OPERA GAZET

RECENSIES

OPERAVOORSTELLINGEN IN GENT

“VAN MOZART TOT BRAODWAY”

Lyrica GentConcert voor jonge zangsolisten door Lyrica Gent in de Minardschouwburg te Gent op zondag 26 februari 2012.

In een goed gevulde zaal werd het concert gestart met de aankondiging door voorzitter John Boeren dat de bas Florent Huchet gevallen was en wegens een gebroken schouder niet kon optreden. Er werd wat aan het programma gesleuteld en er werden enkele extra nummers gezongen, hoewel zelfs zonder deze nummers het programma zeer goed gevuld was.

Irène Carpentier (Foto: Lyrica)We overlopen in het kort de prestaties van de verschillende jonge solisten.
Het programma werd gestart door Katty Kochman, een jonge sopraan met een goede stem en veel mogelijkheden. We hoorden haar al in fragmenten uit “Der Bettelstudent” tijdens het vorige Lyrica concert. Hierna volgde Jolien De Gendt. Zij bezit een heldere sopraanstem met mooie hoge tonen. Clara Inglese is eveneens een goede sopraan, maar heeft een tamelijk groot vibrato. Hopelijk wordt hieraan nog gewerkt. Karen Vermeiren, de vierde sopraan bezit een zeer rijke stem met een grote “présence”. Irène Carpentier is de vijfde sopraan op rij. Met haar grote en gemakkelijke hoogte wist ze dadelijk het publiek voor zich te winnen in de aria van de pop uit “Hoffmann’s Vertellingen” van Offenbach.

Er waren slechts twee heren bij de zangers. Denzil Delaere is een jonge tenor met een zeer goede stem en eveneens een prima techniek. Hij zong zeer mooi en evenwichtig. Papuna Tchuradze hoorden we al bij vorige concerten, waar hij telkens opviel door zijn prachtige baritonstem. Nu is hij echter overgeschakeld op tenorpartijen wat hij, volgens ons, beter niet zou gedaan hebben. Het timbre klinkt wel als dat van een tenor, maar hij heeft problemen met de hoge noten. Deze waren geregeld te laag. Hij trachtte dit dan te compenseren door zeer luid te zingen, maar dat dit zijn prestatie schaadde was wel duidelijk.

Jolien Degendt (Foto: Lyrica)Sommige zangers zouden zich wel stijlvoller mogen kleden en ook hun houding verbeteren, o.a. tijdens het applaus waarmee het publiek zeer royaal was. De diverse gekozen aria’s en songs waren zeer afwisselend en meestal goed passend bij de stem van de solisten.
Tot zover onze welgemeende raadgevingen.

Er waren twee pianisten voorzien om de zangers te begeleiden. Philippe Wesemael had soms problemen om de juiste partituur te vinden, ook volgde hij even de zangeres niet in de aria “Saper voreste” uit “Un ballo in Maschera” van Verdi, toen zij een zeer stijlvolle “ritenuto” maakte en dit tot tweemaal toe. Het publiek merkte hiervan waarschijnlijk niets. Samen met de uitstekende Guy Penson werden ook twee zeer leuke ”quatre-mains” gespeeld.

Lyrica verdient zeker een pluim met de organisatie van dit concert met zangers van 23 tot 30 jaar. Ondanks het feit dat bij deze jonge zangers één en ander nog had kunnen verbeterd worden, was het weer een heerlijke en aangename gebeurtenis.

Lyrica sluit het seizoen af met de wereldcreatie van “Charles Quint”, een opera van Charles Léopold Miry op een libretto van Hippolythe Van Peene (beide Gentenaren) in het Muziekcentrum De Bijloke op 29 april 2012 om 15:00 uur.

H.V. (Gepubliceerd op 28/2/2012)

Foto's van boven naar onder:

1) Irène Carpentier.
2) Jolien Degendt.

Copyright foto's © Lyrica.

TERUG NAAR KEUZELIJST BELGIË

“CHARLES QUINT”

Lyrica GentOpera in drie bedrijven van Karel Leopold Miry (muziek) en Hippoliet van Peene (libretto). Gecreëerd in het Grand Théâtre te Gent op 29 januari 1857. Concertante hedendaagse creatie door Lyrica in het Muziekcentrum De Bijloke te Gent op 29 april 2012.

Amaryllis GrégoireKarel Miry werd geboren op 14 augustus 1823 te Gent en overleed op 3 oktober 1889, eveneens te Gent. Hij kwam uit een simpel werkmansgezin en kreeg zijn eerste muzieklessen van zijn oom Pieter Miry, de latere directeur van de “Vlaamschen Schouwburg”. Later ging hij naar het Conservatorium te Brussel en kreeg een beurs om zich verder te kunnen vervolmaken als componist. Hij werd later tweede dirigent bij het “Théâtre de l’Opéra de Gand”, directeur van de “Cercle Musical“ en “La société Les Mélomanes”. In 1854 componeerde hij “De Vlaamse Leeuw”, waardoor hij tot op heden bekendheid verwierf. Hij schreef niet alleen opera’s, maar ook liederen, symfonieën, cantates, geestelijke muziek, orkeststukken, kamermuziek, koorwerken en kinderliedjes. In totaal schreef hij 22 opera’s, waaronder “Charles Quint”.

De inhoud van deze opera is tamelijk ingewikkeld. In het programmaboekje besloeg deze niet minder dan acht bladzijden. Op de Nederlandse site “401 Nederlandse Opera’s” kunt U met de inhoud, volledig geïllustreerd, kennismaken.

Deze concertante uitvoering ving aan met een aantal figuranten in historische kledij die de intrede van Charles Quint en zijn gevolg moesten uitbeelden.
De titelrol werd gezongen door de basbariton Vincent Bertrand. We hadden de indruk dat deze zware partij een beetje boven zijn mogelijkheden lag. Ook muzikaal meenden we enkele aarzelingen op te merken. De prestatie van de enige dame in het ensemble, Amaryliss Grégoire, was van een heel hoog niveau. Zij beheerste volkomen de zware rol van Marguerite en scheen de partij ook praktisch van buiten te kennen. De rol van Van Ghest werd gezongen door de basbariton Laurent Kubla, die een zeer aangename stemkleur bezit.
De tenor Denzil Delaere, de jongste van het gezelschap, zong trefzeker en met veel muzikaliteit de rol van Johan. Deze jonge zanger is op de goede weg om zwaardere partijen te vertolken. De bas Thomas Mürk was overtuigend in de kleinere rollen van Padilla en Battelier.

Vincent BertrandVoor deze grote productie werd beroep gedaan op het Opera- en Belcantokoor L. Soudan, voorbereid door Herman Streulens, die de handgeschreven partijen heeft gedigitaliseerd, aangepast en vervolledigd waar nodig. Het Mannenkoor “De Oudenaardse Zangvereniging”, voorbereid door Hans Van Canneyt, vulden het geheel aan, zodat de koorgedeelten indrukwekkend klonken.

Het Symfonisch Jeugdorkest Oost-Vlaanderen JeMoo was uitstekend voorbereid en leverde een uitstekende prestatie in dit niet zo simpele werk. De muziek is heel mooi, klankrijk, soms indrukwekkend en onderlijnt duidelijk het verhaal.

Tot slot gaat onze waardering en bewondering naar de dirigent Geert Soenen, die weer een formidabele prestatie leverde. Hij had duidelijk een grondige kennis van de partituur, zorgde voor een uitstekende begeleiding en met zijn professionele handigheid wist hij enkele aarzelingen vlug op te vangen.

Een hartelijk proficiat aan het adres van “Lyrica” voor het programmeren van dit werk. Een voorbeeld voor de Vlaamse Opera en de Muntschouwburg, die beter ook eens in het verleden zouden duiken en werken van dit formaat van onze Belgische componisten op hun programma plaatsen.

H.V. (Gepubliceerd op 1/5/2012)

Foto's van boven naar onder:

1) Amaryliss Grégoire.
2) Vincent Bertrand.


Copyright foto's © Lyrica.

TERUG NAAR KEUZELIJST BELGIË