OPERA GAZET

RECENSIES

OPERAVOORSTELLINGEN IN HANNOVER

Staatsoper Hannover

“IL TRITTICO”

Drie éénakters van Giacomo Puccini: “Il Tabarro” op een libretto van Giuseppe Adami naar het toneelstuk “La Houppelande” van Didier Gold, “Suor Angelica” op een libretto van Gioacchino Forzano en “Gianni Schicchi” op een libretto van Gioacchino Forzano. Wereldpremière op 14 december 1918 in de Metropolitan Opera te New York. Bijgewoonde première in de Staatsoper Hannover op 2 juni 2012.

Il Tabarro - Kelly God als Giorgetta en Brian Davis als Michele (Foto: Thomas M. Jauk)Er werd gekozen om er één geheel van te maken, zonder pauze tussen “Il Tabarro” en “Suor Angelica”, zelfs zonder kans tot applaus van het publiek. Hierna was het pauze. Na het einde van “Gianni Schicchi” kwamen de solisten, koren, kinderkoor en figuranten van de drie werken groeten, wat een overvol podium tot gevolg had.

Wij hoopten een mooie productie te mogen zien, maar het regieteam van Sebastian Baumgarten (regisseur), Alexander Wolf (toneelbeeld), Marysol del Castillo (kostuums) en Philip Bussmann (video) gaven ons iets waar we niet op voorbereid waren: het werd bijna een pornofilm. In “Il Tabarro” werd de ene na de andere op het podium “genomen”, maar het toppunt van wansmakelijkheid was de duidelijke zaadlozing van Luigi, waarbij in de zaal duidelijk de adem werd ingehouden. Voor wie het niet begreep: Giorgetta ging hierna met een dweil de vlekken opkuisen. De lading van het schip werd onder veel rook en met een bloedrode achtergrond langs een soort loopbrug naar buiten gerold en bestond uit drie grote kooien, waarin drie slangen (neen geen echte, maar dames) opgesloten zaten, die later vrijgelaten werden en gewoon in het schip verdwenen. De dood van Luigi was ook al een lachertje. Van de mantel werd geen gebruik gemaakt, maar de dode werd in een doek ingepakt en in een kooi geworpen, waar Giorgetta hem dan vindt. Het draaitoneel werd geregeld gebruikt en met veel verbeelding kon men er een schip van maken.

Suor Angelica - Julie-Marie Sundal als La Badessa en Miriam Gordon-Stewart als Suor Angelica.Daar men na “Il Tabarro” gewoon verder speelde, werd de belichting aangepast, het decor werd weer eens gedraaid en er verschenen nonnen in rode kledij, die eigenlijk (behalve de leeftijd) meer op kostschoolmeisjes leken. Dit nog terzijde, maar de tante die de dood van het kind komt aankondigen, was gekleed in een soort uniform met kepie en moest duidelijk een gestoorde tante voorstellen. Tijdens de prachtige aria van Angelica zat ze in een soort trance te schokken en te daveren. Hier was de finale om te gieren. Op de slotnoten verscheen het kind, nam Angelica bij de hand en samen gingen zij omhoog, de lucht in. Haar zonden waren vergeven! En hiermee verdween ook de geloofwaardigheid van het scenario.

We hoopten na de pauze een ietwat veranderd beeld te krijgen, maar dit was te veel gevraagd. Hetzelfde troosteloze samenraapsel stond op het podium, klaar om weeral gedraaid en nog eens gedraaid te worden. Alle erfgenamen van de gestorven Buoso Donati werden als idioten voorgesteld. Tot overmaat verleidt één der vrouwen Gianni Schicchi, waarmee ze hem tracht te overtuigen haar te helpen om de erfenis in de wacht te slepen. En ga zo maar door: de hele tijd zit Gianni Schicchi met zijn handen aan de vrouwen en zelfs na het mooie “O mio Babbino caro” dat zijn dochter voor hem zingt, is er een kusscène vader/dochter die ook wel de wenkbrauwen deed fronsen. Waarom Gianni Schicchi niet in bed gelegd werd om de zieke Buoso te vervangen, is ook een vraagteken. Men kleedde Schicchi in een uniformvest met een soldatenmuts op zijn hoofd en deze liep dan de hele tijd rond tussen de notaris en de erfgenamen. Op een bepaald moment stonden bijna alle erfgenamen in hun ondergoed. De reden hiervan was niet duidelijk.

Daar kwam nog bij dat de dirigente Karen Kamensek geen oor had voor haar solisten en het Niedersächisches Staatsorchester Hannover regelmatig met volle forte’s de stemmen totaal overheerste.

Wat de solisten betreft, zag het er wel beter uit. In “Il Tabarro” hoorden we de bariton Brian Davis als Michele. Met een krachtige stem vertolkte hij de schipper en de bedrogen echtgenoot. Deze echtgenote, Giorgetta, was de schitterende sopraan Kelly God en haar minnaar Luigi werd met stralende stem gezongen door de tenor Vincent Wolfsteiner. De kleinere rollen werden goed getypeerd door Edward Mout (Il Tinca), Young Kwon (Il Talpa), Khatuna Mikaberidze (La Frugola), Hyun-Bong Kil (Venditore di canzonette) en Tiina Lönnmark en Hyun-Bong Kil (het liefdespaartje).

Gianni Schicchi - Sung-Keun Park als Rinuccio, Stefan Adam als Gianni Schicchi en Ania Vegry als Lauretta (Foto: Thomas M. Jauk)In “Suor Angelica” schitterde de sopraan Miariam Gordon-Stewart in de titelrol. Zij speelde aandoenlijk en zong voortreffelijk. Khatuna Mikaberidze vertolkte La Principessa, haar tante, die spijts haar kledij, toch geloofwaardig overkwam. Julie-Marie Sundal was de Abdis, en de andere rollen werden ingevuld door Sandra Pechner (La Zelatrice), Mareike Morr (La Maestra), Ina Yoshikawa (suor Genovieffa), Corinna Jeske (Suor Osmina), Tatjana Rodenburg (Suor Dolcina), Dialekiti Kampakou en Melanine Xu (le converse) Kathrin Einenkel (Novizia) en Vera Balzer en Diana Jolig-Werner (Le cercatrici).

In “Gianni Schicchi” werd de titelrol met veel verve vertolkt door Stefan Adam. Aan zijn dochter Lauretta, gezongen door Ania Vegry, zou geen enkele vader iets kunnen weigeren. De moeilijke partij van Rinuccio werd zeer goed gezongen en gespeeld door Sung-Keun Park. De erfgenamen en nevenpartijen werden voortreffelijk gebracht door Julie-Marie Sundal (Zita), Edward Mout (Gherardo), Carmen Fuggiss (Nella), Valentin Ratiu (Gherardino), Young Kwon (Betto di Signa) , Martin Busen (Simone), Frank Schneiders (Marco), Mareike Morr (La Ciesca), Roland Wagenführer (Medico), Marek Durka (Notario), Kwang-Hee Lee (Pinellino) en Martin Kreilkamp (Guccio).

Verder hoorden we het Chor und Kinderchor der Staatsoper Hannover, voorbereid door Dan Ratiu.

Gianni Schicchi - Martin Busen als Simone, Julie-Marie Sundal als Zita, Carmen Fuggiss als Nella, Edward Mout als Gherardo, Mareike Morr als La Ciesca, Frank Schneiders als Marco, Young Kwon als Betto di Signa, Stefan Adam als Gianni Schicchi en Marek Durka als Notaro (Foto: Thomas M. Jauk)Tot besluit moeten we toegeven dat er goed tot uitstekend gezongen werd. Ook alle personages kwamen tot hun recht met voorbehoud voor de minder gelukkige regie-ideeën en het te luide orkest.

Er zijn nog verschillende voorstellingen in de maand juni 2012.

H.V. (Gepubliceerd op 5/6/2012)

Foto's van boven naar onder:

1) Il Tabarro - Kelly God als Giorgetta en Brian Davis als Michele.
2) Suor Angelica - Julie-Marie Sundal als La Badessa en Miriam Gordon-Stewart als Suor Angelica.
3) Gianni Schicchi - Sung-Keun Park als Rinuccio, Stefan Adam als Gianni Schicchi en Ania Vegry als Lauretta.
4) Gianni Schicchi - Martin Busen als Simone, Julie-Marie Sundal als Zita, Carmen Fuggiss als Nella, Edward Mout als Gherardo, Mareike Morr als La Ciesca, Frank Schneiders als Marco, Young Kwon als Betto di Signa, Stefan Adam als Gianni Schicchi en Marek Durka als Notaro.

Copyright foto's © Thomas M. Jauk.

TERUG NAAR KEUZELIJST DUITSLAND