OPERA GAZET

RECENSIES

OPERAVOORSTELLINGEN IN BADEN

Baden Sommerarena

“BOCCACCIO”

Operette van Franz von Suppé (muziek) en Franz Friedrich, Richard Genée & Friedrich Zell (libretto). Eerste opvoering op 1 februari 1879 in het Carl-Theater te Wenen. Première van deze productie in een bewerking van Franz Jozef Breznik, Reinhard Schmidt en Robert Herzl door de Bühne Baden in de Sommerarena op 9 juli 2011. Bijgewoonde op 5 augustus 2011.

Boccaccio - Jasmina Sakr (Fiametta) en Christina Khosrowi (Boccaccio) (Foto: Christian Husar, Wien)Deze operette speelt zich af in het begin van de Renaissance te Florence. De erotische novellen van de dichter Boccaccio baren opzien bij de lokale bevolking die onderverdeeld is in de vrouwelijke fans van zijn schandalige verhalen en hun jaloerse echtgenoten. Een complot wordt op touw gezet door de mannen om Boccaccio uit de stad te jagen of hem te laten opsluiten. Maar Boccaccio wordt verliefd op de mooie Fiametta, de dochter van de hertog, en besluit een brave echtgenoot te worden.

Boccaccio” dateert nog uit de tijd dat men geregeld dames in “Hosenrollen” gebruikte. Voorbeelden hiervan zijn diverse opera’s van Rossini, “Prins Methusalem” van Johann Strauss en ook “Der Rosenkavalier” van Richard Strauss. Hier hield men zich aan de “Fassung” waarin “Boccaccio” gezongen wordt door een mezzosopraan, n.l. Christina Khosrowi. Zij heeft een prachtige stem en haar slanke gestalte kan wel met goede wil een man suggereren. Ook het lopen en andere bewegingen waren zeer aanvaardbaar.

Boccaccio - Elisabeth Flechl (Beatrice), René Rumpold (Hertog van Toscana) Thomas Markus (Lambertuccio) en Regula Rosin (Petronella) (Foto: Christian Husar, Wien)Fiametta werd gezongen door Jasmina Sakr, die met een jong en fris uiterlijk en dito stem deze rol goed vertolkte. Een grote schare herensolisten wisten allen uitstekende types te creëren en hadden meestal een korte solozangpartij. We vernoemen dan ook achtereenvolgens René Rumpold (de hertog van Toscana), Johann Winzer (Pietro, de prins van Palermo), Beppo Binder (Scalza, de barbier), Daniel Ohlenschläger (Lotteringhi, Fassbinder), Thomas Markus (Lambertuccio, Gewürzkrämer), Anton Graner (Leonetto, student) en Robert Sadil (Podesta). Bij de dames hoorden we Frauke Schäfer als Isabella, de vrouw van Lotteringhi, Regula Rosin als Peronella, de vrouw van Lambertuccio en Kerstin Raunig als Filippa. Wie ons het meest bekoorde was Elisabeth Flechl, als Beatrice, de vrouw van Scalza. Haar prachtige stem en zangtalent konden we al bewonderen in een concert van de Internationale Robert Stolz Club te Antwerpen. Ook nu leverde ze vocaal en scenisch een schitterende prestatie.

De regie van Robert Herzl, de huidige “Künstlerischer Direktor”, was zeer bevredigend, alle personages waren goed getypeerd en de humor werd niet vergeten. Het regieconcept voegde wel een extra personage toe: de hertog van Toscana kwam steeds vooraf de verschillende gebeurtenissen aankondigen, vertelde de erotische verhalen en vertolkte hierin zelf verschillende karakters. Dat werd op een onnavolgbare manier gedaan door René Rumpold.
Het decor van Franz Habres was groots en zeer functioneel met handige decorwisselingen. Het koor zong uitstekend en versterkte ook de dansen. Het uitgebreide balletcorps danste met veel schwung in een choreografie van Mátyás Jurkovics.

Boccaccio - Ensemble (Foto: Christian Husar, Wien)Het Orchester der Bühne Baden werd met veel kleur en de nodige operette-accenten geleid door Franz Josef Breznik.

Deze te weinig opgevoerde operette is een aanrader, met alle hulde aan Baden. Er zijn nog opvoeringen tot 3 september 2011.

H.V. (Gepubliceerd op 16/8/2011)

Foto's van boven naar onder:

1) Jasmina Sakr (Fiametta) en Christina Khosrowi (Boccaccio)
2) Elisabeth Flechl (Beatrice), René Rumpold (Hertog van Toscana) Thomas Markus (Lambertuccio) en Regula Rosin (Petronella)
3) Ensemble.

Copyright foto's © Christian Husar.

TERUG NAAR KEUZELIJST OOSTENRIJK

“LES MISERABLES”

Baden BühneMusical van Claude-Michel Schönberg (muziek) en Alain Boublil (libretto). Zangteksten van Herbert Kretzmer naar de gelijknamige Roman van Victor Hugo. Duitse vertaling door Heinz Rudolf Kunze. Gecreëerd in het Palais des Sports te Parijs in 1980. Bijgewoonde première door de Bühne Baden in het Stadttheater op 6 augustus 2011.

Les Misérables - Ensemble (Foto: Christian Husar)Het verhaal van "Les Misérables" speelt in Frankrijk tussen 1815 en 1832 en volgt de belevenissen van de ex-veroordeelde Jean Valjean, een man met een duister verleden. Nu is hij een waardige burger die in de buurt van Parijs leeft. Zijn aartsvijand, politie inspecteur Javert, ontdekt zijn echte identiteit en zijn dagen schijnen geteld te zijn. Valjean trekt zich het lot aan van de arme Fantine en als deze sterft ontfermt hij zich over haar dochter Cosette. Tijdens de verwarde situaties in de barricadestrijd, wordt uiteindelijk over liefde en dood beslist.

Tijdens de zomermaanden worden in Baden alle operettevoorstellingen in de Sommerarena gespeeld, maar voor deze musical werd gekozen voor het Stadttheater, omdat deze schouwburg meer scenische mogelijkheden biedt.
Les Misérables - Darius Mestein-MacLeod (Jean Valjean) en Elisabeth Schwarz (Cosette) (Foto: Christian Husar)Hierdoor werd het een geloofwaardige voorstelling waarbij ook gebruik werd gemaakt van de zaal en sommige loges. Het steeds wisselende toneelbeeld was van Manfred Waba, aangevuld met een zeer duidelijke belichting van Andreas Ivancsics. De regie van intendant Robert Herzl was zeer intens uitgewerkt en maakte veel indruk.

Van de 52 personages willen we enkel de belangrijkste noemen. De hoofdrol Jean Valjean domineerde de hele avond en werd uitstekend vertolkt door Darius Merstein-MacLeod. Hij liet een aantal mooie hoge tonen horen en prachtige piano’s, vooral in het lied “Bring him Heim”. Chris Murray liet een fantastische baritonstem horen als Javert. Zoltan Tombor als Marius vormde een mooi duo met Elisbeth Schwarz als Cosette. De zeer dramatische rol van Fantine was een hoogtepunt in de vertolking van Patricia Nessy. Het zeer leuke koppel waard (Josef Kirschner) en waardin (Galina Klingenberg) maakte ook veel effect. Nina Weiss incarneerde de volwassen Eponine. Iedereen die in het programmaboekje vermeld stond, maakte een zeer goede indruk, wat de theorie bevestigt dat er geen echte kleine rollen bestaan.

Het ballet in een choreografie van Rosita Steinhauser en het koor, voorbereid door Laslo Gyükér, vulden het geheel indrukwekkend aan. De muzikale leiding berustte bij Franz Josef Breznik, die er in slaagde alle nuances en de specifieke musicalkleur uit het orkest te halen.

De geweldige klankversterking mocht voor onze oren wel een ietsje minder geweest zijn.

Les Misérables - Darius Mestein-MacLeod (Jean Valjean)  (Foto: Christian Husar)Er waren zeer veel open doekjes, het stormachtig eindapplaus bleef aanhouden en iedereen was blijkbaar erg gelukkig met deze productie.

Er zijn nog voorstellingen gepland tot 2 september 2011. Voor de liefhebbers van musicals is dit een echte aanrader.

H.V. (Gepubliceerd op 17/8/2011)

Foto's van boven naar onder:

1) Ensemble.
2) Darius Mestein-MacLeod (Jean Valjean) en Elisabeth Schwarz (Cosette)
3) Darius Mestein-MacLeod (Jean Valjean)

Copyright foto's ©
Christian Husar.

TERUG NAAR KEUZELIJST OOSTENRIJK

“DIE DOLLARPRINZESSIN”

Baden BühneOperette van Leo Fall (muziek) en Fritz Grünraum & Alfred Maria Willner (libretto) naar het gelijknamige “Lustspiel” van Gatti en Trotha. Eerste opvoering op 2 november 1907 in het Theater an der Wien. Première van deze productie door de Bühne Baden in de Sommerarena op 12 juni 2011. Bijgewoonde voorstelling op 7 augustus 2011.

Die Dollarprinzessin - Katja Reichert (Alice) en Ks Fritz Hille (John Couder) (Foto: Christian Husar)De geschiedenis van "Die Dollarprinzessin" speelt in Amerika waar de rijke John Couder alle middelen zoekt om zijn dochter Alice aan een adellijke titel te helpen. Zo neemt hij Hans Freiherr von Schlick in dienst, alleen al voor de “von” in zijn naam. Hij stuurt zijn broer Tom en zijn neef Dick naar Europa om te gaan zoeken naar een huwelijkskandidaat voor zijn dochter. Deze brengen echter de Russische gravin Olga Labinska mee, die in werkelijkheid een nachtclubzangeres is. Stilaan begint John zich meer en meer voor Olga te interesseren. Fredy Wehrburg wordt dan aangeworven als secretaris. Hij heeft een oogje op Alice, maar heeft geen “von” in zijn naam. Couder verliest zijn hele vermogen en allen gaan uit elkaar. Een jaar later is Fredy een rijke man geworden. Bij de volgende ontmoeting met Alice komt alles in orde en, zoals het in operette past, eindigen we met een happy-end.

Die Dollarprinzessin - Alec Otto (Hans Freiherr von Schlick) en Laura Scherwitzl (Daisy Gray) (Foto: Christian Husar)De centrale figuur in het werk is John Couder, president van een kolentrust. Deze werd op imposante manier vertolkt door KS Fritz Hille, zowel door zijn indrukwekkende figuur als sterke stem. Zijn dochter Alice werd gezongen door Katja Reichert, een goede sopraan en een vlotte actrice. De soubretterol van Daisy Gray werd levendig en in de echte operettestijl ingevuld door Laura Scherwitzl. Ingrid Habermann vervolledigde de damescast als Olga, de nachtclubzangeres. Zij wist zich op ludieke wijze uit te geven als de Russische gravin Olga Labinska. Walter Schwab als Tom, de broer van John Couder en Robert Herzl als Dick, de neef, waren een leuk duo de hele voorstelling door. Alec Otto was Hans Freiherr von Schlick die in deze rol uitmuntte door zijn gestalte en zijn mooie heldere tenorstem die ook in de moeilijkste passages kon overtuigen. En tot slot de ster van de avond: KS Sebastian Reinthaller als Fredy Wehrburg. Deze zeer begaafde tenor werd als het ware door het publiek gedwongen om zijn lied in de derde acte gedeeltelijk te hernemen en dan hield het verdiende applaus nog steeds niet op. Voegen we hier nog aan toe dat zijn sympathieke verschijning en het vlotte acteren hem er nog meer bovenuit deden steken!

Het koor speelde zeer vlot, maar lag even in onenigheid met de dirigent. De choreografie van Mátyás Jurkovics vulde het geheel vlot aan. Het orkest, onder leiding van Oliver Ostermann, speelde klankrijk de minder bekende maar toch wel heel mooie muziek, hoewel soms wel even te luid voor de lage noten van sommige zangers.

Die Dollarprinzessin - Katja Reichert (Alice) en Sebastian Reinthaller (Fredy Wehrburg) (Foto: Christian Husar)Het langdurige slotapplaus bewees eens te meer dat ook minder bekende operettes schatten zijn om gespeeld te worden. Er zijn nog opvoeringen tot 31 augustus 2011

H.V. (Gepubliceerd op 17/8/2011)

Foto's van boven naar onder:

1 Katja Reichert (Alice) en Ks Fritz Hille (John Couder)
2) Alec Otto (Hans Freiherr von Schlick) en Laura Scherwitzl (Daisy Gray)
3) Katja Reichert (Alice) en Sebastian Reinthaller (Fredy Wehrburg)

Copyright foto's ©
Christian Husar.

TERUG NAAR KEUZELIJST OOSTENRIJK

“IN GESPREK MET SEBASTIAN REINTHALLER”

Na de voorstelling van “Die Dollarprinzessin” hadden wij een gesprek met Sebastian Reinthaller, Kammersänger en vanaf 2014 Intendant te Baden. Er werden kris kras heel wat gegevens uitgewisseld!

Die Dollarprinzessin - Katja Reichert (Alice) en Sebastian Reinthaller (Fredy Wehrburg) (Foto: Christian Husar)Wij konden Sebastian Reinthaller vertellen wanneer we hem voor het eerst zagen. Dit was op de Vlaamse televisie in de laatste week van 1993. Deze man heeft een zeer goed geheugen, want hij pikte onmiddellijk in met de juiste dag van de opname, de naam van de dirigent (Alexander Rahbari) en welk lied van Richard Strauss hij gezongen had (Heimliche aufvorderung).
De eerste maal dat wij hem live hoorden, was te Baden in “Die Rose von Stambul”, een heel mooie operette van Leo Fall.
Toen wij hem vertelden dat wij nog live Benjamin Gigli en Tito Schipa gezien en gehoord hadden in Antwerpen en dat wij destijds ook een concert bijwoonden met Jan Kiepura en Marta Eggert, repliceerde hij dat hij als heel jonge tenor nog een duet met Marta Eggert gezongen heeft. Wij hadden ook een nieuwtje voor hem: dat de eerste echtgenote van Johannes Heesters uit Antwerpen kwam: n.l. de soubrette Wieske Ghijs. Heesters heeft trouwens in het begin van zijn carrière veel in Antwerpen gezongen.

Het repertoire van deze sympathieke tenor is niet beperkt tot operettes. Tijdens zijn laatste concert in Antwerpen (12 en 13 maart 2011) zong hij de aria “Recondite armonia” uit “Tosca” van Puccini. In de Wiener Volksoper, waar hij vast verbonden is, zingt hij ook opera en in Baden zong hij vorig seizoen “Hoffmanns Erzählungen” van Offenbach. Het komende seizoen opent met “Faust” van Gounod waarin hij de titelrol zal vertolken.
In de Volksoper te Wenen zal hij volgend speeljaar Camille de Rosillon in “Die lustige Witwe” zingen. Zijn nauwe band met de Volksoper heeft als voordeel dat er nauwe contacten blijven of nieuwe ontstaan met zangers, dirigenten en regisseurs.

Sebastian ReinthallerDe huidige intendant van Baden, Robert Herzl, verzorgt regelmatig de regie van de werken die gespeeld worden. Hij vertelt ons dat hij ook zeker plannen in die richting heeft.
Uiteraard heeft hij al gedacht aan producties van onbekende werken van bekende componisten. Zo kwam het gesprek op “Tatjana”, een opera van Franz Lehar, die reeds op CD verschenen is. Maar ook Mascagni, Leoncavallo e.v.a. schreven interessante werken die praktisch nooit gespeeld worden. Zo een werk is “La Rondine” van Puccini, dat nu herontdekt is en zelfs onlangs in de Metropolitan Opera opgevoerd werd. Dit bracht ons op het thema van DVD opnames van de voorstellingen, zoals men dit doet met de operettes in Mörbisch. Ook dat zijn toekomstplannen voor Baden.

Op de vraag wanneer er eindelijk een recital CD van hemzelf opgenomen wordt, werd geantwoord met een stellig: “Er moet er één komen, maar…”. Er zijn zoveel goede zangers in en rond Wenen, maar tijdens de kerkdienst bij de begrafenis van Einzi Stolz (de weduwe van Robert) werd Reinthaller gevraagd om in de Stefansdom te zingen!

Sebastian Reinthaller als Barinkay in Der ZigeunerbaronAls we over het hoofdstuk dirigenten begonnen, vroegen wij hem wat hij van de Belgische dirigent André Walschaerts vond. Met deze maestro zong hij te Mechelen en te Antwerpen op diverse concerten. Zoals wij, had hij veel respect voor de kennis die André Walschaerts laat horen en voelen.

In Baden houdt men zich meestal aan de originele ideeën in de gespeelde werken. We hadden wel een klein meningsverschil over bvb. de enscenering van “Friederike” van Lehar zoals het in Baden werd gebracht. Wij vonden het feit dat de titelrolspeelster alles eigenlijk vertelt, niet zo’n goed idee. Reinthaller wel! Waar we het wel volledig over eens waren, was dat de productie van “Ein Walzertraum” van Oscar Straus in Frankfurt eigenlijk een schande was. De eerste acte (het prinselijk huwelijk) speelde in een Metrostation en het parkfeest op de Titanic. We hebben hem niet gevraagd of hij even ongelukkig was op het podium als wij in de zaal.

Het viel ons op dat Sebastian ook regelmatig vroeg: wat denkt u van dit werk, deze zanger, e.d. Een groot man die zich niet te goed vindt om raad te vragen.

Op de vraag of hij “Opera Gazet” leest, was het antwoord positief.

H.V. (Gepubliceerd op 18/8/2011)

Foto's van boven naar onder:

1) Die Dollarprinzessin - Katja Reichert (Alice) en Sebastian Reinthaller (Fredy Wehrburg) (Foto: Christian Husar)
2) Sebastian Reinthaller.
3) Der Zigeunerbaron - Sebastian Reinthaller als Barinkay.

TERUG NAAR KEUZELIJST OOSTENRIJK