OPERA GAZET

RECENSIES

OPERAVOORSTELLINGEN IN DARMSTADT

“AIDA”

Staatstheater DarmùstadtMusical van Elton John (muziek), Tim Rice (lyrics) en Linda Woolverton, Robert Falls, and David Henry Hwang (book). Gecreëerd in het Palace Theatre te Chicago op 9 december 1999. Première op Broadway, New York op 23 maart 2000. Première van deze productie in het Staatstheater Darmstadt op 10 september 2011. Bijgewoonde voorstelling op 7 april 2012.

Aida - Dominique Aref als Aida en Chris Murray als Radames (Foto: Barbara Aumüller)Als operaliefhebbers waren we benieuwd wat Elton John gemaakt had van “Aida”, een musical die, zoals de opera van Giuseppe Verdi, gebaseerd is op een werk van François Auguste Ferdinand Mariette.
Het ontstaan van deze musical ging niet van een leien dakje. De eerste samenwerking van de Britse kunstenaars Tim Rice en Elton John dateert uit 1994 voor de muziek van de film “The Lion King”. Ook de componist Hans Zimmer was daarbij betrokken. In 1997 verscheen het geïllustreerd kinderboek “Aida”, waarin Leontyne Price de geschiedenis vertelt van elk personage van de opera. In deze productie voor kinderen waren de twee Britten niet geïnteresseerd. Elton John en Tim Rice wilden een musical met eigen muziek en teksten op de scène brengen. Op 17 september 1997 werd “Elaborate Lives - The Legend of Aida” voor de eerste keer opgevoerd in Atlanta. Er waren technische problemen en daarom werd de musical herwerkt.
In maart 1999 kwam er een album op de markt met songs uit “Aida”, gezongen door vrienden van de componist zoals Sting, Tina Turner, Lenny Kravitz en James Taylor. Op 9 december 1999 vierde “Aida” eindelijk haar feestelijke première in Chicago. Op 23 maart 2000 kwam de musical naar Broadway waar het vier jaar op het programma bleef staan. Nadien ging deze productie op tournee in Amerika en Canada. Ook het Europees continent kwam in 2001 aan bod. In juni 2003 ging “Aida” in een Nederlandse vertaling in het Fortis Circustheater in Scheveningen van start. In oktober 2003 werd de musical opgevoerd in het Colosseum Theater te Essen met Duitse teksten van Michael Kunz. Andere Duitse steden volgden. Nu in 2012 was Darmstadt aan de beurt.

De inhoud komt in grote trekken overeen met deze van de opera, maar is wel iets meer ingewikkeld. Er zijn ook meer personages o.a. een zekere Zoser die intrigeert om de macht over Egypte te bemachtigen en daarvoor niet terugdeinst om de Farao te vergiftigen.

De musical begon op een sfeervolle manier. In een archeologisch museum met een afdeling voor het Oude Egypte, kwamen de verschillende ten toon gestelde beelden tot leven. De video projecties van Karl-Heinz Christmann waren sfeervol en, zoals de enscenering van Johannes Reitmeier, gebaseerd op de originele Disney Theatrical Production.

Aida - Sigrid Brandstetter als Amneris met dansers en dameskoor (Foto: Barbara Aumüller)Het was prettig om de personages uit de opera te herkennen. Een tikje moderniteit in de tijd van de farao’s was ook plezierig. Uiteraard ontbraken de “dragqueens” niet. Met een draaitoneel en een hoge, houten tribune werden met een minimum aan attributen vlotte scènewisselingen verwezenlijkt. Doch veel sfeer ging hiervan niet uit. De kostuums van Michael D. Zimmermann waren soms Oud Egyptisch en soms hyper modern. De choreografie van Anthoula Papadakis was weinig inventief: er werd veel met armen en benen gezwaaid en dit herhaalde zich tot in den treuren.

We konden aanvaarden dat de dialogen in het Duits gesproken werden, maar ook de “songs” waren in het Duits en dat was van het slechte iets teveel. Dominique Aref vertolkte de rol van Aida. Muzikaal hoorden we reminiscenties aan de soul en negro spirituals, maar waarom moest deze jeugdige dame zo roepen? Haar geliefde Radames werd gebracht door Chris Murray, die beter kon doseren en hierdoor ook meer genietbaar was. De andere rollen leden onder hetzelfde euvel: Sigrid Brandstetter als Amneris, Malte Godglück als Amonasro en Randy Diamond als Zoser.

Wij woonden een opvoering van deze musical bij tussen “Die Walküre en “Siegfried”, ter gelegenheid van een integrale opvoering van “Der Ring des Nibelungen” van Richard Wagner. (die zich zeker in zijn graf moet omgedraaid hebben). Het klonk voor ons al vreemd en het moet voor de leden van het Operakoor en het Staatsorchester Darmstadt zeker vreemd aangevoeld hebben om tussen een “Ring” deze toch maar weinig geïnspireerde muziek van Elton John uit te voeren.

Aida - Malte Godglück als Amonasro, Andreas Wagner als Mereb, Dominique Aref als Aida en Chris Murray als Radames (Foto: Barbara Aumüller)De muzikale leiding was in handen van Vladislav Karklin. Hij liet de muziek maximaal tot haar recht komen, vooral de delen met een Oosters tintje. Hij coördineerde het ensemble op deskundige wijze. Wat de man ook deed, we vonden deze productie maar een mager beestje in vergelijking met “Billy Elliot”, de musical van Elton John die wij in januari in Londen bijwoonden.

De zaal was bijna uitverkocht en blijkbaar genoten zowel jong als oud van deze opvoering. Misschien zouden wij dit werk beter appreciëren in een Engelse versie?

P.T. (Gepubliceerd op 8/4/2012)

Foto's van boven naar onder:

1) Dominique Aref als Aida en Chris Murray als Radames.
2) Sigrid Brandstetter als Amneris met dansers en dameskoor.
3) Malte Godglück als Amonasro, Andreas Wagner als Mereb, Dominique Aref als Aida en Chris Murray als Radames.

Copyright foto's © Barbara Aumüller.

TERUG NAAR KEUZELIJST DUITSLAND