OPERA GAZET

RECENSIES

OPERAVOORSTELLINGEN IN DETMOLD

Landestheater Detmold

“SAMSON UND DALILA”

Samson und Dalila - Egid Minac als Aartsengel Michael (Foto: Michael Hörnschemeyer)Opera van Camille Saint-Saëns (muziek) en Ferdinand Lemaire (libretto) in een Duitse vertaling van Richard Pohl. Wereldpremière op 2 december 1877 in Weimar. Eerste Franse voorstelling in Rouen op 3 maart 1890. Première van deze productie door het Landestheater Detmold op 16 december 2011. Bijgewoonde voorstelling op 1 juni 2012.

Het deed een beetje vreemd aan deze "Samson und Dalila", een typisch Franse opera in het Duits te horen zingen. Nochtans deed dit niets af aan de goede stijl van de uitvoering.

De alt Evelyn Krahe, in de rol van Dalila, gaf een prestatie die volledig geloofwaardig was. Ze bezit een zeer mooie stem en beheerste de partij volkomen. Haar interpretatie was zeer vurig en intens. Johannes Harten kwam een beetje onhandig over maar dit kleurde het naïeve beeld van Samson. Hij bezit een krachtige en heldere stem en had slechts een klein probleem aan het slot van de verleidingsscène, toen hij even in falset wilde zingen.
Samson und Dalila - Evelyn Krahe als Dalila en Johannes Harten als Samson (Foto: Michael Hörnschemeyer)De hogepriester van Dagon werd gezongen door Andreas Jören. Hij is een prima acteur en liet een prachtige stemkleur horen. Ook de andere rollen waren zeer goed bezet: Jundong Kom (Abimelech, Satraap van Gaza), Dirk Aleschus (een oude Hebreër), Grzegorz Franciszek Holowko (een krijgsbode van de Philistijnen), Zenon Kielemoniuk (1ste Philistijn), Kyung-Won Yu (2de Philistijn) en Egid Minác (Aartsengel Michael). Deze laatste verscheen diverse malen als reactie op het kwaad.

Het Chor en Extra-Chor van het Landestheater Detmold voorbereid door Marbod Kaiser, zong zeer mooi en maakte een grootse indruk. Het Symphonisches Orchester klonk zeer krachtig zonder ooit te sterk te zijn voor de zangers. De dirigent Erich Wächter wist zeer genuanceerd bij te dragen tot de actie. De balletmuziek was ook zeer sfeervol.

Het decor van Michael Engel was zeer sober gehouden, maar wel effectief ten dienste van de verschillende scènes. De kostuums van Robert Schrag waren zeer mooi en volledig in de stijl van het werk.

De regie van Roland Velte bood een aantal goede oplossingen, zoals de aartsengel Michael die aan het slot met zijn rechtervleugel de hogepriester van Dagon, die de gevallen engel Lucifer uitbeeldt, doodt. Hier was geen sprake van de tempel die instort, zoals dit vroeger gebeurde, maar het goede tegen het kwade was wel duidelijk uitgewerkt. Er waren ook enkele zwakke momenten zoals in de derde akte waar Samson’s ogen uitgestoken zijn. Hij moet hier eigenlijk in de tredmolen lopen, maar dit werd opgelost door slechts een beetje touwtrekken met twee wachters.

Samson und Dalila - Andreas Jören als hogepriester van Dagon met 3 wachters (Foto: Michael Hörnschemeyer)Aan het slot konden we instemmen met het terecht zeer enthousiaste publiek. Het theater zelf is een mooi gebouw en het programma-aanbod in Detmold is zeer gevarieerd.

De laatste voorstelling van “Samson und Dalila” dit seizoen is op 21 juni 2012.

H.V. (Gepubliceerd op 5/6/2012)

Foto's van boven naar onder:

1) Egid Minac als Aartsengel Michael.
2) Evelyn Krahe als Dalila en Johannes Harten als Samson.
3) Andreas Jören als hogepriester van Dagon met 3 wachters.

Copyright foto's © Michael Hörnschemeyer.

TERUG NAAR KEUZELIJST DUITSLAND