitten, was voor ons een waar genot.

H.V. (Gepubliceerd op 27/6/2012)

Foto's van boven naar onder:

1) Kwanochul Youn als Wurm en Elena Mosuc als Luisa Miller.
2) Marcelo Alvarez als Rodolfo en Elena Mosuc als Luisa Miller.
3) Marcelo Alvarez als Rodolfo, Elena Mosuc als Luisa Miller en Leo Nucci als Miller.

Photos Brescia/Amisano © Teatro alla Scala.

TERUG NAAR KEUZELIJST ITALIË